Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1344591
Får revidera lite vad jag skrev ovan.
Bilsteinoljan hällde jag i brorsans xc60 med tf80sc.
Köpte sen okq8 auto jk och hällde i min v60 med tg81sc. Har kört ca 1500-2000 mil och det märktes skillnad, även om oljan i min låda nästan såg ut som ny.
av KalleJ
#1532286
av LaP66
#1532868
Anledningen till att biltillverkarna inte tar upp service av låda eller Haldex är att dom normalt klarar garanti tiden och därmed är inte bilen dyrare än andra konkurrenter som redan tagit bort liknande service för att bilen i jämförelse skall vara billigare att äga….

Jag byter olja i växellådan var 6.000 mil eller vart 4:e år.
Haldex-V servar jag samtidigt som växellådan.

Oljebyte i Vinkelväxel och bakaxel var 12.000mil
av III
#1532873
LaP66 skrev: lör 04 mar 2023, 19:13 Anledningen till att biltillverkarna inte tar upp service av låda eller Haldex är att dom normalt klarar garanti tiden och därmed är inte bilen dyrare än andra konkurrenter som redan tagit bort liknande service för att bilen i jämförelse skall vara billigare att äga….

Jag byter olja i växellådan var 6.000 mil eller vart 4:e år.
Haldex-V servar jag samtidigt som växellådan.

Oljebyte i Vinkelväxel och bakaxel var 12.000mil
Huvudet på spiken. Dessvärre är det just så.
Användarvisningsbild
av Derank
#1532887
och större delen av bilarna rullar sin livslängd utan att byta någon av dessa oljor, och de gör det utan problem. Så det kan ju vara en orsak till att det inte finns med på servicen.
av LaP66
#1532895
Har svårt att tro att en Haldex-V gör det utan oljebyte.
Det är en risk var och en får välja om man är villig att ta, hör dock att många sådana lådor som aldrig fått ny olja får problem med bl.a. ventilpaketet ….
av twsniklas
#1567250
Här kommer rätt olja från OKQ8 som är samma som Volvo original. Rätt spec och hänvisar till Volvos original nr

Q8 Auto D VI

Volvo P/N 31256675
Volvo P/N 31256774
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]