Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JTL
#1217704
Hej, lite noteringar och frågor från mina erfarenheter

Idag snöade de i Göteborg och dessutom var vi på en hembygdsförening på julmarknad där parkeringen var på en åker. Var första gången jag på riktigt hade användning för fyrhjulsdriften. Är ett bra koncept med att ha eldrift bak eftersom det i alla fall för mig är ganska sällan jag faktiskt behöver det. Några bilar köre fast på åkern

På väg in till Göteborg via E6 kungsbackaleden så var de rejält moddigt, så då kändes de bra med AWD.

Har en fundering. Rent teoretiskt så drar de ju mer bensin om man laddar men funderar på om de i vissa lägen är värt att ladda via motorn? Hur fungerar toyotas hybrider som har 50% eldrift utan plug in? Tänker att i vissa förhållanden är verkningsgraden ändå så låg på bensinmotorn att det inte drar så mycket extra att ladda? (Om ni förstår frågan? Bygger på att man använder elen vid rätt tillfälle sen).

På vägen hem körde jag AWD med laddningen på. Enligt appen blev medelförbrukning på 9,8. Elförbrukning 1,5 kWh och regenerering 2.2. 35,4 km / 50 min.
Gick ganska långsamt med en del stadskörning i slutet.
Användarvisningsbild
av X3JA
#1217733
JTL skrev:Har en fundering. Rent teoretiskt så drar de ju mer bensin om man laddar men funderar på om de i vissa lägen är värt att ladda via motorn? Hur fungerar toyotas hybrider som har 50% eldrift utan plug in? Tänker att i vissa förhållanden är verkningsgraden ändå så låg på bensinmotorn att det inte drar så mycket extra att ladda? (Om ni förstår frågan? Bygger på att man använder elen vid rätt tillfälle sen).
Jag hänger helt med på ditt resonemang. Min förra bil gjorde precis så, vilket jag förstår. När bensinmotorn väl är igång så kan lite extra kraft ges till hybridbatteriet. Inre resistansen i bensinmotorn är ju redan så pass hög. Jag har snittat 7,4 sedan köp.
av Arne2018
#1293832
Precis hämtat ut min t8,
Provat lite olika körläge men mest pure, det jag märkt är att om man tex kör motorväg 110 på el, och bromsar in för bilen framförallt med adaptiv farthållare, när den får fri sikt igen så gasar den så mycket att bensinmotorn går igång. Senare känns det som den blir kvar i bensin läge efter det
Finns det något sätt att tvinga tillbaka den till enbart el?

Saknar ett helt el läge där den skulle låsas till enbart det oavsett hur mycket du trycker på gasen,
av CETT
#1294031
Jag upplever B som att det både drar mer bensin och el jämfört med D. B använder jag bara för att bromsa i bilen med regenerering istället för med bromspedal. Kör man på plan väg och ändrar från B till D känns det som att släppa på en broms. Misstänker att B alltid försöker generera laddning till batteriet.
av CarlJo
#1294192
Jag kör oftast i B-läget eftersom att bilen motorbromsar bättre, och eftersom jag ligger mestadels köer till och från jobbet tycker jag det är rätt skönt att bara lyfta på foten och bara bromsa när det behövs.
Men om jag kan planera körningarna ok, så sitter jag och växlar mellan D och B för att utnyttja utrullningen och motorbromsen när det behövs.

Något som jag har märkt(och som du borde prova med 15 mils pendling) är att slå in adressen i navigatorn. Jag har märkt att vid längre sträckor så "planerar" bilen elkonsumtionen utifrån sträckan där det behövs( i hybridläget). Jag har testat i pure-läget, men då försökte bilen köra på el så mycket som möjligt och då var batteriet nästan tomt när jag kom fram dit där bilen normalt slog över till ren eldrift med hybridläget. Det på grund av att bilen hade använt mer el under motorvägssträckan.

Det har nämnts ett par gånger, men batteriet blir aldrig tomt utan det är på 15-17% kvar när det står på noll i mätaren. I de fall du behöver AWD så har jag sett att bilen startar charge-funktionen ifall batteriet är tomt. Om man väljer förarprestationer i sensus och trycker på den en gång i huvudmenyn så får man upp en bild där man ser hur bilen använder motorerna, vid tomt batteri och AWD så ser man att de gröna pilarna(bensinmotorn) går ut till framhjulen, men även en grön pil mot batteriet. Min misstanke är att bilen startar chargeläget, men laddar inte batteriet utan förser elmotorn med ström direkt.

De gångerna jag har testat det så har inte räckvidden ökat på elräckvidden(förutom någon enstaka km så kan bero på generering eller något annat).
Användarvisningsbild
av betterlead
#1294864
XC90_Executive skrev:Jag har gjort ett eget läge där jag utgår från Pure, men med luftfjädringen i hybrid och utan eco-klimat. Jag använder för det mesta D. Detta för att bilen frirullar och jag upplever att räckvidden blir längre då. Kommer det massa nedförsbackar alt. att trafikljuset slår om så väljer jag B tillfälligt.

Det händer absolut att jag väljer Hold för att spara på el och du kan vara lugn vad det gäller awd. För behövs det så finns det tillgängligt oavsett körläge. Är det dock besvärligt väglag så brukar jag välja läge AWD.

Ovan passar mig och min körstil. Bästa är att testa själv och se vad som blir bäst. Ett bra råd är att alltid ladda när tillfälle ges. Oavsett om det bara är en kvart. Råd två är kopplat till det. Köp en till laddkabel, typ 2 mode 3. Så det passar fler laddare.
Jag har ställt in mitt INDIVIDUAL -läge precis likadant.

Jag kör normalt alltid i D-läge och använder B-läget i nedförslut om hastigheten behöver sänkas - även planerat inför korsningar och sänkt tillåten maxhastighet. Jag bromsar m a o med växelväljaren, som gamla bussar eller något i den stilen. Älskar det. Känner också att D-läget ger härligt frihjulsrull (Sailing).

Att köra i laddläge har jag testat och det ger vid jämn fart med min bil - 80 km/h en ökning av den momentana bränsleförbrukningen på nästan 100%! 6,5 l/100 km ökar till 12,5 l/100 km. Det gav mig nästan en chock.

Något som gnager mig lite: Jag upplever det som lite störigt när bensinmotorn drar igång lite då och då - jag kan förstå att det behövs ibland, men sedan kan det ta obegripligt lång tid för den att slå av. Det finns säkert en bra förklaring till hur systemet fungerar - det vore intressant att få det förklarat.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1295144
Bl.a om temperaturen i motorn eller växellådan är för låg startar bensinmotorn. Annars blir det inte bra om du kör på el och helt plötsligt stampar fullt. 😉
av lny
#1295673
betterlead skrev: lör 26 jan 2019, 11:56 Jag kör normalt alltid i D-läge och använder B-läget i nedförslut om hastigheten behöver sänkas - även planerat inför korsningar och sänkt tillåten maxhastighet. Jag bromsar m a o med växelväljaren, som gamla bussar eller något i den stilen. Älskar det. Känner också att D-läget ger härligt frihjulsrull (Sailing).
Jag gör precis som du, använder B-läget ungefär som en avgasbroms i lastbilar eller bussar. Men man kan tycka att Volvo borde ha bättre rekomendationer om hur man skall förhålla sig till B och D läget i växellådan.

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]