Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1560189
99% säker på att elementet har brott i sig. Mest troligt det i rumpan. En bidragande riskfaktor är när man sätter in knät i stolen för att hämta något längre in i bilen, men det kan gå sönder ändå.
Jag har bytt själv på en Mazda jag hade.
Det som är lite pill är att få av och på ringarna som håller klädseln, men annars var det trivialt.

Vill man vara extra säker så koppla loss batteriet först.
Sedan bara skruva loss stolen och koppla loss kablagen.
Ta in stolen till köksbordet eller annan lämplig plats.
Börja jobba.
Har för mig att på Volvo så klistrar man det nya elementet ovanpå det gamla (då det sitter fastlimmat i stolen - Mazdan låg det löst).
Montera ihop klädseln.
Sätt in stolen.
I med kablagen.
Skruva fast.
Klart.

Behöver inte originalverkstad för detta om du ändå vill nyttja verkstad.
av III
#1560444
Var i Sverige håller du hus? Vet en himla bra snubbe i Göteborg som gör sådana jobb utan att behöva ta loss stolen från bilen. Fick hjälp byta tyget på mitt säte som jag hade sönder, tog inte lång stund. Borta vid femvägsskälet i Frölunda.
av Brannigan123
#1560496
Samma problem här med en V90 CC 2021. Tyvärr har fabriksgarantin gått ut. Men jag tänkte att det var självklart att Volvo skulle ta detta på goodwill eftersom jag aldrig varit med om att stolsvärmen pajat på någon bil överhuvudtaget. Men det klart, om man tror att jag pajat den själv så kanske det inte är så självklart.
av Mobyboy
#1569680
Hej

Du har kanske fått bukt på dina problem men jag betalade idag 4870:- för byta stolsvärme på förarsitsen.

Fick problem i januari. Fick 1-2 ggr rejäl överhettnad värme vid rumpan och tredje gången kände jag även att det luktade bränt. Såg att det blivit ett hål just där jag kände värmen. Knappt en cm. Testade att kära igång igen men 10 sek senare luktade det bränt.

TUR att jag upptäckte det vid körning och inte vid mobil aktivering på 10-15 minuter som jag brukar göra.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1569716
Tidigare årsmodeller ( vet inte exakt vilka årsmodeller) min tidigare T8 MY 19 aktiverades stolsvärme med fjärrstart, Ibland går Volvo baklänges i utvecklingen, denna funktion försvann med nyare årsmodeller.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1569718
@Hanzon, Men det ställer man väl in om den ska aktivera sätesvärmen eller ej?
Inpassning

Verkar lite si och så med passformen ibland […]

Funkar denna adapter?

Jag undrar också det. Jag har samma stereo n[…]

Fläkthelvete

Det är samma fläktvinande under laddning[…]

Volvocarsretail har nya V90 Cross Country B5 bensi[…]