Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579282
Är ute och drar husvagn i Europa och använder då oftast den adaptiva farthållaren och lägger mig på samma grundfart som lastbilstrafiken. Och den adaptiva farthållaren fungera utmärkt men igår blev den tokig. Vilket innebär att den ökar/minskar utan att stabilisera sig. Kopplar man ut den och sen in igen så är allt normalt, har upplevt samma sak någon gång i Sverige.
Någon som upplevt samma sak?
#1579298
tjtj skrev: ons 22 maj 2024, 12:38 Vad har du för bilmodell, årsmodell och drivlina? Vilket körläge använder du? (eco?). Låter som en variant som inte är optimalt kalibrerad.
Se min signatur, och jag kör med hybridläge samt ”behåll batteri” så bilen använder i princip bensinmotorn hela tiden.
#1579299
valln skrev: ons 22 maj 2024, 09:30 Jo, någon enstaka gång och då brukar jag stanna och starta om bilen.
Då fungerar det igen.
Tack, då vet vi att det är en ”Volvo egenskap” som man får på köpet :-)
#1579303
LJN skrev: ons 22 maj 2024, 12:47
tjtj skrev: ons 22 maj 2024, 12:38 Vad har du för bilmodell, årsmodell och drivlina? Vilket körläge använder du? (eco?). Låter som en variant som inte är optimalt kalibrerad.
Se min signatur, och jag kör med hybridläge samt ”behåll batteri” så bilen använder i princip bensinmotorn hela tiden.

Ok, det framgår inte årsmodell, det är rätt avgörande om du har nya batteriet/elmotorn eller inte, också viktigt om du har nya eller gamla ADAS-systemet (kopplat till om du har Sensus eller Google-systemet).

Men oavsett, min gissning är att problemet försvinner om du kör utan "behåll batteri".

Jag har en V60 T6 med nya batteriet/motorn och har aldrig sett det där problemet och jag kör mycket med pilot assist.
#1579309
tjtj skrev: ons 22 maj 2024, 12:38 Vad har du för bilmodell, årsmodell och drivlina? Vilket körläge använder du? (eco?). Låter som en variant som inte är optimalt kalibrerad.
Kör V60CC T5, 2020 med sensus. Använder alltid farthållare, förutom stadskörning, och alltid eco-läget med frirullning.
#1579332
Har inte hänt mig just detta, men en annan otäck grej på min gamla v60cc-21:a.

Kör alltid pilot assist eller vad den heter i kombination med adaptiv farthållare. Vid några tillfällen har den slutat att styra fastän den gröna ratten var tänd i displayen, dvs att den styr själv. Samt att lane assist också blir ur funktion samtidigt.

Man blir ju automatiskt mindre uppmärksam när man kör längre sträckor på motorvägen, och litar på att bilen styr själv. En av gångerna var jag på väg att smälla i en tunnel, var cm från väggen så att säga. Tittade bort lite för länge och pillade med radion eller nåt på skärmen i några sekunder för länge när man trodde att bilen styrde själv. Vägen svängde men det gjorde inte bilen utan var på väg ut i vägrenen mot väggen… touchade betongpåkörningsskyddet vid väggen med däcken och slog då tillbaka med ratten, ingen skada skedd men sket nästan på mig. Riktigt otäckt!

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]

Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]

Har en yttertempmätare från en Volvo 94[…]