Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bankomatkort
#1435112
Hade min v90 2018 T4 inne på besiktning idag och besiktningsmannen var helt klart förvånad att en så pass ny bil hade så många fel.
Främre och bakre bromsbelägg hels slut.
Drivaxelknut höger yttre skyddsbälg skadad.
Höger halvljus lyste för lågt.

Min fråga är, vad kan det kosta att ordna detta på en verkstad eller är dett en hemmamekaniker kan byta?

Tack för svar!
av least
#1435124
Belägg tar slut runt 5000-6000 mil, så inget direkt underligt.
Bälgen kan ha gått sönder av valfri anledning.
Ljust kan man justera, rimligen har det varit lågt sedan leverans och det upptäcktes nu vid första besiktningen?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1435153
@bankomatkort, Då reder du det på denna med, lite mer plast under huven bara ;-) De brukar ha två vaniljvita justerskruvar, en för höjdled och en sidled
av HerrDödén
#1435196
5200 mil här med, beläggen bak nära slut medan det fram finns lite kvar att ta av. Har själv bytt mina. Sitter ATE-belägg på från fabrik. Se bara till att du får rätt storlek då skivornas diameter skiljer mellan de olika motoralternativen.
av refbob
#1435642
Antar ni bor i en storstad när man måste byta bromsbelägg innan ens 6000 mil. Vi åker mest landsväg men lite stadskörning ibland. Våran xc70 har snart gått 15 000 mil och är en hel del kvar på beläggen. Min v90 CC har gått nästan 6000 och mycket kvar att ge...
av perhall
#1435649
VId normal körning håller nog belägg 5-6 000 mil om man bor i Göteborg, Stockholm, Jönköping, Örebro... och säkert 15 000 mil om man bor på Öland o pendlar till fastlandet eller i Norrland. Men är ju en enorm spridning. Vet flera som kört 23-25 000 mil med original bromsbelägg, till och med en taxi i Gävle påstår det (han bromsade dock inte när jag åkte med, körde som en bibliotekarie). Kör man hetsigt i Tyskland kan beläggen avara slut efter 2000 mil, inget konstigt, bromsar man från 230 till 110 nu och då sliter det rätt mycket.
Är ju samma med däck, även om spridningen är mindre där.
Adaptiv farthållaren ökar också slitaget.
Så det är inget konstigt om beläggen håller 4500 eller 18700 mil, helt normalt båda.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1435725
bankomatkort skrev: tor 11 mar 2021, 18:00 Hade min v90 2018 T4 inne på besiktning idag och besiktningsmannen var helt klart förvånad att en så pass ny bil hade så många fel.
Främre och bakre bromsbelägg hels slut.
Drivaxelknut höger yttre skyddsbälg skadad.
Höger halvljus lyste för lågt.

Min fråga är, vad kan det kosta att ordna detta på en verkstad eller är dett en hemmamekaniker kan byta?

Tack för svar!
Ett fel vad jag kan läsa mig till.
Halvljuset borde du ha upptäckt själv först gången du körde i mörker. Har du in den på service eller har garanti kvar så kostar det inte ens något att få det åtgärdat. Besiktningsmannen borde till och med ha fixat det. Tar inte ens 30 sekunder att åtgärda och samtidigt kolla mot sin mätare framför bilen.
Bromsarna ska kollas på varje service. Är dessa slut nu så utnyttja din servicegaranti som gäller ett år från servicedatum.
Skyddsbälgen är ett fel och det är bra att det upptäcktes.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]