Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsd
#1577344
Funderar på att byta in min V90 till en nyare V90CC eller XC90 (ej hybrid). Bilen bygger ju på samma plattform så åkmässigt och utrustning är ju i princip samma. Men hur är det med driftskostnader och andrahandsvärde? Någon som har några tankar där?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1577347
mattsd skrev:Funderar på att byta in min V90 till en nyare V90CC eller XC90 (ej hybrid). Bilen bygger ju på samma plattform så åkmässigt och utrustning är ju i princip samma. Men hur är det med driftskostnader och andrahandsvärde? Någon som har några tankar där?
V90CC är ju uppenbart billigare att äga. Jag har haft en V90CC D4 MY17 och den var en mycket trevlig bil och låg förbrukning vid långkörning med diesel. Tyvärr är den inte så ekonomisk vid korta sträckor och statskörning.

Bensinmotorn T5 och B5 är ju ett trevligt alternativ om man inte långpendlar. Tyst, rapp och smidig.

Så allt beror på körcykel.
av Mr T
#1577377
Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersättare till en V70 som jag var väldigt nöjd med. Jag trodde att jag skulle tycka om V90:n och att det skulle bli en bra ersättare till V70:n - så blev det inte :-)

Ett par saker jag inte gillade med V90:n
  • Sidorutorna lutar ganska mycket inåt vilket gör att kupén känns trång
  • Bakrutan lutar också väldigt mycket vilket gör att det är svårt att packa/nyttja utrymmet på ett bra sätt
  • Bagaget är mindre än både V70/XC70 och XC90
  • Man sitter väldigt lågt i bilen vilket jag inte gillade. Sidobackspeglarna hamnde i siktlinjen
  • Baksätet är inte delbart i 40/20/40 utan enbart 40/60. V70 och XC90 har 40/20/40.
  • Diesel-B5:an är en helt ok motor, jag körde den på 0,63 l/mil. Men den är lite surrig i stan. Fin växellåda
Så för ett par månader sedan gav jag upp och bytte till en XC90 T8II MY24. Den är förvisso dyrare, men jag tycker att det är en väldigt mycket bättre, trevligare och mer funktionell bil.

XC90'n är klart dyrare i inköp, men borde inte blir jättemycket dyrare i värdeminskning, och skatten på en T8 är 375 kr/år i stället för 13000 kr (de första tre åren, därefter 5000 kr). Jag gjorde en väldigt detaljerad kalkyl och över sex år blir den totala driftskostnaden i princip samma. Då blev valet enkelt. Det bygger iofs på att jag kör så mycket som möjligt på el.
Odb/felkådsläsare...

Jag kan varmt Rekommendera Foxwell NT710 om du ska[…]

Kan vara bränslepump - ger ingen felkod. Igen[…]

Elpriset

Det måste väl ändå inte komm[…]

Motorstyrning service erfodras

Du kan nästan dra en lapp ur en hatt om ors[…]