Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Barba
#1575789
Har en V90 MY22 late och har trots många försök inte lyckats hitta var (om?) man kan stänga av skyltigenkänningen. Framför allt tycker jag att det stör i HUDen eftersom den ibland missar när man går från t.ex. 30- till 50-väg och då blinkar 30-skylten febrilt i HUDen eftersom den tror att jag kör för fort.

Går det att deaktivera? Volvos manual säger att man ska trycka på kugghjulet och sedan på "Sekretessinställningar", men det finns inget i menyn i centerdisplayen som heter så.
Användarvisningsbild
av bem
#1575897
Jag har V90 Recharge MY22 med HUD (Head Up Display). Jag kan kika senare i kväll om jag hittar nån inställning i min bil, eller om det är som hos dig ej valbart alternativ i Centerdisplayens inställningar (kugghjulet).
av V90Förare
#1575954
Vill minnas att det finns ett EU direktiv om att bilar från år X måste ha sådant igenkännings ljud/pip, så vet ej om det går att stänga av. Är dock inte helt hundra…
Användarvisningsbild
av bem
#1575994
Jag har nu rotat igenom alla inställningar i centerdisplayens inställningar i min V90 Recharge MY22 (med mjukvaruversion 2.14.3) men jag hittar inte nån inställning att stänga av Skyltigenkänning.
Men det finns en informationssida om Trafikinformation och där står det "När du aktiverar den här funktionen..." så då får man väl anta att på nåt ställe man kan aktivera/inaktivera det. Men var? Jag hittar det inte i alla fall.
Man når nedanstående sida via Centerdisplayens inställningar (Kugghjulet), Integritet, Integritetsinställningar för Volvo, Trafikskyltsinformation. I Volvo Cars appen finns i nedre kanten lägst till höger en personfigur, där kan man se Sekretessinställningar (6 olika), men inget som har med Skyltigenkänning eller Trafikskyltsinformation.
I handboken till min V90 Recharge MY22 early står det att det skall gå inaktivera Trafikskyltsinformation (men det går inte, se bild 2):
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 516f817f0c

Kanske är "Trafikskyltsinformation (RSI1) kan deaktiveras på vissa marknader." Och jag tänker då att Sverige kanske inte tillhör en marknad där det går?
Bilagor
Trafikinformationssida_V90RechargeMY22_mjukvara2.14.3.jpg
Trafikinformationssida_V90RechargeMY22_mjukvara2.14.3.jpg (3.76 MiB) Visad 317 gånger
Inställningar_V90Recharge_MY22_mjukvara2.14.3.jpg
Inställningar_V90Recharge_MY22_mjukvara2.14.3.jpg (1.16 MiB) Visad 317 gånger
av Barba
#1576061
Jag tror ni har rätt, det finns inget sätt att deaktivera funktionen. Jag hade kunnat acceptera att ha den kvar i instrumentpanelen om det bara gick att få bort den i HUDen, det borde ju uppfylla lagkraven. Tack till alla som har letat i menyerna!
av Xanthopteryx
#1576066
Jag tycker vår Sensus fungerar riktigt bra.
Har den inställd på att larma när man är +5 km/h.
Ibland, inte så ofta, är det fel i kartunderlaget och då spunkar den men då har jag rättat kartan och efter ett tag så kommer en uppdatering och det är löst.
Är det samma fel på samma ställe, att kartan och verkligheten inte stämmer?
Förslag: Rapportera det till Google.
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]