Laddbox

Volvo XC60 (18-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Laddbox

Inläggav KristianO ons 11 okt 2017, 21:18

Vilken laddbox har ni valt att ha hemma till eran T8?

K


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KristianO
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 21:09



Re: Laddbox

Inläggav joel80 tor 12 okt 2017, 00:24

Jag skaffade en extra laddkabel för CEE-utrag (blå 16A enfas) som jag alltid har hängande hemma så det är enkelt att koppla i.
Installation av elektriker och material på typ Claes Olsson gick på totalt ca 1200kr.

Kabeln var dock dyr.. Kommer inte ihåg exakt men flera tusen i allafall. Köpte från evconnect.se då det var bra mkt billigare är vad Volvo ville ha!

På jobbet har vi köpt in Halo wallboxar. Dom är smidiga och lite kul att kunna följa förbrukningen på nätet. :)
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10705
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Laddbox

Inläggav KristianO tor 12 okt 2017, 06:56

Har läst en del om brandfaran att inte köra laddbox hemma. Tankar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KristianO
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 21:09

Re: Laddbox

Inläggav joel80 tor 12 okt 2017, 10:40

Jag hade en elektriker som alltså drog en ny kabel från säkringsskåpet till CEE-uttaget. (Alltså använder inget "vanligt" shucko.)
Sitter också jordfelsbrytare bakom (eller säger man före?) den säkringen som CEE-uttaget sitter på.

Det som kan vara brandfarligt är om man har gamla ledningar och kör i ett slitet vanligt uttag, och tar ut hög ström under lång tid.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10705
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Laddbox

Inläggav KristianO tor 12 okt 2017, 14:14

Funderar på det samma. Byta ut ett Schuko uttag till just ett cee. Sätta ett inne i garaget och ett utanför.

Har idag säkrat 10A på 1,5 kvadrat men gå upp till 16A och 2,5.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KristianO
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 21:09

Re: Laddbox

Inläggav TailLights tor 12 okt 2017, 14:29

Användarvisningsbild
TailLights
Övningskörning
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 25 maj 2017, 09:50
Kör: 2014 XC60 D5 AWD Black R

Re: Laddbox

Inläggav KristianO tor 12 okt 2017, 14:54

Har redan jordfelsbrytare i garaget och automatsäkringar. Varför köpa box?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KristianO
Halkkörning
 
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 11 okt 2017, 21:09

Laddbox

Inläggav chezENGH tor 12 okt 2017, 20:28

KristianO skrev:Har redan jordfelsbrytare i garaget och automatsäkringar. Varför köpa box?

Sjekk ut denne løsningen fra Ladespesialisten
http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner
XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
chezENGH
Halkkörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 16 aug 2017, 21:37

Re: Laddbox

Inläggav EbbevonVolvo tor 12 okt 2017, 23:09

KristianO skrev:Har redan jordfelsbrytare i garaget och automatsäkringar. Varför köpa box?


Boxen "känner" bland annat om det blir varmgång i uttaget. Den bryter om något verkar fel, helt enkelt.
XC60 Classic Summum T5 Aut -17, Klimatpkt, Lastpkt, Teknikpkt Pro, VOC
Fd. V60 T3 Mom -12, 945 SE -97, 745 GL -90, 245 GL -83, 142 GL -72, 142 DL -73, Amazon -68
3 Hundkoja, 3 Alfa, 4 Passat, VW Jetta, 2 Citroen, 3 Ford, SAAB, Renault, Opel, Jaguar
Användarvisningsbild
EbbevonVolvo
Olja under naglarna
 
Inlägg: 458
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 23:10
Ort: Mittelen - Mellan Österlen och Söderslätt.
Kör: XC60 T5 -17 Sommarkatt Jaguar XJ6 4.0-95

Re: Laddbox

Inläggav EbbevonVolvo tor 12 okt 2017, 23:30

joel80 skrev:Jag hade en elektriker som alltså drog en ny kabel från säkringsskåpet till CEE-uttaget. (Alltså använder inget "vanligt" shucko.)
Sitter också jordfelsbrytare bakom (eller säger man före?) den säkringen som CEE-uttaget sitter på.

Det som kan vara brandfarligt är om man har gamla ledningar och kör i ett slitet vanligt uttag, och tar ut hög ström under lång tid.

En gammal ledning är i sig inget farligt. Den ska dock vara rätt dimensionerad och ha en korrekt bra anslutning i uttaget, Uttaget däremot, lite glapp eller dålig kontakt är en brandfara. Jag skulle INTE använda ett Shucko-uttag till och ladda under lång tid. Ett CEE-uttag är mycket kraftigare och rätt att använda till lång-laddning.
Så du gjorde rätt joel80.
Ska man sätta upp en laddbox och dra en ledning till den från proppskåpet, så hade jag dragit en rejäl kabel dit. Man vet inte hur mycket ström man kan ladda i ett batteri i framtiden. Hade dragit 5x6 mm2. Vilket gör att du kan belasta med 25 amp/fas.
XC60 Classic Summum T5 Aut -17, Klimatpkt, Lastpkt, Teknikpkt Pro, VOC
Fd. V60 T3 Mom -12, 945 SE -97, 745 GL -90, 245 GL -83, 142 GL -72, 142 DL -73, Amazon -68
3 Hundkoja, 3 Alfa, 4 Passat, VW Jetta, 2 Citroen, 3 Ford, SAAB, Renault, Opel, Jaguar
Användarvisningsbild
EbbevonVolvo
Olja under naglarna
 
