Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1568773
Jag har V70 D4 2014, som drag för mycket olja. Kolvringar bla. måste repareras efter bara 150 000 kilometer.

Är det samma problemet med SPA VEA diesel motorerna? Här i Finland de säger, att det är inte så stort problemet, men att de drar olja ännu.
#1568783
T3 och B3 är bensin motorer? De har inte det problemet, kanske.

Jag vet en SPA VEA dieselmotor D3 som drag en liter under 30 000 kilometer (mellan servisarna). Men den andra tog en liter efter varje 10 000 kilometer. Den senare hade bara drivits 90 000km alldeles.
#1568789
Vår V90 D4 AWD 2018 (hämtad september 2017) drar ingenting. Den digitala oljestickan rör sig kanske någon mm eller två på 1500-2000 mil. Det märks inte. Den ligger där i topp efter service och ligger kvar i topp när det är dags igen.
#1568797
Första årens VEA hade problem med kolvringar och hög oljeförbrukning. Det var åtgärdat till V90 introducerades. Det ska inte vara hög förbrukning på V90 diesel (oavsett om den heter D3, D4, D5, eller något som börjar på B).
av least
#1569097
En modern motor ska inte byggas så att den "drar olja".
En motor drar olja om oljan smiter förbi ringarna, eller att oljan är alltför tunn.
(Självklart drar en motor även olja i de fall motorn faktiskt är skadad eller sprucken...)

Sportbilar har motorer som ofta drar olja, men det är enligt plan.
av III
#1569112
Fast moderna motorer med färre kolvringar och tunnare olja drar i regel mera olja än något äldre motorer med flera kolvringar och tjockare olja. Men med drar olja menar jag inte stora mängder men man får vara beredd att det är mera än förr givet att inte slitage och skador påverkar ens eller andra.
av least
#1569115
Jepp, men inte ens en sådan motor ska kräva påfyllning av en liter mellan oljeservice.
(Och det är oavsett vad "verkstaden" godkänner inom specifikationer, en sådan motorindivid har något underliggande som orsakar detta.)
#1569128
Om man ser på de senaste bilarna jag haft (BMW 520, Audi Allroad, Volvo XC70, XC90 och V40) så har alla tagit en del olja. Det har ibland behövts pytsa i en del mellan servicetillfällena om du låg på övre gränsen för vad du fick köra (2000 eller 3000 mil). I och för sig var det bara Audin som krävde mer en liter mellan servicetillfällena.

Tar en modern diesel absolut ingen olja beror det troligen på att den mest går kortkörningar och har spätt ut oljan med en del diesel. Moderna lågfriktionsmotorer är designade så att de tar en del olja. Byter du olja på 1000-1500 mil så har ingen av de Volvo jag haft behövt påfyllning -- men en del olja har de tagit.

"lll" Helt säker på att din b[…]

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]