Sida 2 av 4

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 01:44
av Ilduce77
Volvo har väl nyss godkänt HVO i taxibilar, men inte till privatpersoner..

Läste det igår..

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 01:52
av Derank
taxi, ambulans el polisbil el din bil är ju samma motor, så är det godkänt på den ena är det såklart godkänt på det andra ochså, allt annat vore ju märkligt

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 01:53
av Derank
och då är det väl bara att gasa och tanka HVO om man vill, funkar det i en taxi funkar det såklart i alla

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 09:45
av Jefe
Att Volvo nu öppnar möjligheten för taxibolag är ett stort steg, men ännu så länge handlar det bara om S/V90-bilar av modellår 2018/2019 samt V60 2019. Det måste även vara taxiversionen och motorerna D3/D4/D5.
När det kan bli aktuellt för övriga Volvoägare är inget som tillverkaren vill gå in på. Istället vill man vara tydlig med att det inte är tillåtet – och att inga garantier gäller om en privatperson av någon anledning skulle drabbas av fel och ha 100 procent HVO100 i tanken.

Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ti ... er-6935138

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 09:59
av Xanthopteryx
Jefe skrev:Att Volvo nu öppnar möjligheten för taxibolag är ett stort steg, men ännu så länge handlar det bara om S/V90-bilar av modellår 2018/2019 samt V60 2019. Det måste även vara taxiversionen och motorerna D3/D4/D5.
När det kan bli aktuellt för övriga Volvoägare är inget som tillverkaren vill gå in på. Istället vill man vara tydlig med att det inte är tillåtet – och att inga garantier gäller om en privatperson av någon anledning skulle drabbas av fel och ha 100 procent HVO100 i tanken.

Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ti ... er-6935138
Felet måste såklart kunna härledas till att det är bränslet som är problemet. Annars kan de inte häva garantin.

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 10:58
av AndS
Och hur ska du som privatperson mot en biltillverkare kunna processa att det inte är bränslet vid t.ex. ett större motorfel (hypotetiskt) om de påstår att det är bränslerelaterat ;-)
Om det står tydligt skrivet vad som gäller, varför göra något så urbota dumt att ändå testa annat bränsle.
Det var väl tillräckligt med topp/ventilproblem hos Volvo med metanolen.

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 11:54
av s6025t
Taxibilar har ett eget serviceschema som har kortare intervall mellan oljebyten än vanliga bilar därav kan Volvo tillåta HVO i taxibilar.
En Taxi går oftast bara max ett halvår mellan varje service.

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 13:27
av Flajjan
Undra hur Volvo som kund skulle reagera på om man som leverantör friskrev sig på samma sätt som dom gör - det hade blivit ett herrans liv på dom tror jag.
Nåväl, snart är det dags att tanka skall fylla med HVO och se om det blir någon skillnad.

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 14:12
av Micce1980
Flajjan skrev:Undra hur Volvo som kund skulle reagera på om man som leverantör friskrev sig på samma sätt som dom gör - det hade blivit ett herrans liv på dom tror jag.
Nåväl, snart är det dags att tanka skall fylla med HVO och se om det blir någon skillnad.
De och deras leverantörer har så klart förhandlat fram kontrakt och uppsatta regler/mål att förhålla sig till. Hade en leverantör totalt friskrivit sig från allt ansvar skulle de antagligen inte skrivit under det avtalet.

Vi är bara i startfasen och de flesta bilmärken har väl ännu inte "godkänt" bränslet än? https://www.motormannen.se/aega-bil/mil ... iesel-hvo/

Re: Bränslen

Postat: sön 25 nov 2018, 15:34
av Nystrom7
Är nog inga problem att köra på HVO, däremot är nog sevicedelen värre. Har ett dokument på jobbet gällande HVO i lastmaskiner, där är det godkänt dock har jag för mig att bränslefilter ska bytas efter 10 timmar.