Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574186
Hej på er!

Ber om ursäkt på förhand om denna eller liknande fråga dykt upp tidigare men är i behov av köpråd samt råd generellt -
Är ute efter en begagnad V60 och med min begränsade kunskap har jag kollat enligt följande kriterier -

Modell: Volvo V60 II
Utrustning: Öppen för förslag
Pris: 220 000kr - 300 000kr
Miltal: -11 000 mil (Öppen för förslag)
Årsmodell: 2019-
Drivmedel: Bensin / Mildhybrid (Bensin) / Laddhybrid
Växellåda: Automat

Körmönster:
Jag och sambo kör väldigt korta sträckor till jobbet dagligen, tur & retur till jobbet 1mil i stadstrafik. Utöver detta så är det väl det vanliga med att handla m.m. i veckorna. Uppskattar att vi kör max ca 1000-1500mil om året inkl. längre resor men inte så ofta. Väntar barn om ett par månader så kan eventuellt bli lite fler resor där, men gissningsvis inte över 1000 - 1500 mil som vi har nu.

Frågor & Tankeställningar:
Det vi kommit fram till med säkerhet är att vi vill ha en V60 av årsmodell 2021-, detta då vi tycker den är betydligt läckrare än tidigare generation. Utrustningspaket finns ju en del att välja på, men vi tänker att det får bli nästa steg efter att vi kommer fram till vilket drivmedel som passar oss bäst, för bilens livslängd och mående.

Jag är väldigt kluven gällande vilket drivmedel som passar oss bäst, med nuvarande körmönster och med tanke på att vi mest troligt fortsatt bor centralt närmsta 3+ åren.
Är inte intresserad av en ren elbil, men står i valet mellan Bensin / Mildhybrid (Bensin) / Laddhybrid. Har ingen möjlighet att ladda hemma med nuvarande boende, men kan enkelt använda mig av laddstationer runtomkring i staden 1-2 gånger i veckan. Tyckte jag läste någonstans att service är betydligt dyrare på laddhybrid då det är dubbla motorer?
Har uteslutit Diesel då jag läst att dem mår värst av att köra så pass korta sträckor som vi kör.

Fördelar / Nackdelar:
Ren Bensin / Mildhybrid -
+ Billigare inköpspris (220 000kr+)
+ Billigare försäkring
+ Dyrare fordonsskatt
- Dyrare i drivmedel
- Dåligt för bilen/motorn med vårat körmönster?

Laddhybrid -
- Dyrare inköpspris (270 000kr+)
- Något dyrare försäkring
+ Betydligt billigare fordonsskatt
+ Billigare drivmedel, vi kan köra på ren el till och från jobbet utan problem
+ Bilen mår inte dåligt av vårat körmönster

---

Har ni möjlighet att ge mig lite råd på vad som skulle passa mig/oss bäst? Som ni kanske märker av texten är jag inte jättekunnig om bilar, men när jag läser på forumen här så ser jag att det finns många av er som är. Om ni har några frågor är det bara att säga till så försöker jag besvara dem.

Tack på förhand!
#1574208
Bensinmotor (med eller utan mildhybrid) är det naturliga valet i ditt fall. Personligen skulle jag skippa laddhybrid (Recharge) i ditt fall när du inte kan ladda hemma så att säga. Ditt körmönster passar i och för sig för en laddhybrid. Jag har en V90 Recharge, laddhybrid, MY22, själv. Nog bättre lägga pengarna i ditt fall på en V60 bensinare med färre mil än en laddhybrid som är dyrare och har mer komponenter (hybridbatteri, elmotor, styrenheter för detta och laddenhet osv). Mildhybrid kan jag inte uttala mig om annat än att jag vet Volvos mildhybrider har 48 volt batteri och en omvandlare som tar ner spänningen till 12 volt för bilens 12-voltsystem.
Mildhybrider skall väl vara något bränslesnålare än motsvarande bil utan mildhybrid.
#1574218
Du får räkna med en liter per mil, kanske lite drygt till och med, med den typen av körning. Min T5a 2020 tycker jag går hyffsat billigt på landsväg men är glad för bensin i stan.
Malmö består numera mest av fartgupp så det blir mkt gasa/bromsa och det är en tung bil så det kostar på i förbrukning.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1210061.html
#1574316
Ett ytterligare plus för bensinare är väl att de generellt är tystare också... Servicekostnader kanske billigare också? Det var i en annan tråd som någon skrev nåt i stil med att service på bensinare så är det mindre idioti, och enklare överlag... Något åt det hållet...

