Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1228111
En illustration.. Det där är alltså bara vad nån grafiker tror. Kollar du luckan på den och jämför med spionbilderna stämmer det inte riktigt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1228132
Försökte hitta liknande bild på V90 för att jämföra. Nog är det skaplig stor skillnad på vinkeln?
v60_vs_v90.jpg
v60_vs_v90.jpg (286.77 KiB) Visad 876 gånger
v60_vs_v90_bak.jpg
v60_vs_v90_bak.jpg (84.98 KiB) Visad 2755 gånger
av dfa
#1228175
Var det inte så att CC:n skulle lanseras först?
Tycker inte det ser ut som en sådan på bilderna - det borde väl finnas CC testvagnar ute också isf tycker jag.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1228266
Något som direkt påverkar mej som funderat på nya v60, är bonus malus. Alla bilar kommer liksom hamna i det systemet. Lite tråkigt. Speciellt mtp att t5 hybriden säkerligen blir trepip. Det är helt inaktuellt. Fyra, okej, trea känns inte bara som gräsklippare, utan är en. Starkare hybrid kommer väl ha ett insteg på 550isch, känns inte heller aktuellt.
Då betalar jag hellre 30-40k i treårsskatt och får en vanlig ice, passar dessutom mitt körmönster bättre.
Summan är väl elbil antar jag (om man knte vill skatta), så då får man troligen gå bort från volvo ett tag eftersom de flesta verkar lansera såna långt före dom i den klassen.
Användarvisningsbild
av V9097
#1228278
TommyP86 skrev:Något som direkt påverkar mej som funderat på nya v60, är bonus malus. Alla bilar kommer liksom hamna i det systemet. Lite tråkigt. Speciellt mtp att t5 hybriden säkerligen blir trepip. Det är helt inaktuellt. Fyra, okej, trea känns inte bara som gräsklippare, utan är en. Starkare hybrid kommer väl ha ett insteg på 550isch, känns inte heller aktuellt.
Då betalar jag hellre 30-40k i treårsskatt och får en vanlig ice, passar dessutom mitt körmönster bättre.
Summan är väl elbil antar jag (om man knte vill skatta), så då får man troligen gå bort från volvo ett tag eftersom de flesta verkar lansera såna långt före dom i den klassen.
Bonus/Malus är ett riktigt skit. Tyvärr ser det ju inte så värst mycket roligare ut för andra märken heller. Passat GTE, Audi A3 e-tron, Mitsubischi Outlander och BMW 330e har visserligen 4 cylindrar men BMWn finns bara som sedan och Passaten och Outlanderns känns inte särskilt nya och fräscha längre, A3 är för liten för mina behov. Kia Niro etc finns inte på min karta.

Bland elbilarna är det ju i princip bara Nissan Leaf, BMW i3, e-Golf och Renault Zoe som finns utöver Tesla. Model 3 är för liten, Model S och X för dyra. Övriga märken är inte tillräckligt mycket bil. V

Min slutsats liknar din, att även nästa bil får bli med ICE, kanske en V60 eller en BMW 3-serie. Först om ungefär fyra år går jag över på plug-inhybrid alternativt el, men nästa tjänstebil kommer nog bli dyrare attdra runt än nuvarande.
av Lövet
#1228285
Hur räknar ni? Skatten på en "vanlig" dieselbil med fyrhjulsdrift kommer hamna runt 5-6 tusen, inte mer.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1228289
Diesel, det vill man inte ha räknar bara 10k årligen, så blir det bara positiva överraskningar. Tänker mej en motsvarande motor till vad jag har idag, T5 fyrcyl.
Bonus malus är rätt ok tycker jag, man får betala mer för mer utsläpp, helt acceptabelt.
Helst hade jag köpt en elbil, men model s är lite dyr, ioniq är minst sagt inte vacker, resten är otillgängliga eller saknar räckvidd.
Får väl harva runt i den jag har några år till
av Lövet
#1228294
Vanlig T5 bensin kommer inte bli dyrare än så heller faktiskt. AutoMotorSport har bra siffror på sin hemsida för vanliga modeller.

edit: 5548kr för att vara exakt http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... amst-till/
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1228298
Härligt. (Har faktiskt prenumeration, men man ska läsa också )
Är det ”slutgiltiga” skatten, eller håller dom fortfarande på att utforma systemet?
5k om året är ju ingenting, som dessutom övergår till 1k efter tre år. Nästan så man hoppats på högre. Det här kommer ju inte påverka i stor omfattning? Eller?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 42

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]

EGR kylare 2,0 D

Har en XC 60 med 4 cyl 2,0 D som larmar på e[…]