Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1545548
Egentligen är det ju inte så konstigt att diesel säljer sämre då det är laddhybrider som är på modet nu, och laddhybrider med diesel lyser ju verkligen med sin frånvaro på många håll. Tyvärr.
Användarvisningsbild
av Funk
#1545550
Inte att förglömma, nya Euro 7 standarden (2025) går det svårare för dieselbilar, och driver både utvecklings och tillverkningskostnader. Bortom det ligger ju ännu strängare regler..

/Thomas
av Xanthopteryx
#1545560
Euro 7 drabbar ju bensin minst lika illa verkar det som, vilket väl är anledningen till att tillverkarna fuskar med olika varianter av hybrider som på pappret är sjukt bra men i verkligheten... njae...
av S65D
#1545566
Inte konstigt att diesel ”inte säljer” när man gick från att prisa dieselvalet till att dreva starkt emot det sen ett bra tag tillbaka. Folk började bli nervösa inför att köpa en diesel redan 2017.
av Keiser
#1545679
S65D skrev:Inte konstigt att diesel ”inte säljer” när man gick från att prisa dieselvalet till att dreva starkt emot det sen ett bra tag tillbaka. Folk började bli nervösa inför att köpa en diesel redan 2017.
Och dyrt! Bränslet höjdes betydligt (ffa iom reduktionsplikten) och malus siktade in sig på skattedelen. Nu sänks (snart) reduktionsplikten men malus består, vilket ju gäller bensinbilar också. Det kan påverka något men mest framtidssäker är ju elbilar och då en stor del av försäljningen sker via företag (tjänstebil) så kommer de att fortsätta dominera.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1545718
Ja, förutom XC40 B3/B4 så är det bara el/hybrider som gäller.
Användarvisningsbild
av bem
#1545775
Jösses, när man väljer ”Övriga bilar” på Volvo Cars hemsida står det på alla modeller utom en ”Detta alternativ har utgått”, utom för XC40. Skall bli intressant se vad det blir för leveranstider på Volvos bilar nu framöver. Då är det bara vänta och se vilken laddhybrid som står på tur att få ”Detta alternativ har utgått” i framtiden. Om man försöker lägga pussel med uttalanden från Volvo tycks kombi ligga pyrt till. Det är ju t.ex. inte säkert det blir nån kombi ren elbil i framtiden har jag läst ledningen sagt. Säljs väl för få Volvo-kombi antar jag.

Håller de andra biltillverkarna på att avveckla sina rena diesel och bensinare också - nån som vet?

Personligen hoppas jag nån för mig tilltalande Volvo laddhybrid finns kvar när jag skall byta bil nästa gång, en Volvo ren elbil finns inte på min horisont helt enkelt för att det inte finns en enda modell av dagens Volvos rena elbilar som lockar mig. Gillar inte SUV som de flesta andra, jag är fast i kombiträsket, jag gillar det så mycket.
Det är bara hoppas Volvo kommer få många av sina numera valbara modeller och motoralternativ sålda framöver, fastän valbarheten minskat något på senare tid (V60 CC och V90 CC utgått samt alla rena diesel- och bensindrivna modeller utom XC40 utgått). Dock får de väl försöka bättra på sin kvalitet tycks det som, åtminstone för nordamerika: två år i rad i bottenskicket i JD Powers undersökning. Om kunderna inte är nöjda med sin bil kan det ju påverka ett bilmärkes försäljning? Vi får se hur Volvo ligger till i nästa års JD Powers undersökning för nordamerika.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1545781
bem skrev: sön 02 jul 2023, 06:51 Håller de andra biltillverkarna på att avveckla sina rena diesel och bensinare också - nån som vet?
Jag vet att både BMW och Mazda har presenterat nya modeller med dieselmotor och mildhybridsystem, det finns säkert fler.
Den sistnämnda har jag provkört och gillade verkligen motorgången i den raka diesel-sexan.

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]