Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danzi
#1240059
Hej Volvovänner!

Jag har en XC90 D5 First Edition som jag hade tänkt att äga i ungefär tio år till. Finns det en poäng att rostskyddsbehandla en sådan bil med Dinitrol/Tectyl eller är det pengar i sjön? Vad är era erfarenheter och åsikter?
av Malmstroem
#1240061
Jag har en XC90 -17. Jag planerar att ha den i typ 6-7 år. Jag hoppas att den håller sig fin så pass länge, och har inte rostskyddsbehandlat den, och kommer troligen inte att göra det heller.

Ska du ha den längre än så skadar det nog inte med en rostskyddsbehandling. Det verkar vara lite si och så med rostskyddsbehandlingen på nyare Volvo. Jag hoppas dock att Volvo inte har sjunkit så lågt som Mercedes gjorde under ett tag, när de började rosta synligt bara på ett par år.
Användarvisningsbild
av Dex
#1240097
Jag hade nog satsat på rostskyddsbehandling om man ska ha bilen mer än 5 år.
Som andrahandsägare på bilen så hade man nog gjort det.
Jag har märkt att det sparas på rostskyddet på bilar efter ex år 2009-2016.
Redan efter 2-3år kan man se lite ytrost på vissa detaljer under bilen.
Lite kring länkarmar,fjädringar exempelvis.
Inga allvarliga men det syns.
Så var det inte med ex gamla V70 där syns inget på många år.
Nu vet jag inte hur det är med årsmodeller 2017 och framåt men det är bara till att titta under bilen efter 2år.
av AndS
#1240166
Man använder sig av aluminium och galvaniserad, plåt så i normalfallet ska bilen klara sig utan extra behandling. Dåligt utförd behandling kan t.o.m. förvärra och släppa in fukt som tar längre tid på sig att torka ut.
Visst bildas det ytrost även på galvat material men det skyddar mot genomrostning och vissa delar i hjulupphängning är av aluminium.
Vår V70II som hade rullat i 9 år hade enbart ytrost på vissa delar i underredet och ingen rost på kaross, utan extra behandling.
av least
#1240378
Det var som jag misstänkte, just V70II fick kritik av ViBilägare för att ha sämre rostskydd. Men ändå är det ingen på detta forum som har klagat på att bilen rostar sönder.

Deras betyg "3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling."
av Pekå
#1240704
Jag skulle nog inte ens tänka tanken. Volvo har sedan lång tid tillbaka marknadens bästa rostskydd..utgå ifrån det och rostskydda inte bilen extra , självklart finns någon klåpare som vill sälja in extra rostskydd. Om du hade haft en Toyta så hade det varit givet med extra rostskydd, men inte en Volvo... Jag tror snarare att teknikutvecklingen i tar knäcken på bilen före rosten. -Nya tider Baron !
av Betrieb
#1241235
Tror, som många skriver, att de flesta inte ens skulle komma på tanken. De flesta leasar sina bilar och efter ett par år är det tack och adjö, ses aldrig mer. Så har jag också ägt mina bilar. Och att få betalt för en rostskyddbehandling när man säljer bilen vidare är nog mindre vanligt. Med det sagt så har jag ändå rostskyddat min V90 CC hos rostskyddsmetoder i Stockholm. Anledningarna är flera, men som sagt inte alltid självklara:
1. Jag hade en Toyota Land Cruiser 100 årsmodell -99 som blivit behandlad som ny. När jag köpte den 2014 var bilen fortfarande svart och extremt fin under - de andra exemplaren av samma modell såg ut som Titanic i balkarna. Och då snackar vi om vad som av många anses vara världens mest outslitliga bil.
2. Vårt klimat är ett av de mest korrosiva i världen. Att ta en underredesbehandling för 7 000 :- som extra huvudkudde får mig att må bättre än alla lackbehandlingar i världen. Särskilt de dagar då man ligger och pinas bakom saltbilen på motorvägen.
3. Slit och släng (jag vet att jag - än så länge - inte är bättre själv) provocerar mig. När jag åker och hämtar ut två ton av jordens råvaror, mödosamt ihopmonterade efter jag vet inte hur många timmars slit, transporter och utsläpp, så känns det rätt äckligt (faktiskt) att inte skydda/bevara grejerna efter bästa förmåga. Jag vet att jag sannolikt kör en annan bil om fem år, men någonstans känns det bra att veta att det då kommer rulla en jäkligt fin V90 cc någonstans där ute.

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]