Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1436439
lång sikt tror jag hybriden dör ut. Det är inte vettigt att bygga in komplexiteten av två kompletta drivlinor i samma bil. Hur lång tid det tar? Ingen aning, världen är större än Sverige, hur det ser ut på laddboxfronten häromkring kommer inte ha nån nämnvärd betydelse.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1436468
Hur många hybrider eller elbilar säljs jämfört med Ford F150 i USA?

När elbilen passerar F150 i försäljningen, då är jag övertygad om dess framtid.
av Lockis
#1436472
poseidon skrev:Hur många hybrider eller elbilar säljs jämfört med Ford F150 i USA?

När elbilen passerar F150 i försäljningen, då är jag övertygad om dess framtid.
Enligt internet såldes det 3.3 miljoner bilar globalt sett som är laddbara med sladd... Jämfört med ~790.000 Ford F modeller? Övertygad då?
av Lövet
#1436489
av AndS
#1436498
USA har sin egen marknad, de har fortsatt sälja bränsleslukande fordon som inte alls är anpassade för Europa och här är det istället nya asiatiska märken som tar marknadsandelar.
Vi kan glömma vad de gör i USA förutom då Tesla.
av Hemingway
#1436566
En anledning att det säljs extremt många F150 (eller pickups generellt i USA) är ju också att det är deras primära nyttofordon. Alla hantverkarbilar, servicebilar, leveransbilar m.m. är ju trucks med diverse påbyggnader. Skulle alla transportfordon som säljs i Europa läggas ihop i en kategori som bestod av primärt 3 tillverkare och övervägande deras halvton eller trefjärdedelstonstruckar så skulle de också hamna på topplistan i Europa. Nu är det istället ganska utspritt mellan massa olika modeller från Mercedes, VW, och Renaults-transportutbud. (Ja, det finns även många fler än dem)

Sen är de även populära som privatbilar, men nyttofordonen står för en rejäl del av försäljningen.
Användarvisningsbild
av bem
#1436745
Vad tror ni, kommer elhybriderna att få allt större batterier så att det rent av kanske går att köra lika många mil på el som på bensin/diesel på elhybrider i framtiden? Tänk dig en Volvo elhybrid man kunde åka runt säg 20 mil med på el och sen utterliggare 20-30 mil på bensin/diesel. Det vore väl nåt? Eller kanske helt orealistiskt, tänker på hur elhybriderna är tänkta att användas av många som har den som pendlarbil och många "säljare" och liknande som förmånsbil. Kanske räcker med ca. 10 mils räckvidd på el för de flesta och elhybriderna kommer hålla sig ungefär runt den räckvidden på el?
Nån som ser trenden och i kristallkulan var vi är på väg med elhybriden i avvaktan på att nästan alla bilar som tillverkas har ren eldrift?
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1436748
bem skrev:Nån som ser trenden och i kristallkulan var vi är på väg med elhybriden i avvaktan på att nästan alla bilar som tillverkas har ren eldrift?
Nej så lång räckvidd kommer de inte få, för då har du i princip byggt en elbil med för kort räckvidd och en drivlina till som aldrig används. BMW i3 REX var lite åt det hållet och det visade sig att i princip ingen använde räckviddsförlängaren. En hybrid SKA använda förbränningsmotorn regelbundet, annars är det bättre att ta bort den helt och ersätta med mer batteri.

Jag tror inte hybrider kommer få längre räckvidd än 5-10 mil någonsin. Inte för att det inte går utan för att det är inte optimalt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]