Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568246
Putteman skrev: mån 22 jan 2024, 12:31
Gripp skrev: mån 22 jan 2024, 12:18
Putteman skrev: mån 22 jan 2024, 09:54 Jag är nyfiken på en begagnad V60 recharge, T6 eller T8. Bilen rullar i vardagen ca 20-30 km / dag mer eller mindre stadskörning. Kan man förvänta sig att åka bara på el då dagligen?
Jag undrar främst för att jag vet att vissa bilar "snålar" på elen och hoppar snabbt över till bensindrift fast det finns ström kvar i batteriet när dom belastas lite. Jag skulle ju vilja att batteriet används tills det är tomt, och sen går bensinmotorn in. Går det på dessa?
Nu har jag inte haft någon V60, utan en XC90 T8/Recharge så ev skillnader kan finnas.
Jag förstår vad du tänker på när du menar att de snålar på elen, svärföräldrarnas Kia har den tendensen, men jag tycker vår T8 var föredömligt bra på att låta mig bestämma själv. Kör man på "pure" så går den på el till dess att elen är "slut" (det finns alltid några kwh-kvar så helt slut går inte).
Undantaget är om du gasar fullt hårt/kick down, då hoppar bensinmotorn igång, likadant om du ligger på fullgas för länge, t ex en motorvägspåfart i uppförsbacke.
Men som referens tror jag att min bensinmotor hoppade igång ovälkommet max 2-3 gånger under 2 års ägande.
Det låter ju precis som man vill ha det, perfekt.
Gick det då att ställa in så den alltid startar på "pure"? Vissa bilar har ju alltid en given start inställning som man ska in och ändra varje gång.
Nej det är tyvärr tvärt om, den startar alltid på ”hybrid”-läge. Har för mig att det är pga att bilen är typad i det läget map bränsleförbrukning.
Man måste aktivt ställa om till pure/awd/sport varje gång man startar bilen. På de äldre kunde man göra det med drive-modeknappen mellan stolarna, på de senare (från MY22 tror jag) måste man gå in menyn i skärmen…tre klick typ.
Kör man på hybrid är det ganska lätt att hålla sig på bara lex undantaget är när det är kallt (under -10 eller nåt sånt) då startar bensinmotorn lite oförklarligt och ofta, men den går bara en liten stund för att sedan gå över till el.

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]