Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239856
Jag fick en V90 T5 2018 levererad i höstas. I orderbekräftelsen står det att bla detta ingår:
"Lane Departure Warning, City Safety generation 3, Cross traffic detection, Collision Warning, Pedestrian Detection, Cyclist Detection,..."

Just " Cross traffic detection" funderar jag kring:
- Är det samma som "Cross Traffic Alert"
- Om det är det så finns inte den "knappen" för aktivering / deaktivering under inställningar i min bil.
- Om det inte är samma funktion, vad är då skillnaden?
#1239897
Swehiort skrev:Jag fick en V90 T5 2018 levererad i höstas. I orderbekräftelsen står det att bla detta ingår:
"Lane Departure Warning, City Safety generation 3, Cross traffic detection, Collision Warning, Pedestrian Detection, Cyclist Detection,..."

Just " Cross traffic detection" funderar jag kring:
- Är det samma som "Cross Traffic Alert"
- Om det är det så finns inte den "knappen" för aktivering / deaktivering under inställningar i min bil.
- Om det inte är samma funktion, vad är då skillnaden?
tror det är samma sak och man kan aktivering / deaktivering
från manual
FÖRARSTÖD
348 * Tillval/tillbehör.
Aktivera/deaktivera Cross Traffic
Alert

Föraren kan välja att stänga av funktionen CTA93
så här:
Tryck på knappen Cross
Traffic Alert i centerdisplayens
funktionsvy.
• GRÅ knappindikering – CTA är deaktiverad.
• GRÖN knappindikering – CTA är aktiverad.
CTA aktiveras automatiskt efter varje motorstart.
Relaterad information
• Cross Traffic Alert* (s. 347)
#1239922
ragge1 skrev:
Swehiort skrev:Jag fick en V90 T5 2018 levererad i höstas. I orderbekräftelsen står det att bla detta ingår:
"Lane Departure Warning, City Safety generation 3, Cross traffic detection, Collision Warning, Pedestrian Detection, Cyclist Detection,..."

Just " Cross traffic detection" funderar jag kring:
- Är det samma som "Cross Traffic Alert"
- Om det är det så finns inte den "knappen" för aktivering / deaktivering under inställningar i min bil.
- Om det inte är samma funktion, vad är då skillnaden?
tror det är samma sak och man kan aktivering / deaktivering
från manual
FÖRARSTÖD
348 * Tillval/tillbehör.
Aktivera/deaktivera Cross Traffic
Alert

Föraren kan välja att stänga av funktionen CTA93
så här:
Tryck på knappen Cross
Traffic Alert i centerdisplayens
funktionsvy.
• GRÅ knappindikering – CTA är deaktiverad.
• GRÖN knappindikering – CTA är aktiverad.
CTA aktiveras automatiskt efter varje motorstart.
Relaterad information
• Cross Traffic Alert* (s. 347)
Okay. Jag har inte den knappen i centerdisplayen...
#1239998
Hursomhelst, CTA är en riktigt bra funktion. Har bara haft bilen i två månader och redan har den uppmärksammat mig på annalkande fordon och gångtrafikanter när jag backar ut från trånga parkeringar. Senast i morse när jag slarvat lite med is-skrapningen. :oops:
Senast redigerad av 1 PaNi, redigerad totalt 0 gånger.
#1240000
Jag har den knappen i min V90 T5 MY18. Jag vet att jag såg knappen när jag fipplade runt igår men har inte lagt på minnet exakt var den fanns.
#1240116
Jag har fått det förklarat så här;

Cross traffic alert avser området bakom bilen, tex när du backar, bilen bromsar INTE automatiskt

Cross traffic detection avser området framför bilen, tex om du svänger vänster ut från en T-korsning och det kommer en bil, bilen BROMSAR dig automatiskt
#1240164
PelleTh skrev:Jag har fått det förklarat så här;

Cross traffic alert avser området bakom bilen, tex när du backar, bilen bromsar INTE automatiskt

Cross traffic detection avser området framför bilen, tex om du svänger vänster ut från en T-korsning och det kommer en bil, bilen BROMSAR dig automatiskt
Stämmer, händelser framför bilen ingår i City Safety, men hanterar även händelser på landsväg t.ex. inbromsning om djur kommer upp på vägen.
Här blandar Volvo lite med svengelska i manualer/beskrivningar som gör att det kan skilja mellan manual och vad som visas i "centerdisplayen".
#1240411
PelleTh skrev:Jag har fått det förklarat så här;

Cross traffic alert avser området bakom bilen, tex när du backar, bilen bromsar INTE automatiskt

Cross traffic detection avser området framför bilen, tex om du svänger vänster ut från en T-korsning och det kommer en bil, bilen BROMSAR dig automatiskt
Aha, då fick jag svaret!
Stort tack :)

Konstigt att det inte står tydligare i manualen.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]