Inlägg: 458
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 23:10
Ort: Mittelen - Mellan Österlen och Söderslätt.
Kör: XC60 T5 -17 Sommarkatt Jaguar XJ6 4.0-95

Re: Laddbox

Inläggav joel80 tor 12 okt 2017, 23:57

Om jag hade satt en box hade jag dragit kablel som klarar 3-fas 16A. (11kw). Det ger ca 5-7 mil per timme för en vanlig elbil. Att man skulle, ens framöver, behöva mer än det är rätt osannolikt.. Man skulle få i över 60mil per natt... Fast kostar inte tjockare kabel så mkt mer är det kanske skit samma.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10705
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Laddbox

Inläggav rojo8515 fre 13 okt 2017, 16:11

Här finns tips från BMW varför en väggbox bör användas. Då det är höga effekter under lång tid bör det vara en rejäl kontakt, gärna med övervakning, elmatningen ska ha skydd med en lite mer avancerad jordfelsbrytare typ B, ledningen från gruppcentralen till laddutaget bör vara oskarvad och inget annat vara inkopplat på den.

Lite smartare laddboxar kan även ha strömavkännare på ledningen till villans huvudsäkringar och anpassa bilens laddning efter tillgänglig kapacitet.

http://bmwiclub.net/why-use-bmw-i-wallb ... e-charger/
rojo8515
Uppkörning
 
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 21:08
Kör: XC60 MY10 R-design

Re: Laddbox

Inläggav rojo8515 lör 14 okt 2017, 19:56

Trenden verkar vara att elbilarnas ombordladdare blir mindre. Många elbilar har endast 3,7 kW som standard, vissa går det att köpa till 3-fas laddning 11 kW som tillbehör. I många länder finns endast 1-fas till bostäder, och då är det 7,4 kW med 1-fas 32 A i elbilen. Passar inte in i Sverige förstås.

Med 3,7 kW som i Volvo XC 60 T8 laddas det med upp till 2 mils körning per timme. Parkerar du över natten bör det kunna ge 25 mils körning i en elbil. T8 har ju endast 10,4 kW batteri så 4-5 mil klarar den, många klarar sig nog på det.

Men om du har varit ute på en tjänsteresa med ren elbil och kommer hem till middag med nästan tomt batteri, och sedan ska skjutsa barnen på hockeyträning 10 mil bort senare på kvällen kan det vara värdefullt med snabbare laddmöjligheter.

Troligen blir det isåfall DC-laddning som krävs, och det börjar komma produkter som ger 15 mil per timme.

https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... ?ca=11&w=3

Jag arbetar som elektriker i Danderyd, och många stora Djursholmsvillor har 3x63 A som mätarsäkring. Men det är inga Svenssonvillor där, fast jag har Fru Persson som en kund förstås.
rojo8515
Uppkörning
 
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 21:08
Kör: XC60 MY10 R-design

Re: Laddbox

Inläggav joel80 lör 14 okt 2017, 20:20

I många "riktiga" elbilar har du ofta mer än 3,7kW, men på hybrider verkar det inte som att så många sätter i kraftigare laddare.

Tesla klarar upp till 22kw (3-fas 32A) om man har dubbelladdare... normalt annars är 11kw.. 16A trefas, eller på bilar som är tillverkade under senaste typ året 16,5kw eller nått sånt. Dom klarar 3-fas 20A.

Hyundai Ioniq ska klara att ladda med 7,4kw, vilket i den ger ca 5 mil per timme. Den kan ladda antingen ifrån 1-fas 32A eller så använder den 2 faser på en 3-fasladdare och laddar i 16A tvåfas.

Zoe klarar också 22kW, men där har du nackdelen att dom inte går att snabbladda (alltså klarar inte av att ta emot mer än 22kw från en 50kw-laddare heller.)

Är det så att man är på tjänsteresa och verkligen gör av med precis allt och måste iväg snabbt efter maten får man kanske planera in det och svänga förbi 10 minuter på en snabbladdare på väg hem, om man nu inte har en 32A-säkring hemma... :)
Jag skulle kanske säga att dom fallen är nog rätt sällsynta och bör gå att lösa... och i och med att batterierna i elbilarna börjar få rätt okej räckvidd nu blir det väl än ovanligare att man skulle råka ut för problemet.

Sen är det nog många familjer som behöver två bilar vilket som... och i det läget finns det säkert kräm nog i den andra bilen för ungarnas träning.

En annan lösning jag börjat se på nätet är de som har batterilagring hemma. Där har man utan att behöva ha större huvudsäkring kunnat ladda elbilen med högre laddstyrka för att man kan ta högre kapacitet än husets säkring tack vare batteriet. Dock bara läst om det i USA eller om det var i England.. men borde väl kunna funka här i Sverige också?
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10705
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Laddbox

Inläggav wetterstrom sön 15 okt 2017, 09:08

vi monterar mycket garo laddboxar som man kan få med både fast monterad laddkabel el utan kabel med inbyggda skydd och mätare ,rätt smidigt och även helt ok design som inte sticker ut allt för mycket
wetterstrom
Halkkörning
 
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 31 jul 2015, 12:36



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till XC60 (18-)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mickepet91 och 6 gäster