Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1523287
Har en XC90 T8 Recharge 2023 med Google Android Automotive, uttagen mitten av okt.

Har någon annan varit med om att centerdisplayn inte startar direkt när man startar bilen? Ibland startar skärmen efter 3 min, 13 min, 30 min osv… Ibland startar den inte alls. Hjälper inte heller att försöka starta om genom att hålla nere hemknappen i 20 sekunder, den försöker att starta om sig hela tiden med 1min mellanrum. Man ser det på belysningen till knapparna undertill. Går inte att se något mönster när det gäller tiden. Det enda jag har kommit fram till är att det för det mesta tar längre tid ju kallare det är inuti bilen. Har provat att köra värmare innan och det ger lite bättre resultat. Varit så här har sen 27/11, nu när det är så kallt även här nere i Skåne så är bilen helt oanvändbar. Klimatanläggningen går inte igång och bilrutor som immar igen till följd. Fått köra andrabil sista dagarna.

Bilen har uppdaterats till 2.5 via verkstad sen tisdag förra veckan. Inget bättre efter det. Har också provat att fabriksåterställa bilen men blev inte bättre av det. Var säker från början att det var ett mjukvarufel som skulle lösa sig med en uppdatering. Då felet uppstod i samband med att Volvo lade till Körjournal under sekretessinställningar i appen. Provat också att stänga av detta flera gånger. Men jag börjar mer och mer fundera på om det inte är något hårdvarufel på skärmen.

ÅF (både säljare och servicetekniker) är kontaktade i måndags igen efter uppdatering men har aldrig hört något liknande tidigare. De vet ännu inte vad de ska göra för att lösa problemet.

Ska också tilläggas att när skärmen väl har startat så är den fullt normal och inte långsam på något sätt. Det går också bra att komma tillbaka till bilen efter någon timme, då går den alltid igång direkt. Det är först när bilen har varit avstängd i flera timmar som detta problem kommer.
#1523359
Har massor konstiga problem med mina Google-system. Hade samma idag som TS, tog några minuter innan skärmen gick igång.

Svaren blir: Testa att starta om.

Visst, det funkar, men... borde funka ändå.

Genererar verkligen Google-systemet felkoder? i så fall lär det bli ganska många...
#1523376
Ibland är skärmen svart när jag skall åka iväg. Ingen susning varför. Men stabilt vete kattan om det går säga mitt Google-system är. Jag är dock van vid det här laget, efter att ha kört min Google-Volvo i 16 månader. I och med så mycket styrs från displayen är det ingen höjdare när den blir svart. Tänk om det skulle sitta Andriod Automotive i ett flygplan. Vem skulle våga flyga med ett sånt plan. Jag tror jag skulle avstå. Förhoppningsvis är MY23 och MY24 Volvo bättre än den MY22:a jag har vad gäller mjukvaran och displayen. Displayen känns heller inte så värst modern tycker jag. Det finns mycket som kunde göras bättre i gränssnittet om man tänker efter, som jag tyckt är dåligt när jag skall använda displayen. Men det kanske är svårt ändra. En sak i displayen är trafikfarlig och ni vet säkert vad jag tänker på.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1523407
@AntonL, att skärmen är svårstartad är en sak, men att klimatanläggningen inte går igång tyder på att felet inte ligger i skärmen.
Det underliggande systemet bör inte vara beroende av att skärmen är "på".

Om inte annat, så borde klimatanläggningen starta i ett standardläge för att förhindra imma på rutorna.

Skulle kunna vara så att inställningen för Körjournal råkat slinka med alltför tidigt, och kan en aktivering av denna rört till det. Funktionen finns inte lanserad ännu för AA-bilarna.
https://www.volvocars.com/se/support/la ... cars-appen
#1523615
Jag råkade ut för samma sak för ett par dagar sedan. Helt obegripligt att klimatsystemet inte startar upp med senaste inställningarna när Google startar om/upp. Fruktansvärt dålig arkitektur.
#1523624
@Cokeisit Kan inte mer än hålla med dig, detta ska inte kunna hända på nya bilar. Har detta hänt dig flera gånger och kan du se något mönster i det?

@least Tyvärr så verkar det som att klimatanläggningen endast startar när skärmen är igång. Jag kan också tycka det borde finnas ett standardläge som skulle använts men det verkar Volvo ha glömt. Defroster fungerar inte heller när skärmen inte är igång. Om bara värmen hade kommit igång i bilen så hade skärmen tillslut startat upp. Just nu måste parkeringsvärmaren används bara för att ha en chans att få igång skärmen, skärmen går aldrig igång så länge det är minusgrader i bilen.

Ja tyvärr kan nog inställningen för körjournal ha strulat till det, vet om att det inte är lanserat ännu för dessa bilar. Däremot så har en betaversion av körjournal kommit nu i bilen. Men återigen inte färdigutvecklat likt annat i bilen och vi som har AA ska fortsätt vara obetalda testkaniner...
#1523806
Idag startade den om igen vid start av bilen. Båda gångerna detta har hänt har jag startat förvärmning manuellt via mobilen. Jag börjar se ett mönster.
#1575744
Vill bara kolla om felet har kommit tillbaka något mer och om du fått någon åtgärd gjord?

Fick nämligen samma fel på min mittenskärm idag.
Värmaren hada direktstartats via mobilen.
Startar bilen och ska köra iväg. Skärmen är svart och jag få åka i väg i Hybridläget. Märker vid första korsning att blinkersen hörs inte. Klimatanläggningen går inte heller. Låser bilen på stan och bilen viker inte in speglarna. On call knappen i taket fungerar inte heller.
V60 T8 2022 med sensus
#1575751
Klimatanläggningen lägger av när Google-systemet strular. Tyvärr. Råkat ut för det åtskilliga gånger på Autobahn med snabb igenimning som följd. En gång la det av två gånger på mindre än fem minuter.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]