Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1568409
Är en speciell snålvariant, flera märken har haft det, t ex Audi A6. Lättrullande däck, högre utväxling och säkert något mer.
av 246
#1568784
Det kan vara det jag åsyftar, lite märkligt dock att det finns V90 d3 MY19 med och utan "e" då samtliga dessutom är med 8-stegade lådan. Men visst, det kanske det beror på tidpunkt för tillverkning. Men annan utväxling borde det väl inte vara?
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1568810
Enligt uppgifter som jag får fram går D3 (med 6-stegad Geartronic) snålare än D3e (8-stegad Geartronic). I och med olika växellådor skiljer sig utväxlingen men trots att den 8-stegade är en mer modern växellåda som brukar prestera bättre än den äldre 6-stegade bidrar den även till en något långsammare acceleration. I och med olika växellådor lär bilens vikt också påverkas. Om ”e” har någon koppling till miljö och effektivitet är det är det inget som syns på pappret. Samma tendens kan vi dock se hos P3-bilarna S/V60; de VEA-motorer (exempelvis D4 från 2014 och 2015) går snålare, har bättre acceleration samt färre hästkrafter än de S/V60 som producerades åren efter. En trend som jag tycker mig kunna se är att Volvo introducerar en modell med prestanda (av olika typer som motorkraft, acceleration eller förbrukning) som matchar konkurrenter i samma segment men sedan utför åtgärder som sänker samma prestanda. Det sker inte för alla Volvos modeller/motorval men för ett flertal.
Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]