Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1391580
Jag skall till utlandet och undrar om man tillfälligt kan avaktivera nyckellöst (keyless) system.
Dvs. att jag bara kan öppna bilen genom att trycka på knappen på fjärrnyckeln.
#1391602
Lite nyfiket måste jag få fråga vad du vill åstadkomma? Ska bilen med utomlands eller stå parkerad i Sverige?
#1391654
Ja, låter kanske lite konstigt med tanke på den omfattande kriminalitet vi har här hemma. Jag tänkte bila lite i Europa och när jag sover på hotell finns alltid en risk. Det finns ju små etuin man kan köpa, men det bästa vore om det helt gick att stänga av keyless-funktionen och att man måste använda knappen på fjärrnyckeln.
Primus skrev:Lite nyfiket måste jag få fråga vad du vill åstadkomma? Ska bilen med utomlands eller stå parkerad i Sverige?
#1391661
Jag har varit med keyless-bilar till 27 (om jag räknar rätt) Europeiska länder och aldrig stött på problem.
Har aldrig skyddat nyckeln något speciellt heller. Dock brukar jag parkera på hotellparkeringar och i mer bevakade garage.
Mest kritiskt var det i Ukraina strax efter att Ryssland invaderade Krim, då blev jag ombedd att parkera på en låst innergård innan jag ens checkade in.
Kanske är ren tur, vem vet...
#1391673
Uppgradera nycklarna är svindyrt, det prisförslag jag fick...
Vanlig grillfolie eller aluminiumfolie är minst lika effektivt. Det stoppar fullständigt. Har alltid sportnyckeln, som används ytterst sällan, i folie hemma och de som används ofta ligger i en folieklädd plåtburk vilket skyddar tillräckligt (inte hundraprocentigt men signalen blir mycket svag).
#1391682
Det är bara att stoppa nyckeln i en tilltänkt plåtburk. Gå ut till bilen och håll plåtburken nära glasrutorna och prova dig fram. Då märker du om din plåtburk, eller grillfolie, stoppar signalerna.
#1391692
Jag köpte en läderpåse på kjell.com som stoppar signalen.
Har testat sidan om bilen och den öppnas inte med nyckeln i.





Kör V90 my18

#1391743
Tyckte den här texten på Folksams hemsida var upplysande:
"Har din bil ett nyckellöst (keyless) system? Då räcker det med att nyckeln ligger innanför ytterdörren i ditt hem för att tjuven med enkel teknik kan förstärka signalen så att det går att öppna och starta bilen. Tjuven fångar upp signalen och hen kan då starta bilen och åka iväg för att sedan demontera bilen eller koda om den med nya nycklar.

Förvara bilnyckeln säkert i ditt hem
Din bilnyckel är stöldbegärlig så förvara den säkert i hemmet. Till exempel i ett signalskyddande bilnyckelfodral, en så kallad RFID-påse. Att förvara bilnyckeln i en plåtburk eller att slå in den i aluminiumfolie fungerar också utmärkt."
Elpriset

Jag förbereder mig väl, täcker mark[…]

Gav upp taxboxen, om än tillfälligt. K&[…]

Då har den bara blivit bättre men ä[…]

Har testat runt lite mer nu och det verkar som som[…]