Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mange69
#1167095
Funderar på en ny XC60 och tycker motoralternativet T8 är intressant. Kommer att dra husvagn med bilen och har en D5 idag som jämförelse. Vilka för-/nackdelar ser ni förutom det höga priset?
Användarvisningsbild
av joel80
#1167135
AWD på hybriderna är fantastisk! Dels kan du välja att köra med fyrhjulsdrift aktiv (även om det inte spinner) samt att om man kör i hybrid eller sportkläder med motorn redan igång (drivande på framhjulen) så svarar elmotorn på bakhjulen blixtsnabbt vid släpp.
(efter erfarenheter från husvagnskörande med V60 hybriden).

Sen är det väldigt skönt att glida in på campingar med eldrift. ;) Brukar se till att inte köra bort dom sista km räckvidd i pure-läget så man har lite kvar när man just kommer fram. Slippa ha avgaser runtomkring en när man ska ställa vagnen på plats. Plus att det går väldigt lätt att få smyga sakta med eldriften. Är det lerigt eller dåligt fäste skiter det sig med den taktiken då motorn måste vara igång.. Men det är rätt sällan.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1167144
Jag skulle nog vilja säga att en traditionell Haldex AWD har större förutsättningar att vara en bra AWD än varianten med elmotorer bak. Det är inte AWD'n som är hybridens stora fördel.
Användarvisningsbild
av V9097
#1167151
En nackdel kan vara bränsletankens storlek på T8-modellen, 50 liter. Ska du dra din vagn långt blir det nog fler stopp för att tanka jämfört med din D5.
Användarvisningsbild
av joel80
#1167178
MartinS skrev:Jag skulle nog vilja säga att en traditionell Haldex AWD har större förutsättningar att vara en bra AWD än varianten med elmotorer bak. Det är inte AWD'n som är hybridens stora fördel.
AWD på hybriderna fungerar väldigt bra som sagt. Och du kan välja att köra med AWD inkopplat hela tiden om du vill.

Min uppfattning är att den är betydligt snabbare än traditionella Haldex-versioner. Elmotorn behöver inte ladda upp sig, inte varva nån motor, har högt vridmoment från start.
Användarvisningsbild
av joel80
#1167182
V9097 skrev:En nackdel kan vara bränsletankens storlek på T8-modellen, 50 liter. Ska du dra din vagn långt blir det nog fler stopp för att tanka jämfört med din D5.
Ja det håller jag med om även när det gäller V60.. I min vardag tankar jag betydligt mindre än tidigare. Jag kör ofta 110-130mil mellan tankningen, men på långresor, speciellt med husvagn, blir det ju oftare.

Totalt under året spenderar jag ändå mindre tid vid pumpen.. Man har ju 3-4 nya mil varje morgon utan att behöva åka till nån mack.
Användarvisningsbild
av mange69
#1167300
Tack för svaren!
Då jag aldrig tidigare kört en hybrid så undrar jag också, kan man välja att bara köra på el? Jag har knappt 4 mil till jobbet, skulle det teoretiskt gå att köra på el hela vägen under bra förhållanden?
Hur lång tid tar det att ladda fullt med vanlig 230V-uttag?
Ser att max dragvikt är begränsad till 2100 kg på T8 jfr med övriga som har 2500 kg. Varför?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1167310
Om fyrhjulsdriften är fantastisk måste det vara den första bilen i världshistorien med elmotorer bak där fyrhjulsdriften funkar bättre än motsvarande bil med traditionell fyrhjulsdrift, hatten av Volvo :roll:

Har du lagt många mil i Haldex 4/5 bilar att jämföra med Joel?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1167342
Jag har en V60 MY16 med fyrhjulsdrift och en T8. Dock driver V60in lite mer bak i vissa lägen eftersom haldexen också är "trimmad" av Polestar.

Men jag kan definitivt säga att fyrhjulsdriften är bättre på V60. T8an spinner loss lite med framhjulen om det är fuktigt och jag trycker plattan i mattan, och även när det är torrt ibland. V60in gör det aldrig. T8an har 421hk/680Nm och V60in har 350hk/500+nm.
Användarvisningsbild
av joel80
#1167348
MartinS skrev:Om fyrhjulsdriften är fantastisk måste det vara den första bilen i världshistorien med elmotorer bak där fyrhjulsdriften funkar bättre än motsvarande bil med traditionell fyrhjulsdrift, hatten av Volvo :roll:

Har du lagt många mil i Haldex 4/5 bilar att jämföra med Joel?
Nej, inte mer än lite hyrbilsmil.
Drivet på bakhjulen är snabbare med elmotor. Däremot är det inte lika kraftigt vid fullgas eftersom elmotorn är svagare än dieselspisen. Men när man t.ex kör husvagn och t.ex startar på blött gräs eller liknande är den o märkbart snabb.

Även i pure-läget är jag imponerad av elmotorns antispinn. Den jobbar riktigt bra.

Har du kört en Tesla? Elmotorer har betydligt större potential för att ge en riktigt bra fyrhjulsdrift.
Det Volvos hybrider saknar är kraften bak vid hård acceleration, men för att "komma loss" är den, med den lilla erfarenhet av haldex5 jag har, likvärdig eller bättre (p.g.a snabbhet).

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]