Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1560926
Jag funderar om det kanske kan vara bättre köpa nya som inte behöver vara i topp i däcktester jämfört med begagnade dubbdäck. Var väl Vi bilägare som testade några år gammla dubbdäck i ett däcktest med nya dubbdäck, senaste däcktestet 2023. Det begagnade blev sist.
För mig personligen är bland det viktigaste med vinterdäck (jag kör på dubbdäck) att bromssträckan är kort, på isiga vägar men även lite blask, att de biter. Buller är jag inte jättekänslig för så dubbdäck som har högsta betyg i buller, tysta, är inte jätteviktigt. Visst vill man ha ett vinterdäck som är bra på alla moment i däcktesterna, men vissa egenskaper och testresultat kan vara underordnande där du mest kör hemmavid. Jag har i många år kört på Nokian Hakkapeliitta, f.n. på Hakka 10. Tyvärr rätt dyra. Sitter på min V90 T6 Recharge MY22.
Hoppas du hittar däck som du och plånboken blir nöjd med.
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1568054
Kollat lite på nya dubbdäck till vår v90. Är ju 245/45r18 som sitter på nu.
Skulle det vara nån fara å köpa 235/45r18 istället tror ni? Påverkar det egenskaperna på nåt sätt?
Brukar aldrig frångå org dim men blir 3500kr billigare med 235 ist för 245….konstigt nog.
Användarvisningsbild
av Derank
#1568063
Det funkar, jag gick själv ner till 225/65/17 på vinterdäck på XC60in satt 235/65/17 före.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1568121
mikkiz skrev: sön 21 jan 2024, 11:05 Kollat lite på nya dubbdäck till vår v90. Är ju 245/45r18 som sitter på nu.
Skulle det vara nån fara å köpa 235/45r18 istället tror ni? Påverkar det egenskaperna på nåt sätt?
Brukar aldrig frångå org dim men blir 3500kr billigare med 235 ist för 245….konstigt nog.
Vad som skiljer, förutom bredden, är att du får en något lägre profil, en aning mer stretch på däcket. Båda de skillnaderna är såpass små att de inte märks mer än på hastighetsmätaren - om man är väldigt uppmärksam. En sak som spelar större är lastindex. 245/45-18 till S/V90 har ett lastindex på 100 och dimensionen du nämner, som är en S/V60-dimension, har lastindex 98. I verkligheten lär inte det spela någon roll just i ditt fall, däremot är det nämnvärt då du skrev att du inte brukar avvika från originaldimensioner. Har återkommande sett flertalet S/V90 med 215/55-18 (lastindex 92) om det ger en fingervisning.

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]