Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1419770
Normalt är jag ganska uppmärksam på, kunnig och rutinerad när det gäller sånt här... men ärligt, jag märker knappt någon skillnad mellan T6 och T8 fast det skiljer 50 hk och ska skilja 0,6 sek 0-100. En nedtrimmad motor brukar ha lite annan karaktär, t ex en 231 vs 286 hk VW Group V6-diesel eller en D4 AWD XC70 2015 vs D5. Men här känns de oerhört lika. Slutsatsen är ju enkel: spara 30 tkr och köp en T6, men jag undrar om någon annan provat och känt samma sak?
Har kört båda motorerna i flera modeller så det är inte ett enstaka ex det handlar om, men har slagit mig mer och mer...
#1419815
Ja, då är det väl så?

T8 Recharge är helt enkelt topp-alternativet vad gäller Volvos drivlinor.
Och sedan finns det antagligen marknader där inte båda modellerna säljs (ännu).

Var glad att du har valet att köpa en billigare bil som ändå motsvarar dina krav. :-)
#1419848
Eftersom toppeffekten på bensinmotorer ligger vid ett betydligt högre varvtal än för Dieselmotorerna du provat, så antar jag att avregleringen av T6:an sker över 4000 rpm, på en Diesel kanske avregleringen sker redan vid 1800 rpm. Så kör man någorlunda normalt märker man ingen skillnad. Hybriderna blir ju lite speciella då förbränningsmotorn har 8-stegs växellåda och elmotorn har fast utväxling. Jag hade gärna sett ett effekt och momentdiagram över hastighet, 0-250km/h för att se och förstå hur de båda motorerna samverkar. Starka förbränningsmotorer brukar ju också vara momentbegränsade på ettans och tvåans växel vilket också utjämnar skillnaden mellan T8 och T6.
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]