- tor 22 feb 2024, 17:20
#1571195
Har kört en blandning av de motorerna som tänkta för den svenska marknaden. De jag inte har kört är D3 (är alltid FWD till S90) och laddhybriden T6 (med eAWD).
Vad jag har kört mycket är D4 (AWD), T6 (är alltid AWD) och T8 (med eAWD). Den jag har kört som hyr-/lånebil ett längre tag är D4 (FWD). De jag har kört som hyr-/lånebil under kortare tag är T4 (är alltid FWD), T5 (är FWD i Sverige) och D5 (är alltid AWD).
Utelämnar D3 samt laddhybriderna och fokuserar på de jag har kört och de du verkar vara intresserad av alltså; T4, D4 (FWD), D4 (AWD), T5, T6 och D5.
T4 finns bara som FWD och erbjuder en god prestanda som gör det lätt att flyta med i trafiken. Vad jag inte har tyckt imponerar är en högre bränsleförbrukning kontra prestandan man faktiskt får, vilken är väldigt medelmåttig. T4 är det långsammaste motoralternativet, bortsett från D3. T4 finns bara i grundutförandet Momentum, vilket kan vara en avgörande faktor för många. En del av T4-bilarna har varit hyrbilar och är ibland väldigt ovanligt utrustade, vilket kan vara ett plus då de annars är bland de billigaste versionerna av S90.
T5 erbjuder märkbart mer prestanda medan bränsleförbrukningen är nästintill oförändrad jämfört med T4. T5 är en smidig motor som duger för det mesta en körning kan kräva. I Sverige såldes aldrig motorn med AWD till S90, den finns däremot till V90. T5 finns i grundutförandena Momentum, Inscription och R-Design.
T6 finns bara med AWD och är den vassaste motorn du kan välja om du bortser från laddhybriderna. Motorn upplevde jag som trevlig, tyst men kapabel i alla möjliga situationer; oavsett om det handlade om vinterkörning eller omkörningar. Förbrukningen var inte hög om man ser till prestandan man får. Frågan blir naturligtvis om du har användning för all den extra kraften, även om förbrukningen är närapå den för en T5. De S90 med T6-motorn brukar vara välutrustade, något som därav speglas i inköpspriset. T6 finns inte i Momentum men däremot i Inscription och R-Design.
D4 (FWD) har jag kört i två kortare omgångar och den imponerar. Den är relativt kvick, mer så än T4, och med en mycket lägre förbrukning. Om vintern är den tillräckligt kapabel även om den saknar AWD. D4 (FWD) finns i Momentum, Inscription och R-Design.
D4 (AWD) har jag spenderat desto fler timmar med; även den går att snålköra om man vill och omkörningar är inte ett problem, även om den är snäppet långsammare än D4 (FWD) men kvickare än T4. Att den har AWD är egentligen det som för många avgör ett val mellan de två. D4 (AWD) finns i också Momentum, Inscription och R-Design.
D5 finns bara, likt T6, med AWD och den är i stort en kvickare D4 (AWD). Förbrukningsmässigt platsar den in en bit under T4, men levererar desto mer kraft och erbjuder som nämnt AWD. Jag uppskattar D5 men hade önskat att den anpassades för att matcha T5 istället för att vara någon nivå långsammare. Generellt sett brukar de vara relativt välutrustade, vilket så klart påverkar priset. Men även D5 finns tillgänglig som Momentum, Inscription och R-Design.
Jag vet inte hur stor roll prestanda spelar i ditt fall men jag rangordnar de jag tagit upp utifall att det spelar roll; T4, D4 (AWD), D4 (FWD), D5, T5 och T6.
Detsamma gällande bränsleförbrukningen; D4 (FWD), D4 (AWD), D5, T4, T5 och T6.
De senare modellerna, bortsett från laddhybriderna, har blivit benämnda som B4 (tidigare T4; FWD-bensin), B5 (tidigare T5; FWD-bensin), B5 (tidigare D5; AWD-diesel) och B6 (tidigare T6; AWD-bensin). Vad man kan fastställa är att motsvarigheten till D4 (FWD), D4 (AWD) samt D3 inte längre finns med. Kikar du efter en S90 från 2020 eller tidigare kan du dock bortse från de nya benämningarna.
S90 är en trevlig och ovanlig bil sett till Volvos nuvarande utbud. Jag ser den som Volvos svar på Audis A6, BMW:s 5-serie och Mercedes-Benz E-Klass, vilket gör den till något annat än en ”vanlig Volvo”.
Grundat på att bilen inte är drabbad av vibrationer är komforten lika god på landsväg och motorväg som den är i stan. Till de med mindre motorer finns möjligheten att välja mindre hjul (ner till 17”) och till alla fälgar (17-20”, dock inte 21”), oavsett motorval, kan man välja en högre däckprofil för ökad komfort. Det finns även ett tillval med luftfjädring vilket återfinns på de mer utrustade modellerna. På de bilarna jag körde under en längre tid fanns tillvalet akustikrutor, vilket är ytterligare en åtgärd i att öka komforten. Att det tillvalet är en absolut nödvändighet kan jag inte påstå.
Kupén är luftig både fram och bak, bagageutrymmet är rymligt och bilarna är ofta väldigt bra utrustade, om man är ute efter det. Det finns möjlig utrustning som du exempelvis inte hittar hos bilar i 60-serien (S/V/XC60), vilket är ett plus. Det är alltså inte svårt att hitta en bas-, medel- eller fullutrustad S90 - beroende på vad man söker.
2020 V60 D4 AWD
2016 S60 D4
2021 E 63 S