Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1391906
Vad som är obegripligt är hur primitiva moderna grejer många gånger är.

1. Man borde kunna stänga av keyless-funktionen i menyn.
2. Fjärrnyckelns keyless-funktion borde endast fungera om den varit i rörelse, säg de senaste 10 sekunderna. Dvs. ligger den vid ytterdörren är den inte i rörelse och därmed borde den inte kommunicera med bilen. I alla fall vad beträffar mig, förgås öppnandet a bildörren av rörelser.
3. Hur kommer det sig att man kan köra iväg utan fjärrnyckel? Keyless-systemet borde byta koder likt en "URA token". Är inte fjärrnyckeln i bilen, borde bilen larma (Volvo OnCall) och minska hastigheten och stänga av sig.
#1391923
KarlE skrev: tis 21 jul 2020, 23:36 Vad som är obegripligt är hur primitiva moderna grejer många gånger är.

1. Man borde kunna stänga av keyless-funktionen i menyn.
2. Fjärrnyckelns keyless-funktion borde endast fungera om den varit i rörelse, säg de senaste 10 sekunderna. Dvs. ligger den vid ytterdörren är den inte i rörelse och därmed borde den inte kommunicera med bilen. I alla fall vad beträffar mig, förgås öppnandet a bildörren av rörelser.
3. Hur kommer det sig att man kan köra iväg utan fjärrnyckel? Keyless-systemet borde byta koder likt en "URA token". Är inte fjärrnyckeln i bilen, borde bilen larma (Volvo OnCall) och minska hastigheten och stänga av sig.
Volvos nya nycklar som även går att uppgradera har den funktion som du påpekar som nummer två :-)
#1391928
Vågar man spekulera i vad det skulle kosta att uppgradera? :-o
fkullberg skrev: Volvos nya nycklar som även går att uppgradera har den funktion som du påpekar som nummer två :-)
#1391935
fkullberg skrev: ons 22 jul 2020, 07:04
KarlE skrev: tis 21 jul 2020, 23:36 Vad som är obegripligt är hur primitiva moderna grejer många gånger är.

1. Man borde kunna stänga av keyless-funktionen i menyn.
2. Fjärrnyckelns keyless-funktion borde endast fungera om den varit i rörelse, säg de senaste 10 sekunderna. Dvs. ligger den vid ytterdörren är den inte i rörelse och därmed borde den inte kommunicera med bilen. I alla fall vad beträffar mig, förgås öppnandet a bildörren av rörelser.
3. Hur kommer det sig att man kan köra iväg utan fjärrnyckel? Keyless-systemet borde byta koder likt en "URA token". Är inte fjärrnyckeln i bilen, borde bilen larma (Volvo OnCall) och minska hastigheten och stänga av sig.
Volvos nya nycklar som även går att uppgradera har den funktion som du påpekar som nummer två :-)
Vad innebär nya nycklar? Jag som nyss beställt en XC60, får jag den nya nyckeln?
#1391936
Man har lagt till en rörelsesensor inne i nyckeln. Är det en ny bil skall du få den nya vad jag vet (kolla manualen på den så borde det också stå tycker jag?).
Om man väljer att 'uppgradera' så plockar de loss skalen på din befintliga nyckel och flyttar den samt löst nyckelblad till en ny elektronikdel/innedel på den nya modellen. Sedan programmeras de gamla bort och de nya in i bilen.
#1391946
Man vill alltså inte sälja, med andra ord. Tråkigt att man inte försöker att göra ny säker teknik tillgänglig och istället skämma ut sig i media. Läst denna artikel:
https://www.skaraborgslanstidning.se/ar ... ess-system

"Förra veckan stals fyra Volvo XC60 i Skara, samma natt och i samma område. En gemensam nämnare är att de fyra bilarna alla har keyless-system vilket tjuvar kan utnyttja. Nu tipsar Länsförsäkringar Skaraborg om vad man kan göra för att undvika detta. ".
Xanthopteryx skrev:Jag behöver inte spekulera. Bilia Vinsta/Vällingbyb i Stockholm ville ha den nätta summan av 7846:- (inklusive en röd nyckel då, som vi också har).

Rent ocker och bedrägeri enligt mig!
#1391963
Bilia skickade en specifikation till mig.
Det mest intrssanta är ju:
OPN 36004 Nerladdning mjukvara styrenhet 3.018,75 (inklusive moms).
Förbrukningsmaterial 90 (inklusive moms).

Sjukt i huvudet! De skall alltså ta loss skalet samt fysiskt nyckelblad på tre nycklar, sätta fast nyckelblad och skal på tre nycklar. Byta ut en vattentät nyckel helt. Sedan avprogramera och programmera in dessa nycklar samt eventuellt, om det nu ens är nödvändigt, lägga in en snutt mjukvara i bilen.
Och det har man mage att ta över 3000 spänn för?! Den timkostnaden är ju inte att leka med....

Jag förstår att man måste tjäna pengar men detta är enligt mig fortfarande att betrakta som ocker och snudd på bedrägeri.
Jag lindar in mina nycklar i folie och plåtburk tills någon kommer med något realtistiskt prisalternativ.

Den som hittar vettigt pris någonstans får gärna säga till!
#1391969
Xanthopteryx skrev: ons 22 jul 2020, 12:45 Bilia skickade en specifikation till mig.
Det mest intrssanta är ju:
OPN 36004 Nerladdning mjukvara styrenhet 3.018,75 (inklusive moms).
Förbrukningsmaterial 90 (inklusive moms).

Sjukt i huvudet! De skall alltså ta loss skalet samt fysiskt nyckelblad på tre nycklar, sätta fast nyckelblad och skal på tre nycklar. Byta ut en vattentät nyckel helt. Sedan avprogramera och programmera in dessa nycklar samt eventuellt, om det nu ens är nödvändigt, lägga in en snutt mjukvara i bilen.
Och det har man mage att ta över 3000 spänn för?! Den timkostnaden är ju inte att leka med....

Jag förstår att man måste tjäna pengar men detta är enligt mig fortfarande att betrakta som ocker och snudd på bedrägeri.
Jag lindar in mina nycklar i folie och plåtburk tills någon kommer med något realtistiskt prisalternativ.

Den som hittar vettigt pris någonstans får gärna säga till!
Jobbar du med gratis? Eller till minimilön för att tillfredsställa ditt företag eller arbetsgivare du jobbar för? :-D

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]