Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1165196
jävlar var det drar iväg fast man tar billigaste motoralternativet, en momentum saknar ju aldeles för mycket och PS 30 loppor. Får nog vänta på några erbjudanden innan man ens räknar på en, bättre en såhär borde det bli.
av haldenlion
#1165197
Her i Norge har vi kunnet konfigurert og bestilt den nye Xc60 fra samme dag den ble vist i Geneve.
De hadde visning av bilen nå på lørdag hos Volvoforhandleren her i Halden.
Leste at det er solgt 1300 ex allerede, mye til å være her i lille Norge :D
Användarvisningsbild
av Frode60
#1165204
Ja, jeg skrev kontrakt på nye XC60 Hybrid 10 mars. Forventet levering i midten av oktober :) Skal se bilen "live" rett etter påske :)
av dfa
#1165208
Var inne och fick offert på en idag. Preliminär leverans mot slutet av året tydligen.
Har lite svårt att tro på det, men jag har ju väntat länge på ny bil förr så varför inte.
Någon annan som kollat leveranstider?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1165259
Frode60 skrev:Ja, jeg skrev kontrakt på nye XC60 Hybrid 10 mars. Forventet levering i midten av oktober :) Skal se bilen "live" rett etter påske :)
Vad kostar en xc60 hybrid i Norge?

Nästa bil blir el för min del. Frågan är bara när..

Jag byggde ihop en D4 med utrustningen jag ville ha och sen en T8 med samma utrustning. Det skiljde 120.000 kr i pris, och då har jag inte räknat med subventionen och att den är skattefri.

Som jag har förstått det så kommer miljöbilar, regade efter 1 juni 2018, med utsläpp få prisavdrag på subventionen. Man utgår från en ren elbil utan utsläpp som då får 45.000kr från staten. Sen blir det ett avdrag på 625kr per gram CO2 bilen släpper ut.

Det innebär 625kr x 49 gram för en xc60 och Xc90 T8. Det blir 30.000 i bortfall, alltså bara 15.000 kr kvar i subvention.

Sen har jag räknat att jag kör ca 2000 mil om året, varav 1000 mil är så korta sträckor att jag klarar mig på ren el.
13kr/liter diesel x 0.8 l/mil x 1000 mil x 3 år = 30.000 kr

Skatten på en ny xc60 D4 lär ju hamna på åtminstone dryga 6000kr/år, alltså ca 20.000kr på tre år.


Totalt blir det 65.000 kr billigare att dra runt en T8 jämfört med en D4.

120.000kr - 65.000kr = 55.000kr som det då kostar mig att ha 407hk istället för 190hk. Det är ju inte helt ointressant att välja en T8 istället. Plus att man får Orrefors-spaken.. :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1165260
777,000 landar en T8a på före rabatt, utan vinterhjul........går lixom aldrig att räkna hem, men men.

Nä, själv kommer jag invänta faceliften till att börja med, och då har man säkert fått till räckvidden bättre ochså, och piset kommit ner en bit, som det är idag tycker jag det är värdelöst om man inte kan laddda på jobbet och så.
av Mumsmums
#1165281
haldenlion skrev:Her i Norge har vi kunnet konfigurert og bestilt den nye Xc60 fra samme dag den ble vist i Geneve.
De hadde visning av bilen nå på lørdag hos Volvoforhandleren her i Halden.
Leste at det er solgt 1300 ex allerede, mye til å være her i lille Norge :D
Volvo vet ju att det är i Norge pengarna finns! :D
Användarvisningsbild
av mange69
#1165403
Ilduce77 skrev:
Frode60 skrev:Ja, jeg skrev kontrakt på nye XC60 Hybrid 10 mars. Forventet levering i midten av oktober :) Skal se bilen "live" rett etter påske :)
Skatten på en ny xc60 D4 lär ju hamna på åtminstone dryga 6000kr/år, alltså ca 20.000kr på tre år.
Drygt 6000 kr i skatt för en D4? Hur kan du räkna så högt? Min D5 ligger på 4127 kr/år och en ny D4 med lägre utsläpp borde vara billigare, eller?
av ansjo
#1165415
Han räknade nog efter förslaget på ny skatt som ev. blir verklighet nästa år....

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]