Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1571080
Hej Forum,
Kollar runt efter nya bil.
S90 diesel lr bensin, runt 6k-8k mil..
Har aldrig haft en sådan, men modellen tilltalar mig.
Någon som har bra/dåliga erfarenheter ?
Kända fel.. ?
Annat ?

Tackar på förhand
//MK Ekerö
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1571113
Det är en trevlig bil på många sätt och vis. Jag har kört ett flertal med olika motorer. Ett par saker man kan inleda med att fundera över; om du söker AWD eller FWD, om du föredrar bensin framför diesel eller om du till och med kan tänka dig en elhybrid, samt vilken utrustningsnivå du söker; Momentum, Inscription eller R-Design.

I stort är den lik V90 gällande kända fel och problem, många av problemen har tagits upp här på forumet. De enda problemen jag upplevde var en trasig drivaxeldamask, att bagageluckan strejkade några gånger och ibland försvann kupéljudet för körriktningsvisare följt av ett felmeddelande. Det är fel som uppkommit under cirka 2,5 års användning av tre olika S90 av olika årsmodell och med olika motorer.
Användarvisningsbild
av bem
#1571119
Tips: Vi bilägare har en hel del bra info om S90 (och V90), om man har möjlighet läsa de låsta testerna och infon om dem som begagnatbil. Som alla bilar är det plus och minus, och det är bra ha koll på de värsta minus. Låskistorna är en källa till förtret, de kan frysa på vintern, kan bli så att man inte kommer in i bilen genom dörrarna. De kan vara bytta på Volvos goodwill. Det finns nyare låskistor som löser problemet. Frös en dörr på min V90 MY22 i vinter. Dyrt byta om ingen Goodwill kan ta kostnaden (ca 16 tkr för 4 nya låskistor).
Rostskyddet är bara medelmåttigt på S/V90 men är nog inget att oroa sig för i de flesta fall. Jag har en V90 laddhybrid men skulle knappast köpa en lite äldre beg. Volvo laddhybrid. Tycker det är lite för mycket under huven och annars som skulle kunna strula när bilen åldras. Personligen skulle jag nog satsa på en bensindriven beg. Volvo. Inte för klen motor, en S90(och V90) är rätt tung. Komforten i en S90/V90 är härlig, men det kan upplevas som rätt högt vägljud på grov asfalt. På grusväg låter det ovanligt mycket i bilen från hjulhusen tycker jag. Såklart är en S90 fullsmockad med elektronik. Så ju äldre bilen blir desto större risk skulle jag mena det kan bli elektronikstrul. Personligen skulle jag undvika MY22 early och nyare för på dessa har S/V90 Google infotainment (har det i min). Ett rent ut sagt uselt system enligt min mening. Jag har Inscription utrustningsnivå i min V90, en lagom nivå. Har även en del tillägg utöver det som Klimatpaket, Loungepaket, Ljuspaket, HUD (Head Up Display), halvelektrisk dragkrok, Mörkt tonade rutor, Bränslevärmare och Metallic färg.
Lycka till!
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1571135
bem och Recharge..
Stort tack för feed-back 👍
Låskistorna har jag hört talas om, ska ha det i åtanke. Även att vägljud kan vara störande---
Lutar åt bensin AWD eller FWD, el är inte aktuellt då jag inte har möjligheter att ladda samt att jag är en g:a "gubbe" som inte tror på el (men det är en annan diskussion... 🫡).
Kör BMW 520d MY2015 idag och har haft diverse elektronik-fel, så väl medveten om att ju mer "lull-lull" ju mer risk för strul, men det är nog något man får leva med..

Tack så länge.

//MK
av Gelis
#1571192
Jag åker i en s90 AWD T6 -17 polestar optimerad, 10000 mil. Ägt den i 3 år nu. Inga större fel, låskista bakdörr frös nu i vinter gick inta att stänga dörren men gick att tina så funkade det igen, har inte återkommit. Den får lite el fnatt ibland, blinkers slutar att funka och den tänder dimljus när man använder blinkerspaken händer inte ofta men irriterande. Värmaren funkar uruselt pga låg batterinivå fast det egentligen inte är det. Hjälper inte med nytt batteri och nollad BMS, har man inte kört med bilen på 4-5 dagar så varnar den för låg batterinivå när man ska köra värmaren. Verkar som när spänningen sjunker under 12,6 volt så startar inte värmaren 12,6V= ca 75% batterinivå så det borde inte vara några problem.
Högt vägljud, ja. Men det uppväger att man åker som en kung, och T6:an går som ett skollat troll för att vara en så pass tung bil
Stolsvärmen förarplats funkar inte, någon tidigare ägare har troligen satt ett knä i stolen. Jag tänkte inte på det när jag köpte bilen ( var sommar) kollade bara att indikeringarna tändes.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1571195
Har kört en blandning av de motorerna som tänkta för den svenska marknaden. De jag inte har kört är D3 (är alltid FWD till S90) och laddhybriden T6 (med eAWD).

Vad jag har kört mycket är D4 (AWD), T6 (är alltid AWD) och T8 (med eAWD). Den jag har kört som hyr-/lånebil ett längre tag är D4 (FWD). De jag har kört som hyr-/lånebil under kortare tag är T4 (är alltid FWD), T5 (är FWD i Sverige) och D5 (är alltid AWD).

Utelämnar D3 samt laddhybriderna och fokuserar på de jag har kört och de du verkar vara intresserad av alltså; T4, D4 (FWD), D4 (AWD), T5, T6 och D5.

