- sön 28 jan 2024, 11:16
#1568810
Enligt uppgifter som jag får fram går D3 (med 6-stegad Geartronic) snålare än D3e (8-stegad Geartronic). I och med olika växellådor skiljer sig utväxlingen men trots att den 8-stegade är en mer modern växellåda som brukar prestera bättre än den äldre 6-stegade bidrar den även till en något långsammare acceleration. I och med olika växellådor lär bilens vikt också påverkas. Om ”e” har någon koppling till miljö och effektivitet är det är det inget som syns på pappret. Samma tendens kan vi dock se hos P3-bilarna S/V60; de VEA-motorer (exempelvis D4 från 2014 och 2015) går snålare, har bättre acceleration samt färre hästkrafter än de S/V60 som producerades åren efter. En trend som jag tycker mig kunna se är att Volvo introducerar en modell med prestanda (av olika typer som motorkraft, acceleration eller förbrukning) som matchar konkurrenter i samma segment men sedan utför åtgärder som sänker samma prestanda. Det sker inte för alla Volvos modeller/motorval men för ett flertal.
2020 V60 D4 AWD
2016 S60 D4
2021 E 63 S