Så ja, tystare vid körning och ev billigare att serva (vanlig service då och inte om nåt oförutsett dyker upp), är ytterligare två faktorer som talar för.
#1574320
Personligen hade jag sett till att få så mycket utrustning som möjligt. Det tycker jag förhöjer bilresorna avsevärt. Om bensinen är billigare i inköp hade det alltså blivit det och sen lagt resten av slantarna på lulllull. Det är för mig viktigare val än drivlina om jag var i dina skor.
Ska ge mig på ett resonemang om bränslekostnad. Har dålig koll på laddpriset per mil om man laddar på stan men så här tänker jag: bensinkostnad för dig blir väl knappt 25 000 om året. Att ladda på stan kostar väl typ hälften (?) plus att du ändå kommer behöva tanka ibland för längre resor. Tar alltså många år innan du får tillbaka det högre inköpspriset för en hybrid genom bränslekostnaden iaf.
#1574324
sewen skrev: ons 27 mar 2024, 09:30 Personligen hade jag sett till att få så mycket utrustning som möjligt. Det tycker jag förhöjer bilresorna avsevärt. Om bensinen är billigare i inköp hade det alltså blivit det och sen lagt resten av slantarna på lulllull. Det är för mig viktigare val än drivlina om jag var i dina skor.
Ska ge mig på ett resonemang om bränslekostnad. Har dålig koll på laddpriset per mil om man laddar på stan men så här tänker jag: bensinkostnad för dig blir väl knappt 25 000 om året. Att ladda på stan kostar väl typ hälften (?) plus att du ändå kommer behöva tanka ibland för längre resor. Tar alltså många år innan du får tillbaka det högre inköpspriset för en hybrid genom bränslekostnaden iaf.
Med ny eller ganska ny bil håller jag med att en del s.k. "lullull" kan vara kul. Men ju äldre bilen är desto mer skulle jag nog passa mig för bilar som har mycket utrustning, speciellt elektroniska sådana eftersom elfel kan bli dyrt både felsöka och åtgärda om man har otur. Så länge man har möjlighet ha maskinskadeförsäkring har man rätt bra skydd men självrisken ökar med åren så även med en maskinskadeförsäkring kan det bli dyrt få en skada som täcks av försäkringen åtgärdad. Tycker man det är kul köra bil och ha en del finesser och bekvämligheter skall man absolut följa sitt hjärta om det. Min egen V90 MY22, Recharge, är rätt fullsmetad med utrustning men jag vette katten om jag skulle vilja äga den om några år. Det mesta i utrustningsväg, en del är "lulllull", kan jag klara mig utan, mycket hade jag inte i min förra Volvo och det gick alldeles utmärkt det med.
#1574326
bem skrev:
sewen skrev: ons 27 mar 2024, 09:30 Personligen hade jag sett till att få så mycket utrustning som möjligt. Det tycker jag förhöjer bilresorna avsevärt. Om bensinen är billigare i inköp hade det alltså blivit det och sen lagt resten av slantarna på lulllull. Det är för mig viktigare val än drivlina om jag var i dina skor.
Ska ge mig på ett resonemang om bränslekostnad. Har dålig koll på laddpriset per mil om man laddar på stan men så här tänker jag: bensinkostnad för dig blir väl knappt 25 000 om året. Att ladda på stan kostar väl typ hälften (?) plus att du ändå kommer behöva tanka ibland för längre resor. Tar alltså många år innan du får tillbaka det högre inköpspriset för en hybrid genom bränslekostnaden iaf.
Med ny eller ganska ny bil håller jag med att en del s.k. "lullull" kan vara kul. Men ju äldre bilen är desto mer skulle jag nog passa mig för bilar som har mycket utrustning, speciellt elektroniska sådana eftersom elfel kan bli dyrt både felsöka och åtgärda om man har otur. Så länge man har möjlighet ha maskinskadeförsäkring har man rätt bra skydd men självrisken ökar med åren så även med en maskinskadeförsäkring kan det bli dyrt få en skada som täcks av försäkringen åtgärdad. Tycker man det är kul köra bil och ha en del finesser och bekvämligheter skall man absolut följa sitt hjärta om det. Min egen V90 MY22, Recharge, är rätt fullsmetad med utrustning men jag vette katten om jag skulle vilja äga den om några år. Det mesta i utrustningsväg, en del är "lulllull", kan jag klara mig utan, mycket hade jag inte i min förra Volvo och det gick alldeles utmärkt det med.
Jo, det ligger nog nåt i det. Luftfjädring i äldre bilar skulle jag akta mig för. Men nu är ju tanken att TS ska köpa en bil från MY21 så då är det bara att köra på! :-D
Min förra bil, en XC70 från 2004, hade farthållare och elektriska fönsterhissar typ. Efter att jag själv installerat blåtand gick det alldeles utmärkt och händer minst en gång i veckan att jag saknar den. Men jag saknar även allt jag inte har i nuvarande bil: största stereon, akustikrutor, automatiskt insynsskydd, luftfjädring och tycker typ inget av det jag har: massage, rattvärme, head up display, fyr-zons klimat, panorama, läderklädd instrumentbräda och solgardiner är onödigt. Skulle väl möjligtvis va apple carplay och kylda säten då.
#1574361
Håller med just gällande utrustning. Tillval kan vara bra, men av olika skäl. Ett tillval som Bowers & Wilkins eller stolar med massage kan vara trevligt, 360-kamera eller heads-up-display kan vara behändigt medan dragkrok eller BLIS är nödvändigt - beroende på vad man söker.

