Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beachman
#1281645
Hämtar ut min V90 CC idag :-D

Även om min sambo var väldigt positiv till panorama så jag valde bort det av följande skäl:
  • Jag är lång (195cm) och panoramataket sänker takhöjden med ca 3cm.
  • Jag provkörde en V90CC i vinteras vid -15 och tyckte det drog kallt vid huvudet
  • Jag har tänkt äga bilen länge, förhoppningsvis +10år och är livrädd att det ska uppstå vattenläckage eller rost över tid
  • Jag är fundersam över krocksäkerheten vid eventuell älgkollision eller rundslagning
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1281702
beachman skrev: mån 19 nov 2018, 11:35 Hämtar ut min V90 CC idag :-D

Även om min sambo var väldigt positiv till panorama så jag valde bort det av följande skäl:
  • Jag är lång (195cm) och panoramataket sänker takhöjden med ca 3cm.
  • Jag provkörde en V90CC i vinteras vid -15 och tyckte det drog kallt vid huvudet
  • Jag har tänkt äga bilen länge, förhoppningsvis +10år och är livrädd att det ska uppstå vattenläckage eller rost över tid
  • Jag är fundersam över krocksäkerheten vid eventuell älgkollision eller rundslagning
Lägg till att en spricka i taket inte går på samma självrisk som vindrutan, vilket många gånger gör ett byte avsevärt dyrare.

