Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1436754
Nya c-klass lovar väl redan upp till 100km
Tycker det är lovande och lyfter hybriden lite.
Nä hybriden kommer nog försvinna till förmån för hel-el. Om d e bra eller dåligt får vi se.
av Lövet
#1436756
I verkligheten blir det nog 6-7 mil nånstans. Man ska ju inte klara 100% av resorna på el, inte ens 95% med en hybrid. Du ska klara kanske 70% av resorna för att det ska vara en poäng med den andra drivlinan. Men klarar man all "normalkörning" på el endast så är ju det ändå en enorm förbättring. Jag har rätt många kollegor som gått från att tanka 1500 liter diesel till kanske 200 liter bensin på ett år. Det är rätt stor förbättring.
av refbob
#1436865
W.A.P.E. skrev: lör 20 mar 2021, 11:47 Nya c-klass lovar väl redan upp till 100km
Tycker det är lovande och lyfter hybriden lite.
Nä hybriden kommer nog försvinna till förmån för hel-el. Om d e bra eller dåligt får vi se.
Hoppas E-klass kommer med 10 mils räckvidd + diesel och riktig skuff. Det vore fint! Tror inte Volvo kommer att kombinera diesel med el igen... Men en hybrid V90 CC med dieselmotor och 10 mils räckvidd på El så skulle jag nog lägga en slant extra...
Användarvisningsbild
av bem
#1436886
refbob skrev: sön 21 mar 2021, 08:45 ... Men en hybrid V90 CC med dieselmotor och 10 mils räckvidd på El så skulle jag nog lägga en slant extra...
Hade Volvo haft en sån när jag beställde min V90 T6 Recharge för 1 månad sen hade jag tagit en sådan V90 Cross Country istället.
Riktig AWD hade man ju inte fått men eAWD (som Volvo kallar det på elhybriderna) kanske hade dugt för många ändå. Dieslebilar är väl mer eller mindre "döda" snart så dieselmotor skulle väl ingen biltillverkare våga sätta i en elhybrid numera? Men bensinare går bra... ja sicken logik för elhybriderna att det skall vara bensinmotor nästan alltid, aldrig diesel (fast det finns nog men jag vet ingen).
/Bo
av Lövet
#1436896
bem skrev:aldrig diesel (fast det finns nog men jag vet ingen).
Mercedes har ett par stycken modeller faktiskt
Användarvisningsbild
av bem
#1436899
Lövet skrev: sön 21 mar 2021, 13:00
bem skrev:aldrig diesel (fast det finns nog men jag vet ingen).
Mercedes har ett par stycken modeller faktiskt
Ja där ser man på, Merca och diesel hör liksom ihop (i min lilla tankevärld).
Man kan undra om de går i tankar att skippa dieselmotor i sina elhybrider.
Tack för upplysningen.
Bo
av Lövet
#1436909
De har faktiskt både bensin+el och diesel+el i samma modellserier. Det handlar ju om att Mercedes är en mycket större tillverkare och har råd att ta fram en större flora av alternativ.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]