Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1438134
Lockis skrev:T8 har totalvikt på runt 2700 +/-100kg... Så @KnotVillage, man kanske ska göra som tillverkaren av bilen säger?
I så fall bör 95 eller 96 räcka. Det lär vara marginal i själva lasttabellen också. 90 blir lite klent håller jag med om.
av s6025t
#1438137
Volvo har friskrivit sig från om något händer om bilen har felaktiga däck så det ska vara lastindex 99 som minst på en T8
Citat från instruktionsboken
"Varning

Storleken på fälgar och däck till din Volvo är angivna för att uppfylla stränga krav på stabilitet och köregenskaper. Ej godkända kombinationer av fälgarnas och däckens storlek kan påverka bilens stabilitet och köregenskaper negativt.
Eventuella skador som orsakas av att fälg/däckkombinationer med ej godkänd storlek har monterats omfattas inte av nybilsgarantin. Volvo tar inget ansvar för dödsfall, personskador eller kostnader som kan orsakas av sådana installationer."
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -dack/dack
av Lockis
#1438138
Lövet skrev:
Lockis skrev:T8 har totalvikt på runt 2700 +/-100kg... Så @KnotVillage, man kanske ska göra som tillverkaren av bilen säger?
I så fall bör 95 eller 96 räcka. Det lär vara marginal i själva lasttabellen också. 90 blir lite klent håller jag med om.
Absolut!
Personligen hade jag nog kört så nära 99 jag kunnat komma. Verkar ju finnas 98 och det kan jag nog tycka är OK.
Det är inte ofta man lastar bilen full.
av Lockis
#1438153
Det är lite skillnad på 90-96 och 90-99... nästa gång kan du istället för att gissa. Göra som du själv sa, ta fram papper och penna.
av Lövet
#1438156
Lockis skrev:
Lövet skrev:
Lockis skrev:T8 har totalvikt på runt 2700 +/-100kg... Så @KnotVillage, man kanske ska göra som tillverkaren av bilen säger?
I så fall bör 95 eller 96 räcka. Det lär vara marginal i själva lasttabellen också. 90 blir lite klent håller jag med om.
Absolut!
Personligen hade jag nog kört så nära 99 jag kunnat komma. Verkar ju finnas 98 och det kan jag nog tycka är OK.
Det är inte ofta man lastar bilen full.
Totalvikten måste ju vara maxlast+full tank? Dvs klarar man den ser jag inte varför man skulle behöva gå upp extra (som Volvo gjort). Skulle vara intressant att se vad motsvarande tunga bilar har för lastindex på andra märken, dvs om de precis når upp till totalvikt eller om de överskrider.
av Lockis
#1438166
Audi A6 avant 55tfsie totalvikt på 2675kg 102Y på 19” enligt registrering.

Så det verkar inte vara helt märkligt att man lägger på lite buffert.
av Lövet
#1438172
Verkar så. Min bil totalvikt 3040kg (dvs 760kg/däck minst lastindex 99) levereras med antingen 109 eller 111 i lastindex.
#1438178
Lockis skrev: sön 28 mar 2021, 15:49 Det är lite skillnad på 90-96 och 90-99... nästa gång kan du istället för att gissa. Göra som du själv sa, ta fram papper och penna.
Det klart det är större skillnad men fortfarande finns ju god marginal om man går ner lite i index.
av Henkan
#1438184
Jag tog en titt på car.info på en T8 som är till salu, YOZ277. Kollade maxvikt på fram- resp. bakaxel.
Max last frontaxeln 1 420 kg
Max last bakaxeln 1 630 kg
Det är dessa vikter däcken ska hålla för. Nästan så att LI99 är i underkant (775kg)

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]

Hur nya bilar och vilken budget har du? Jag best&[…]