Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wirke
#1234472
Om skatten kommer beräknas på högsta värdet enligt "WLTP Combined" får en T6 AWD med 206 g CO2/km en rejäl skatt from 1 jan 2020:

år 1-3, 82*(140-95)+107*(206-140)+360=11112 kr/år
år 4-, 22*(206-111)+360=2450 kr/år

Antar att den blir sällsynt på vägarna.
av Lövet
#1234474
Inga redan reggade bilar påverkas
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1234504
Undrar när 3-cyl 1.5L ihop med elmotor kommer? Det borde bli en riktigt skräll ihop med dagens tjänstbilsregler. Jag skulle själv kunna tänka mig en sådan.

.
av dfa
#1234516
W.A.P.E. skrev:
SBergdahl skrev: Samma får jag det till. Något gram högre för D3 på nåt ställe. Det är väl ganska rimligt. Att en likadan motor med lägre toppeffekt skulle dra mindre när båda utnyttjar samma effekt har ju aldrig varit rimligt.

Kul att se att T6ans wltp siffror ser hyfsat rimliga ut. I linje med alla normalstora bensinbilar senaste femton-tjugo åren.. ;-)
Skit då blir det ingen högre bonus-fördel vare sig för T6 eller T8! Allt hänger alltså på T5 TE som dröjer och dröjer.

Ja T6 WLTP ljuger man inte bort, alla "fel" för o få låg förbrukning, automat, AWD och på det Volvos tunga bilar... banta!
Så vad blir det för fördel att ta en T6 TE som tjänstebil istället för en T8 TE i dagsläget? ( förutom något lägre inköpspris)
Dom har samma utsläpp och därmed samma bonus, och det finns bara en(?) jämförbar bensinare T6 AWD så båda kommer att få sina förmånsvärden jämförda mot denna i så fall antar jag.
T6 TE kan ju inte vara riktad mot den svenska tjänstebilsmarknanden just nu i så fall känns det som, kanske om det kommer en T4 att jämföra mot.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1234519
Nä jag förstår inte heller vitsen med T6 TE om den inte "tillför" något eller skiljer sig mer från T8 TE.
I de prisklasserna det ändå handlar om brukar ju folk inte vara så priskänsliga.
Sen kan det ju ha att göra med vad andra länder tillåter osv.
Användarvisningsbild
av mikeman
#1234538
SBergdahl skrev:
dfa skrev:Verkar som om det blir samma för både T8 TE och T6 TE enligt detta databladet ( 47g-49g CO2)
https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/224147

Intressant är att samma datablad även verkar innehålla förbrukning och utsläpp enligt WLTP för samtliga motorer
och att D3:an verkar ha några gram *större* CO2 utsläpp än D4:an (?) även enligt NEDC.

Eller läser jag fel?
Samma får jag det till. Något gram högre för D3 på nåt ställe. Det är väl ganska rimligt. Att en likadan motor med lägre toppeffekt skulle dra mindre när båda utnyttjar samma effekt har ju aldrig varit rimligt.

Kul att se att T6ans wltp siffror ser hyfsat rimliga ut. I linje med alla normalstora bensinbilar senaste femton-tjugo åren.. ;-)
Håller med, det var kul att se WLTP-siffror, de är nog de första jag ser. Jämför diesel-motorerna med nuvarande V60 D4 och 5.1 - 5.9 // 5.4 - 6.1 som det står är ju bra mycket ärligare än NEDC. Min V60 D4 drar 5,7 så det är mitt i spannet.

Är de två intervallen med manuell/automat?
av joysam
#1234542
mikeman skrev:
SBergdahl skrev:
dfa skrev:Verkar som om det blir samma för både T8 TE och T6 TE enligt detta databladet ( 47g-49g CO2)
https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/224147

Intressant är att samma datablad även verkar innehålla förbrukning och utsläpp enligt WLTP för samtliga motorer
och att D3:an verkar ha några gram *större* CO2 utsläpp än D4:an (?) även enligt NEDC.

Eller läser jag fel?
Samma får jag det till. Något gram högre för D3 på nåt ställe. Det är väl ganska rimligt. Att en likadan motor med lägre toppeffekt skulle dra mindre när båda utnyttjar samma effekt har ju aldrig varit rimligt.

Kul att se att T6ans wltp siffror ser hyfsat rimliga ut. I linje med alla normalstora bensinbilar senaste femton-tjugo åren.. ;-)
Håller med, det var kul att se WLTP-siffror, de är nog de första jag ser. Jämför diesel-motorerna med nuvarande V60 D4 och 5.1 - 5.9 // 5.4 - 6.1 som det står är ju bra mycket ärligare än NEDC. Min V60 D4 drar 5,7 så det är mitt i spannet.

Är de två intervallen med manuell/automat?
Min har dragit 4,9 de senaste 10 000 milen och hoppas ju att nya V60 ska kunna vara snålare än de nuvarande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Kermit75
#1234601
Nya V60n är näst sista bilen som lanseras med diesel motorer, märkligt att man då bara kan välja en motor med annat drivmedel vid lansering? Redan nästa vecka ska Tyskland ta beslut om ev diesel förbud i städer, vad ska man då göra med sin nya Volvo som går på diesel?
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 42

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]