- lör 16 dec 2017, 08:50
#1218762
Hej, det var ett tag sedan jag tittade in här och skrev något - har varit utan Volvo i 5-6 år...
Snart är det dags för ny bil och även om mina två senaste bilar varit fantastiska att köra (BMW 3-serie Touring) är jag nu sugen på att byta till en SUV. Har tittat på BMW:s X3 och visst är det en skön kärra, men den känns lite outdated både interiört och exteriört. Nästan lite gubbvulgär front... Provkörde och det kändes ok, men inte wow.
Begav mig till Bilia och provkörde först en V90 och det var en fin upplevelse, men det är ju ingen SUV, invänder ni. Jo, men jag började i den änden av ren nyfikenhet. Det var en FW-drive och efter att ha kört bakhjulsdrivet i fem år, finns det inte på mätaren att jag åter kör något enbart framhjulsdrivet med stark motor. Nästan en hemsk upplevelse - alla ryck i ratten och på det, trista kurvtagningar. Så, nej, nej. Testade inte 4-hjulsdriven V90 utan gick direkt vidare till en XC60.
Oj! Det var något helt annat - en T5:a R-Design. Mycket trevlig upplevelse. Så klart inte någon sportig körglädje som i min Bimmer, men väldigt komfortabel körning.
På Bilias demo-P-plats stod även en T8:a. Jag förstod först inte riktigt vad det var för modell - jo att den stod på laddning såg jag, men den var ju liksom annorlunda, lite lägre. Nu förstår jag varför, den hade luftfjädring och vilade i sänkt läge - inte som gamla Citror, men jag såg att den var betydligt lägre än provbilen utan lf, jag precis provat.
Ok, så då blev jag sugen på en test ride - och gosse! Jag blev såld direkt! Vilken komfort och vilket drag under galoscherna! Känslan att glida runt nästan ljudlöst i stan - endast lite svagt brus från fläkt och elektronik... Fantastiskt! Som bonus, relativt utsläppsfritt i närmiljön.
Efter ca en veckas funderande bestämde jag mig för att beställa den här godsaken. Jag kör många korta sträckor varje dag i stadstrafik och även om det är helt omöjligt att räkna hem de ca extra 150 000 hybriden kostar, bara vill jag ha,,, och köra "rent" i stan och inte skita ned luften för alla människor runt om mig. Ett alibi... ;)
Här ett fint ord jag lärt mig på senare tid: "Villhöver"
Nå väl, det visade sig att om jag beställer maskinen nu, så sker leveransen först i juni! Om mer än sex månader! 180 dagar! Svårt att räkna så långt ens.
MY-18 är helt slut och vid beställning nu, 2017 - beställer man alltså en årsmodell 2019. Lite crazy, eller hur?
Till kritan: Är det någon som läst till sig om MY-19 kommer med några förändringar? Batteri, utrustning, design, etc? Jag är väl tidigt ute med frågan, men jag är nyfiken och så klart kommer fler att bli... Så, i denna tråden kan vi väl hojta till om vi får reda på något?
I övrigt ligger avtalet redo att ritas på. Tyvärr har jag valt för mycket options enligt ovan nämnda princip: VILLHÖVER
Snart är det dags för ny bil och även om mina två senaste bilar varit fantastiska att köra (BMW 3-serie Touring) är jag nu sugen på att byta till en SUV. Har tittat på BMW:s X3 och visst är det en skön kärra, men den känns lite outdated både interiört och exteriört. Nästan lite gubbvulgär front... Provkörde och det kändes ok, men inte wow.
Begav mig till Bilia och provkörde först en V90 och det var en fin upplevelse, men det är ju ingen SUV, invänder ni. Jo, men jag började i den änden av ren nyfikenhet. Det var en FW-drive och efter att ha kört bakhjulsdrivet i fem år, finns det inte på mätaren att jag åter kör något enbart framhjulsdrivet med stark motor. Nästan en hemsk upplevelse - alla ryck i ratten och på det, trista kurvtagningar. Så, nej, nej. Testade inte 4-hjulsdriven V90 utan gick direkt vidare till en XC60.
Oj! Det var något helt annat - en T5:a R-Design. Mycket trevlig upplevelse. Så klart inte någon sportig körglädje som i min Bimmer, men väldigt komfortabel körning.
På Bilias demo-P-plats stod även en T8:a. Jag förstod först inte riktigt vad det var för modell - jo att den stod på laddning såg jag, men den var ju liksom annorlunda, lite lägre. Nu förstår jag varför, den hade luftfjädring och vilade i sänkt läge - inte som gamla Citror, men jag såg att den var betydligt lägre än provbilen utan lf, jag precis provat.
Ok, så då blev jag sugen på en test ride - och gosse! Jag blev såld direkt! Vilken komfort och vilket drag under galoscherna! Känslan att glida runt nästan ljudlöst i stan - endast lite svagt brus från fläkt och elektronik... Fantastiskt! Som bonus, relativt utsläppsfritt i närmiljön.
Efter ca en veckas funderande bestämde jag mig för att beställa den här godsaken. Jag kör många korta sträckor varje dag i stadstrafik och även om det är helt omöjligt att räkna hem de ca extra 150 000 hybriden kostar, bara vill jag ha,,, och köra "rent" i stan och inte skita ned luften för alla människor runt om mig. Ett alibi... ;)
Här ett fint ord jag lärt mig på senare tid: "Villhöver"
Nå väl, det visade sig att om jag beställer maskinen nu, så sker leveransen först i juni! Om mer än sex månader! 180 dagar! Svårt att räkna så långt ens.
MY-18 är helt slut och vid beställning nu, 2017 - beställer man alltså en årsmodell 2019. Lite crazy, eller hur?
Till kritan: Är det någon som läst till sig om MY-19 kommer med några förändringar? Batteri, utrustning, design, etc? Jag är väl tidigt ute med frågan, men jag är nyfiken och så klart kommer fler att bli... Så, i denna tråden kan vi väl hojta till om vi får reda på något?
I övrigt ligger avtalet redo att ritas på. Tyvärr har jag valt för mycket options enligt ovan nämnda princip: VILLHÖVER