T4 finns bara som FWD och erbjuder en god prestanda som gör det lätt att flyta med i trafiken. Vad jag inte har tyckt imponerar är en högre bränsleförbrukning kontra prestandan man faktiskt får, vilken är väldigt medelmåttig. T4 är det långsammaste motoralternativet, bortsett från D3. T4 finns bara i grundutförandet Momentum, vilket kan vara en avgörande faktor för många. En del av T4-bilarna har varit hyrbilar och är ibland väldigt ovanligt utrustade, vilket kan vara ett plus då de annars är bland de billigaste versionerna av S90.

T5 erbjuder märkbart mer prestanda medan bränsleförbrukningen är nästintill oförändrad jämfört med T4. T5 är en smidig motor som duger för det mesta en körning kan kräva. I Sverige såldes aldrig motorn med AWD till S90, den finns däremot till V90. T5 finns i grundutförandena Momentum, Inscription och R-Design.

T6 finns bara med AWD och är den vassaste motorn du kan välja om du bortser från laddhybriderna. Motorn upplevde jag som trevlig, tyst men kapabel i alla möjliga situationer; oavsett om det handlade om vinterkörning eller omkörningar. Förbrukningen var inte hög om man ser till prestandan man får. Frågan blir naturligtvis om du har användning för all den extra kraften, även om förbrukningen är närapå den för en T5. De S90 med T6-motorn brukar vara välutrustade, något som därav speglas i inköpspriset. T6 finns inte i Momentum men däremot i Inscription och R-Design.

D4 (FWD) har jag kört i två kortare omgångar och den imponerar. Den är relativt kvick, mer så än T4, och med en mycket lägre förbrukning. Om vintern är den tillräckligt kapabel även om den saknar AWD. D4 (FWD) finns i Momentum, Inscription och R-Design.

D4 (AWD) har jag spenderat desto fler timmar med; även den går att snålköra om man vill och omkörningar är inte ett problem, även om den är snäppet långsammare än D4 (FWD) men kvickare än T4. Att den har AWD är egentligen det som för många avgör ett val mellan de två. D4 (AWD) finns i också Momentum, Inscription och R-Design.

D5 finns bara, likt T6, med AWD och den är i stort en kvickare D4 (AWD). Förbrukningsmässigt platsar den in en bit under T4, men levererar desto mer kraft och erbjuder som nämnt AWD. Jag uppskattar D5 men hade önskat att den anpassades för att matcha T5 istället för att vara någon nivå långsammare. Generellt sett brukar de vara relativt välutrustade, vilket så klart påverkar priset. Men även D5 finns tillgänglig som Momentum, Inscription och R-Design.

Jag vet inte hur stor roll prestanda spelar i ditt fall men jag rangordnar de jag tagit upp utifall att det spelar roll; T4, D4 (AWD), D4 (FWD), D5, T5 och T6.
Detsamma gällande bränsleförbrukningen; D4 (FWD), D4 (AWD), D5, T4, T5 och T6.

De senare modellerna, bortsett från laddhybriderna, har blivit benämnda som B4 (tidigare T4; FWD-bensin), B5 (tidigare T5; FWD-bensin), B5 (tidigare D5; AWD-diesel) och B6 (tidigare T6; AWD-bensin). Vad man kan fastställa är att motsvarigheten till D4 (FWD), D4 (AWD) samt D3 inte längre finns med. Kikar du efter en S90 från 2020 eller tidigare kan du dock bortse från de nya benämningarna.

S90 är en trevlig och ovanlig bil sett till Volvos nuvarande utbud. Jag ser den som Volvos svar på Audis A6, BMW:s 5-serie och Mercedes-Benz E-Klass, vilket gör den till något annat än en ”vanlig Volvo”.

Grundat på att bilen inte är drabbad av vibrationer är komforten lika god på landsväg och motorväg som den är i stan. Till de med mindre motorer finns möjligheten att välja mindre hjul (ner till 17”) och till alla fälgar (17-20”, dock inte 21”), oavsett motorval, kan man välja en högre däckprofil för ökad komfort. Det finns även ett tillval med luftfjädring vilket återfinns på de mer utrustade modellerna. På de bilarna jag körde under en längre tid fanns tillvalet akustikrutor, vilket är ytterligare en åtgärd i att öka komforten. Att det tillvalet är en absolut nödvändighet kan jag inte påstå.

Kupén är luftig både fram och bak, bagageutrymmet är rymligt och bilarna är ofta väldigt bra utrustade, om man är ute efter det. Det finns möjlig utrustning som du exempelvis inte hittar hos bilar i 60-serien (S/V/XC60), vilket är ett plus. Det är alltså inte svårt att hitta en bas-, medel- eller fullutrustad S90 - beroende på vad man söker.
Användarvisningsbild
av duskos
#1571252
Jag har haft en S90 (MÅ18) D4 Inscription AWD som jag har Polestar optimerat och kan bara säga allt positivt om bilen förutom att den är definitivt inte menad för korta sträckor (ett par km) framförallt under vinter tid.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1571261
Återigen Recharge, stort tack för den gedigna genomgången...
Nu har jag lite att bita i 👍

Trevlig Helg !
//MK Ekerö

Ah så det är olika styrenheter för[…]

Temp på lådan?

Har en Icarsoft, och har kollat tempen på l&[…]

Det sitter en termotidgivare på bakre delen […]

Har testat med bägge antennringarna o det &au[…]