Jag har tidigare haft en XC60 och S90 R-Design med ”allting” samt ett par andra SPA-bilar med ”nästan allting”. Det var självklart trevliga upplevelse men att allt var helt nödvändigt kände jag aldrig. Pendlar idag med en V60 Momentum med all säkerhetsrelaterad utrustning men med betydligt färre extra tillval än vanligt; dock 360-kamera, head-up-display, sportstolar, svart innertak och jag är helnöjd. Har valt till en Polestar-optimering samt andra sommar- och vinterhjul. Så länge man själv är nöjd, tänker jag.
#1574441
Stort tack för era svar! Dem har absolut varit behjälpliga! Det har gått åt en del tankekraft nu och har nog fått ner utbudet av potentiella bilar till 4st med lite olika utrustning, drivmedel samt priser. Om jag läst reglerna rätt så ska det vara ok att länka annonserna här, annars får admin ge mig en smäll på fingrarna!

269 900kr - 2020 - V60 T6 Laddhybrid (Bensin) - 10 800mil - Momentum Advanced
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1001177820
- Dragkrok

264 800kr - 2021 - V60 B4 Mildhybrid (Bensin) - 9 800mil - Momentum
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1001193659
- Utfällbar dragkrok
- Backkamera
- Carplay
- Ingår vinterdäck m.m.

254 900kr - 2021 - V60 B3 Mildhybrid (Bensin) - 7 100mil - Momentum
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000767893

254 500kr - 2021 - V60 B3 Mildhybrid (Bensin) - 6 900mil - Momentum
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1000898524

---

Ni som orkar ta er tid, vad tänker ni kring dem här? Dem är alla 4 lockande på olika sätt, dem billigare har mindre utrustning men betydligt färre mil på nacken.
B4:an ingår ju vinterdäck, det finns backkamera, apple carplay etc. Det skiljer sig ju lite åt i månadskostnad för försäkring/årsskatt och drivmedels-kostnader men dessa är nog dem jag känns mest passande i dagsläget.
#1574498
Om du vill att bilen skall ha Volvo original halvautomatiska elektriska dragkroken och att bilen även skall ha (Volvo original) vinterhjul så blir utbudet lite mer begränsat. Men tänk på att det blir väldigt dyrt skaffa de två sakerna (Volvos original) senare. Halvautomatiska dragkroken lär gå på minst 11-13 tkr utan monteringskostnad. Nya vinterhjul minst 25 tkr.
Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]