Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1170000
Supermiljöbilspremien på 20k (40k för elbil) kommer en bra tid efter man fått bilen. För mig tog det ca 2-3 månader.. Fick det utbetalt till mig från leasingbolaget som fick in pengarna då det ju blir de som blir ägare när man leasar..
av Primus
#1170689
Jag har idag en V60 D6 och har tidigare haft XC70. Nu har jag inte kört med släp på någon av dem så på ett sätt kanske min erfarenhet är av begränsat värde. Men, elmotorn på hybriden gör att fyrhjulsdriften fungerar mycket bra i alla de vardagssituationer jag varit med om. Ser ingen nackdel med hybriden jämfört med Haldex i 99% av situationerna. Ett bra exempel är en backe där vi tidigare bodde. I den backen hände det ibland att vilar fastnade nr det var halt. Det var aldrig några problem med XC70 och bara backa ned, ta fram en lina och dra upp bilen. Till saken hör att Hybriden gjorde det med dubbfritt. Jag har också testat att stanna i den backen vid kraftig halka och både med svagt gaspådrag och med kraftigt gaspådrag starta. Med svagt gaspådrag ingen skillnad. Med kraftigt gick antislir in tydligare. Men den hade, som sagt, dubbfritt.

Vad vill jag säga med detta? Jo, man kan säker dividera om att på gränsen är det ena eller andra systemet lite bättre. Men till vardags fungerar hybriden perfekt när det kommer handlar om fyrhjulsdrift. Den har ju dessutom fördelen att den ger lite bakhjulsdriftkänsla(vilket ord.. :lol: ) vi körning i halka. Det gav verkligen inte Haldex.

Skulle jag å andra sidan bo på landet och fara fram i lera eller djup snö mer regelbundet så skulle jag såg av lite obegriplig anledning kanske välja Haldex. Till sist, var det inte så att Haldex modell x(kan det ha varit 5?) innebar en klar försämring mot tidigare? Finns trådar om det här. Kanske har de förbättrat den(den säme varianten kom efter att min XC70 var tillverkad). Och stämmer de omdömena som finns här om den nya varianten och den inte är förbättrad så verkar ju hybriden klart bättre.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]