Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568969
Hej
Jag är mitt uppe i ett skiv och beläggbyte bak på min XC90 2016.
Beläggen var så slitna att de skadat tidigare skiva, dvs kolvarna har pressats ut till max.
Jag har kört tillbaka parkeringsbromsen med 12v i kontaktdonet till stopp. Verifierat att det är rätt håll.

Men nu lyckas jag inte pressa in kolven igen för att återmontera nya beläggen. Jag har testat att pressa tillbaka med verktyg samt använt tving för att trycka ihop. Inget fungerar.

Visst ska kolven bara pressas in igen ? Inte skruvas och pressas in samtidigt? För der går inte att skruva kolven heller. Ska kolven gå att skruva runt så länge damasken inte vrids sönder?
Kan det blivit byrålåde-låsning?
Tips på hur jag ska göra? Eller är det bara mer kraft för att pressa in som gäller?
Vid andra bilar har det bara gått segt och trögt, men inte så här stumt som kolven verkar sitta nu. Rör sig inte en millimeter. :-o
#1568975
Märkte samma på min (V60) sist jag bytte bak, det gällde att trycka RIKTIGT MITT PÅ cylindern för att det inte skulle bli byrålåda av det.
Har du möjlighet att göra en plattjärnsbit med en skruv i så är det nog bästa lösningen för att få jämn press.

Ja kolven ska bara rakt in, inte roteras. Med det utgår jag ifrån att vi har liknande ok.
#1568976
Jag har bytt belägg bak två gånger på min XC90 -17.

Det underlättar med ett verktyg som nedanstående för att pressa in bromskolven:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000016990

Se till att den elektriska parkeringsbromsen är helt tillbakadragen. Jag har använt löst 9V-batteri en gång, och felkodsläsare den andra gången. Bägge fungerar. Mina kolvar på XC90:n gick inte att skruva. Det nöjet fick jag när beläggen bak byttes på V40:n...
#1568978
Har bara för mig att jag hade lite liknande problem med min v60 en gång i tiden fast jag körde tillbaka kolven med diagnos-verktyg så gick det inte att få in nya klossar pga kolven inte gått in hela vägen, jag fick ta bort motorn till parkeringsbromsen(akta "öronen" på motorn så de inte går av när man lossar, klent skit) och med en torx gänga vidare in på motorn, kommer ej ihåg vilket håll, men det var som att det inte hade "orkat" backa hela vägen och efter det gick det att trycka tillbaka kolven, men som sagt: var försiktig när du skruvar bort motorn, plasten går lätt sönder vid fästerna med fuktintrång och tillslut kärvande parkeringsbroms...
#1568985
Smörj (undet damasken) med silikonfett och/eller spray. Det funkar med rostlösling ochså men damasken kan bli "sladdrig". Som skrivits ovan, pressa rakt. Det är lätt att på kolven sned och kan då vara svårt att få rätt igen. Hade samma problem med en V60 AWD, där var dock oken så ärgade så damasken släppt från oket. Splines kopplingen mellan elmotorn och oket var så rostig att där var inte mycket splines kvar. Orsaken till att kolvarna gått så långt ut var att klossarna var helt slut (mindre än 2 mm kvar och skivorna var 3 - 4 mm under min. måttet. Nya ok, klossar och skivor kostade c:a 5 - 6000 kr på Skruvat (oken) , Biltema (klossar) och skivor (V-Parts)

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]

Bakspoiler 854 se 96:a

Har du bakvingen kvar? Tråden är f[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos ha[…]