Förresten, släng upp en bild på bilen :-)
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
#1282055
XC90Stockholm skrev: tis 09 okt 2018, 13:39
Xanthopteryx skrev:Tre försök sedan kan du häva köpet.
Det är planen. Bilen blir 3 år gammal i januari så om det inte är fixat efter nästa verkstadsbesök i oktober så blir det antingen pengarna tillbaka eller en ny bil. Och jag gillar bilen skarpt - bästa Volvo jag ägt med hästlängder men trist att den både är full med barnsjukdomar och ett måndagsex på samma gång.
Reklamera efter 3 år? :-/
Användarvisningsbild
av Derank
#1282057
vågar påstå att häva ett köp efter 3år är i princip omöjligt
Användarvisningsbild
av Perra83
#1282063
Går det att få vanlig taklucka på dessa bilar?
Jag är inte sugen på panoramataket men en taklucka gillar jag ibland.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1282071
Perra83 skrev: ons 21 nov 2018, 01:37 Går det att få vanlig taklucka på dessa bilar?
Jag är inte sugen på panoramataket men en taklucka gillar jag ibland.
S90 har väll vanlig lucka som option? Det är väll enda alternativet av dessa för att få det, nya S60 kanske oxå har det?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1282085
S90 har taklucka, V90 har panorama med inbyggd lucka.
av XC90Stockholm
#1291023
Jag har tidigare i tråden beskrivit mina problem med läckande panoramatak. Efter tre lagningsförsök så läcker bilen fortfarande med vatten som kommer in i bagageutrymmet och vid B- och C-stolparna. Här kommer en kort uppdatering om hur Volvo hanterar sina premiumkunder (vilket alla som köper en ny bil för >600 TSEK borde betraktas som). Efter kontakt med säljaren ville jag i första hand få en likvärdig bil i ersättning. Detta därför att om man kräver hävning (vilket jag kunde gjort) räknas ersättningspriset enligt en modell (som bilhandlarna kommit överens med MRF om) som inte är fördelaktig för mig som kund. Modellen skulle ge mig strax över 50% av listpriset tillbaka efter att ha ägt bilen i tre år. Upplands Motor föreslog istället att jag skulle köpa en ny bil (surprise, surprise) men lovade en bra rabatt och ett bra inbytespris på min nuvarande XC90 plus att de lovade att åtgärda felen ordentligt... Eftersom jag gillar bilen och hade planer på att nästa år byta till en XC90 T8 gick vi vidare med det. Det erbjudande jag fick visade sig inte vara så bra som man lovat - 11,5% rabatt från handlaren och Volvo centralt bjussar på vinterdäcken. Man erbjöd dessutom ett inbytespris på 400 TSEK på min bil. Initialt blev jag j-ligt stött över vad jag tyckte var ett skambud. Mitt problem var samtidigt att jag vill ha en stor hybrid som nästa bil och varken Q7 eller X5 går att få som hybrid förrän under 2020 (beställning tidigast i höst). Så valde ändå tillslut att slå till på en T8 av 2020 års modell samtidigt som Volvo garanterar mitt inbytespris på 400 TSEK när den nya bilen levereras. Men kontentan är att efter att ha köpt 6 nya Volvobilar och en begagnad de senaste 12 åren så blir T8:an min sista Volvo. Volvo är för tillfället alldeles för framgångsrika för sitt eget bästa och har slutat bry sig om sina slutkunder. När det blir svårlösta problem med bilarna så är man inte längre intressant. Sorry, Volvo - nästa bil blir en Audi eller en BMW.
av least
#1291054
Okej då köper du en Audi eller BMW nästa gång. Det är exakt så som Volvo ÅF tänker.
Du är endast en kund bland många andra.
Användarvisningsbild
av V9097
#1291057
XC90Stockholm skrev:Jag har tidigare i tråden beskrivit mina problem med läckande panoramatak. Efter tre lagningsförsök så läcker bilen fortfarande med vatten som kommer in i bagageutrymmet och vid B- och C-stolparna. Här kommer en kort uppdatering om hur Volvo hanterar sina premiumkunder (vilket alla som köper en ny bil för >600 TSEK borde betraktas som). Efter kontakt med säljaren ville jag i första hand få en likvärdig bil i ersättning. Detta därför att om man kräver hävning (vilket jag kunde gjort) räknas ersättningspriset enligt en modell (som bilhandlarna kommit överens med MRF om) som inte är fördelaktig för mig som kund. Modellen skulle ge mig strax över 50% av listpriset tillbaka efter att ha ägt bilen i tre år. Upplands Motor föreslog istället att jag skulle köpa en ny bil (surprise, surprise) men lovade en bra rabatt och ett bra inbytespris på min nuvarande XC90 plus att de lovade att åtgärda felen ordentligt... Eftersom jag gillar bilen och hade planer på att nästa år byta till en XC90 T8 gick vi vidare med det. Det erbjudande jag fick visade sig inte vara så bra som man lovat - 11,5% rabatt från handlaren och Volvo centralt bjussar på vinterdäcken. Man erbjöd dessutom ett inbytespris på 400 TSEK på min bil. Initialt blev jag j-ligt stött över vad jag tyckte var ett skambud. Mitt problem var samtidigt att jag vill ha en stor hybrid som nästa bil och varken Q7 eller X5 går att få som hybrid förrän under 2020 (beställning tidigast i höst). Så valde ändå tillslut att slå till på en T8 av 2020 års modell samtidigt som Volvo garanterar mitt inbytespris på 400 TSEK när den nya bilen levereras. Men kontentan är att efter att ha köpt 6 nya Volvobilar och en begagnad de senaste 12 åren så blir T8:an min sista Volvo. Volvo är för tillfället alldeles för framgångsrika för sitt eget bästa och har slutat bry sig om sina slutkunder. När det blir svårlösta problem med bilarna så är man inte längre intressant. Sorry, Volvo - nästa bil blir en Audi eller en BMW.
Det är nog så att Upplands Motor bara tänker på denna affär. De orkar tydligen inte ha framförhållning nog att tänka på att du ska komma tillbaka om några år för att köpa ännu en bil. Dessvärre har jag inga högre tankar om Audi eller BMWs handlare heller. Det är många handlare som måste rycka upp sig rejält just vad det gäller att åtgärda av krånglande bilar.

Hoppas du blir nöjd med din T8! Det är en grymt härlig bil att köra.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]