Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Barba
#1574732
Hej, kikar på denna begagnade V90:

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... 1001102133

(Den har stora batteriet 18,8 kWh)

Jag har ingen erfarenhet av att köpa hos bilhandlare. Påtalade att sommardäcken var slitna, säljaren la då till nya gratis. Vinterdäck ingår ej men fick 50% på begagnade mot att jag delfinansierade via Bilia (minimum 6 mån amorteringstid på lånet).

Jag känner att det borde finnas lite prutmån. Hur tycker ni att den ligger i prisnivå? Tacksam för input från er som har mer erfarenhet!
av V90Förare
#1574736
Av min erfarenhet är väl däck och sånt rent skitsnack, går att hitta på blocket för mindre än halva priset osv.

Försök få ned priset eller en ”bättre affär”, annars bra spec på en fin bil. Handlare har alltid rum att leka runt med priset.
av UnleashFusion
#1574737
Barba skrev: mån 01 apr 2024, 16:10
Den du kollar kan jag inte se direkt extra utrustning utan det är standard-paket(vad som ingår till t8) samt 360 kamera som ur fabrik kosta(5-8tkr)

Jämför jag med andra V90 på samma MY22 så är priset runt där, +/-. Fördelen är att det är den stora batteriet, finns "samma MY22(men är tillverkad 2021) men då är det lilla batteriet för runt 490-505tkr. Du kan ju som du gjort förvandla till dig t.ex vinter/sommardäck. prutmån skulle jag gissa max 5-10tkr men det beror helt på säljaren ifall han vill bli av med den eller ej.

går man upp en MY23 > så blir det lägre miltal(runt 1500-4000) men då stiger priset mellan 50-100tkr utöver den du kollar på.

går man ner ett år t.ex: MY22(men är tillverkad 2021; mindre batteri men har B&W ljudsystem(https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 1-17460190) - det är vad man själv föredrar.
Användarvisningsbild
av bem
#1574906
Tänk över ditt körmönster. Om du tänker köra mycket på el, så kolla upp om du behöver det större hybridbatteriet på 18,8kWh. Det är även starkare elmotor när det är det stora batteriet samt bättre motorbroms när du kör på el också i det fallet.
Jag har en V90 MY22 early som tyvärr inte har det större 18,8 kWh hybridbatteriet utan föregångaren på 11,6 kWh (samt svagare elmotor). Hybridbatteriet är lite för litet för mig, speciellt på vintern då sträckan man kan köra på el blir en hel del kortare, ju kallare desto kortare. Jag tror de flesta har mer nytta och glädje av en laddhybrid som har ett större hybridbatteri. Om man har råd.
av Keiser
#1574909
UnleashFusion skrev: mån 01 apr 2024, 17:38
Barba skrev: mån 01 apr 2024, 16:10
Den du kollar kan jag inte se direkt extra utrustning utan det är standard-paket(vad som ingår till t8) samt 360 kamera som ur fabrik kosta(5-8tkr)

Jämför jag med andra V90 på samma MY22 så är priset runt där, +/-. Fördelen är att det är den stora batteriet, finns "samma MY22(men är tillverkad 2021) men då är det lilla batteriet för runt 490-505tkr. Du kan ju som du gjort förvandla till dig t.ex vinter/sommardäck. prutmån skulle jag gissa max 5-10tkr men det beror helt på säljaren ifall han vill bli av med den eller ej.

går man upp en MY23 > så blir det lägre miltal(runt 1500-4000) men då stiger priset mellan 50-100tkr utöver den du kollar på.

går man ner ett år t.ex: MY22(men är tillverkad 2021; mindre batteri men har B&W ljudsystem(https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 1-17460190) - det är vad man själv föredrar.
Stämmer det? R-design var väl inte standard, liksom HUD, drag, HK, panoramaglastak och akustikrutor (samt solgardiner). Saknas väl inte särskilt mycket utrustning för att anses fullutrustad? Det ingick itne särskilt mycket till T8an, det vet jag då polaren hade ett snikutrustat exemplar. :)

Av de med liknande kriterier så är den ju billigast. Närmast, som gått ca 2000mil mindre, kostar 50' mer. Vill man ha en sådan verkar priset vara helt ok.
Användarvisningsbild
av bem
#1574917
Även om jag aldrig sett en svensk "broschyr" på V90 MY22 (early eller late) så finns det lite enklare broschyr t.ex. för Storbritanien (UK) där man kan få en viss vägvisning vad som ingår i R-Design utrustningsnivå (kan förstås avvika från svensk dito). I UK har de heller inte V90 T8 utan bara T6 Recharge. Det här ingår i en V90 T6 Recharge R-Design i UK i alla fall: se bilden. Frågan är om t.ex. Head Up Display, Panoramatak, 360-graders kamera m.m. ingick i svensk V90 Recharge T8 R-Design MY22 late. Jag gissar det var tillval.
Länk till V90 MY22 late broschyr UK om det kan vara till nå hjälp:
https://autocatalogarchive.com/wp-conte ... 022-UK.pdf
Bilagor
V90_Recharge_R-design_MY22-late_UK.jpg
V90_Recharge_R-design_MY22-late_UK.jpg (193.06 KiB) Visad 658 gånger
av Barba
#1575104
Tack för era svar, jag läser allt.

Det jag funderar på är om 6000 mil på 2 år har utsatt bilen för mer slitage än tex 6000 mil på 4 år? Men det är trots allt inte en helt orimlig sträcka per år.
Användarvisningsbild
av bem
#1575217
Barba skrev: tor 04 apr 2024, 22:15 Tack för era svar, jag läser allt.

Det jag funderar på är om 6000 mil på 2 år har utsatt bilen för mer slitage än tex 6000 mil på 4 år? Men det är trots allt inte en helt orimlig sträcka per år.
3000 mil om året är inget konstigt. Det var jag nog uppe i med mina Volvo förr när jag pendla till jobbet varje dag. Det kan plocka på då. 6000 mil på en Volvo är inget bekymra sig om enligt min mening oavsett hur snabbt i tid milen avverkats. Bara att bilen servats som den ska. Brukar vara varje 3000:e mil eller 1 år vilket som inträffar först. En fördel med en Volvo Recharge (laddhybrid), speciellt de som har stora hybridbatteriet, är att de kan ha rullat många mil på el och bensinmotorn därför använts mindre. Men man kan inte se hur många mil en Volvo laddhybrid rullat på el resp. bensinmotorn. Hade varit en bra grej att att kunna se i färddatorn. I och med att bilen du kikar på är såpass ny som en MY22 late och ganska få mil med sina 6000 mil så dröjer det nog ett tag innan slitagdelar börjar behöva bytas. Maskinskadeförsäkring kan du ha (om Volvia) i 10 år eller 20000 mil vilket som inträffar först. Eftersom bilen du funderar är i stort sett fullutrustad är det bra den är ganska ny. Jag personligen är annars lite tveksam till fullsmetade bilar om de börjar bli till åren, en Volvo laddhybrid har jädra mycket elektronik såsom laddenhet, hybridbatteri, styrenhet för elmotorn, osv förutom det som behövs som förbränningsmotorbil.
Öppna huven på en Volvo laddhybrid så förstår du vad jag menar.
Jag har en V90 T6 Recharge MY22 early, utrustningsnivå Inscription och en del paket som Klimatpaket, Ljuspaket, Loungepaket, Head Up Display, tonade laminerade rutor, halvelektrisk dragkrok, metallic m.m. Fullsmetad som den bil du funderar på. Dock har min bara rullat 2700 mil än så länge.
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]