Sida 1 av 1

luftfjädring - automatisk sänkning vid motorvägshastigheter?

Postat: sön 14 apr 2024, 10:48
av LarsNielsen
Jag har bytt ut min v90cc mot nivåkontroll för en xc90 med full luftfjädring.

Jag kör en 2,5t 2-axlad släpvagn, och mäter och justerar därför draghöjden på min släpvagn så att den passar perfekt med bilens kulhöjd. (v90cc sitter väldigt högt!)

frågan är om XC90 automatiskt sänker underredeshöjden när man till exempel valt komfort och kommer över en viss hastighet?

Jag minns att jag läste att XC90 gör detta för att spara bränsle, men kan inte hitta några detaljer?
Det gör det i så fall något svårare att justera draghöjden korrekt.

Re: luftfjädring - automatisk sänkning vid motorvägshastigheter?

Postat: tis 16 apr 2024, 13:30
av Hanzon
Är detta svaret på din fråga?

Från manualen:
Nivåkontroll och stötdämpning
Systemet är anpassat efter det valda körläget och efter vilken hastighet bilen har. Med nivåkontroll regleras bilens markfrigång till en lägre nivå vid högre hastigheter vilket minskar luftmotståndet och ökar stabiliteten. Stötdämpningen är normalt inställd för så bra komfort som möjligt och regleras kontinuerligt beroende av vägens underlag, bilens acceleration, inbromsning och kurvtagning.

Re: luftfjädring - automatisk sänkning vid motorvägshastigheter?

Postat: tis 16 apr 2024, 15:20
av LarsNielsen
nej, det är mer frågan...

när du kör med släp i komfortläge, saktar bilen ner i säg 100 km/h?
Det är oklart vad bilen gör automatiskt och under vilka förhållanden.

Re: luftfjädring - automatisk sänkning vid motorvägshastigheter?

Postat: tis 16 apr 2024, 16:44
av Xanthopteryx
Tänker att det kanske går att koppla in scanningutrustning och se vad bilen har för sig?

Re: luftfjädring - automatisk sänkning vid motorvägshastigheter?

Postat: ons 17 apr 2024, 09:58
av sewen
Ring till Volvo kundtjänst?
Eller maila om du har oceaner av tid på dig. Du kommer först få svar saxade ur manualen. Du påpekar att du inte fått svar på frågan och det mailas fram och tillbaka några gånger mellan dig och operatör. Efter några rundor ber förhoppningsvis operatören om att få återkomma och efter ytterligare några veckor får du förhoppningsvis ett vettigt svar från nån ingenjör som kan. Då är det bara att hålla tummarna och hoppas att operatören förmedlat frågan rätt så du får ett vettigt svar.