Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570738
Fick problem med mina båda bakdörrar i vinter med att de frös fast och kunde inte öppnas. XC90 2018.
Ena dörren fungerar nu igen, men den andra satt fast som gjuten. Detta då den dörren hade den mekaniska barnlåset aktiverat och kunde inte öppnas från insidan (eller utsidan).

Efter en hel del skruvande från baksätet har jag nu kommit så långt så att dörrsidan är av och jag har fått upp innerpanelen så jag kunde klämma in armen och peta upp låset så dörren kunde öppnas.

Jag hittar dock inte riktigt hur jag ska komma vidare och få ut själva låshuset. Behöver man montera av yttre handtaget för att få ut den? Är lite oklar om det sitter ihop i ett och samma stycke.
Finns det något vettig instruktion tillgänglig som man kan kika på? Kollat runt på youtube utan att hitta detta moment.

När man drar i handtaget så rör sig armen på låshuset vilket man kan se om man tittar in, men inte tillräckligt för att låset ska släppa. Är det vajern man behöver justera? Eller vad bör man byta hela låshuset?
#1570955
Nu var det löst. :-) Lite bökigt när dörren inte går att öppna alls. Det blev några timmars skruvande och gissande från baksätet.

Dörr som är i stängt läge
Om dörren är stängd och inte går att öppna så gör följande.
Skjut fram främre stolen så långt det går för att få plats.
Gör enl nedan fram till punkt 2.
Stick sedan in armen fram till låskistan och peta upp låset. Man ser om man lyser in med en ficklampa att det sitter en arm med en vire på. peta på den så den rör sig uppåt. Då släpper förhoppningsvis låset.
När dörren sedan är öppen så kan man fortsätta nedan.


Dörr som är i öppet läge
Om någon annan får för sig att byta en låskista så är gången denna (med öppen dörr):

1. Skruva av yttre dörrpanelen.
Finns instruktioner på hur man gör på youtube.


2. Ta ut gummiploppen som finns mitt i inre dörrpanelen och dra ner rutan så man ser kroken i hålet. Det är en liten vit plastkrok.
Tryck in en skruvmejsel lite försiktigt på kroken så rutan frigörs och kasa upp rutan för hand. Tejpa fast så rutan håller sig i stängt läge. Jag använde maskeringstejp då det är enklare att dra av och biter inte på lack mm.

3. Skruva ut alla skruvarna runt om inre dörrpanelen. Skruva ut skruvarana som håller fast låshuset. Det är tre små svarta skruvar på sidan.

4. Ta bort handtaget.
På sidan av dörren i höjd med handtaget så sitter det en liten gummiplopp. Ta bort den försiktigt och tryck in en T25 skruvmejsel till den skruv som är där inne.
Håll ut yttre handtaget i så utfällt läge som det går samtidigt som du skruvar moturs med skruvmejseln. Efter ett tag så släpper handtaget.
Plocka av handtaget försiktigt genom att dra det lite i bilens färdriktning och sedan böj ut det så krokarna släpper på den smala delen.
Koppla bort kabeln för centrallåset om du har en sådan.
Skruva bort den svarta skruven och ta bort gummiskyddet.
Detta moment finns också på youtube.


5. Nu kan man plocka av hela inre dörrsidan. tryck lite nätt uppåt och sedan vinkla nederdelen utåt så kommer hela paketet ut inklusive låshus och inre delen för dörrhandtaget.

6. Fixa det som ska göras och tryck tillbaka allt igenom omvänd ordning.
Handtaget klickar man först i och sedan skruvar man med torxen medurs tills handtaget fjädrar in igen.
ac kompressor volvo v70 2005

Helt normalt att kompressorn går av och p&ar[…]

Bensinpriser v2

Snart inför EU ett nytt utsläppshandels[…]

20.000 mila service XC70

Glödstoft förstås. Dom måste[…]

Service Renault Scenic 2003

I går eftermiddag kom barnbarnet hem på[…]