Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1391970
Primus skrev:
fkullberg skrev: ons 22 jul 2020, 07:04
KarlE skrev: tis 21 jul 2020, 23:36 Vad som är obegripligt är hur primitiva moderna grejer många gånger är.

1. Man borde kunna stänga av keyless-funktionen i menyn.
2. Fjärrnyckelns keyless-funktion borde endast fungera om den varit i rörelse, säg de senaste 10 sekunderna. Dvs. ligger den vid ytterdörren är den inte i rörelse och därmed borde den inte kommunicera med bilen. I alla fall vad beträffar mig, förgås öppnandet a bildörren av rörelser.
3. Hur kommer det sig att man kan köra iväg utan fjärrnyckel? Keyless-systemet borde byta koder likt en "URA token". Är inte fjärrnyckeln i bilen, borde bilen larma (Volvo OnCall) och minska hastigheten och stänga av sig.
Volvos nya nycklar som även går att uppgradera har den funktion som du påpekar som nummer två :-)
Vad innebär nya nycklar? Jag som nyss beställt en XC60, får jag den nya nyckeln?
Du får de nya nycklarna de gick i produktion Vecka 46 2019 så bilar tillverkade efter det har nya nycklarna
#1391977
fkullberg skrev:
Xanthopteryx skrev: ons 22 jul 2020, 12:45 Bilia skickade en specifikation till mig.
Det mest intrssanta är ju:
OPN 36004 Nerladdning mjukvara styrenhet 3.018,75 (inklusive moms).
Förbrukningsmaterial 90 (inklusive moms).

Sjukt i huvudet! De skall alltså ta loss skalet samt fysiskt nyckelblad på tre nycklar, sätta fast nyckelblad och skal på tre nycklar. Byta ut en vattentät nyckel helt. Sedan avprogramera och programmera in dessa nycklar samt eventuellt, om det nu ens är nödvändigt, lägga in en snutt mjukvara i bilen.
Och det har man mage att ta över 3000 spänn för?! Den timkostnaden är ju inte att leka med....

Jag förstår att man måste tjäna pengar men detta är enligt mig fortfarande att betrakta som ocker och snudd på bedrägeri.
Jag lindar in mina nycklar i folie och plåtburk tills någon kommer med något realtistiskt prisalternativ.

Den som hittar vettigt pris någonstans får gärna säga till!
Jobbar du med gratis? Eller till minimilön för att tillfredsställa ditt företag eller arbetsgivare du jobbar för? :-D
Nej det gör jag inte men förklara gärna för mig hur det kan kosta över 3.000 kronor i arbetskostnad för att byta fyra nycklar...
En service kostar för mig 1700 kronor. Alltså nästan halva priset mot att byta nycklar!
#1391985
Jobbar du med gratis? Eller till minimilön för att tillfredsställa ditt företag eller arbetsgivare du jobbar för? :-D[/quote]

Nej det gör jag inte men förklara gärna för mig hur det kan kosta över 3.000 kronor i arbetskostnad för att byta fyra nycklar...
En service kostar för mig 1700 kronor. Alltså nästan halva priset mot att byta nycklar![/quote]

Byte av nycklar kräver mer personal än en service bilen kopplas upp mot Volvo centralt i Göteborg där nya nycklar programmeras in o bokförs det är stor säkerhet o sekretess med bilens nycklar inte vem som helst som kan utföra det jobbet.
#1392047
Xanthopteryx skrev:Service: Olja skall bytas, bromsvätskan likaså, plugga in för mjukvara, gå igenom kontrollpunkter, filter skall bytas etc. Inklusive material. 1700 kronor!
Ja fast det är en o samma servicetekniker som utför hela jobbet vid service vid nyckelbyte är det mer personal inblandat som ska ha sin lön. Lönekostnaden/timme är ju samma oavsett om det är en service eller nyckelbyte.
Vart servar du din Volvo för 1700kr förresten knappast en Volvoverkstad om olja o allt du räknar upp ingår bara oljan castrol 0w-20 kostar ju närmare 1000kr
#1392061
Xanthopteryx skrev:Serviceavtal kallas det. 150 kronor per månad.

Så service tar, en timme? Nyckelbyte... En kvart? Eller vad tar sådan tid? Förklara gärna.
Ja jag har ett serviceavtal också mitt kostar 1188kr/år 99kr/månad men det är ju ett rabatterat pris från Volvo som subventionerar priset för att binda upp kunden till verkstaden.
Utan subvention kostar ju en service minst 4-5000kr
Nyckelbytet tar tid det är X antal nycklar som ska avprogrammeras från bilen o nya ska in samtidigt som bilen är uppkopplad med Volvo i Göteborg där det jobbar personal också som ska ha lön.
#1392104
Nu räknade jag ju fel i min kroniska trötthet. 1800 blir det ju oer år...
Min Mazda kostade 2200-2500 ungefär per service. Originalpris.

Och ja, jag tycker fortfarande det är ocker med priset för såväl nycklarna i sig som för att få dessa inlästa i bilen. Men tyvärr ser det ju så ut när det är monopol på saker. Gäller inom de flesta områden.

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ja alltså den där svarta grejen/ plastl[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]