- mån 26 mar 2018, 18:05
#1241235
Tror, som många skriver, att de flesta inte ens skulle komma på tanken. De flesta leasar sina bilar och efter ett par år är det tack och adjö, ses aldrig mer. Så har jag också ägt mina bilar. Och att få betalt för en rostskyddbehandling när man säljer bilen vidare är nog mindre vanligt. Med det sagt så har jag ändå rostskyddat min V90 CC hos rostskyddsmetoder i Stockholm. Anledningarna är flera, men som sagt inte alltid självklara:
1. Jag hade en Toyota Land Cruiser 100 årsmodell -99 som blivit behandlad som ny. När jag köpte den 2014 var bilen fortfarande svart och extremt fin under - de andra exemplaren av samma modell såg ut som Titanic i balkarna. Och då snackar vi om vad som av många anses vara världens mest outslitliga bil.
2. Vårt klimat är ett av de mest korrosiva i världen. Att ta en underredesbehandling för 7 000 :- som extra huvudkudde får mig att må bättre än alla lackbehandlingar i världen. Särskilt de dagar då man ligger och pinas bakom saltbilen på motorvägen.
3. Slit och släng (jag vet att jag - än så länge - inte är bättre själv) provocerar mig. När jag åker och hämtar ut två ton av jordens råvaror, mödosamt ihopmonterade efter jag vet inte hur många timmars slit, transporter och utsläpp, så känns det rätt äckligt (faktiskt) att inte skydda/bevara grejerna efter bästa förmåga. Jag vet att jag sannolikt kör en annan bil om fem år, men någonstans känns det bra att veta att det då kommer rulla en jäkligt fin V90 cc någonstans där ute.