Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hagge310
#1239413
PaNi skrev:
Hagge310 skrev:
PaNi skrev:Jag chansade och beställde Apple CarPlay direkt. Det var bortkastade pengar. Det fungerar säkert utmärkt, men som jag använder bil och telefon så blir det aldrig av att jag kopplar in sladden. CarPlay kräver sladd, och jag har oftast telefonen i fickan. Bluetooth passar bättre för mig, även om det inte går att skicka meddelanden.
Sms går fint att skicka via BT koppling och röststyrning. Eller tänkte ni på andra meddelande tjänster?

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Hur då? Funkar inte för mig, och tydligen inte för trådskaparen heller.
Jag har Android, har tyvärr inte testat på apple. Jag säger bara diktera meddelande....sen är det bara att följa instruktionerna vad bilen säger och prata in meddelande sen skickar den iväg det. Eller om jag får sms så är det bara att få det uppläst och sedan trycka tex svara på rattknappen och prata in meddelande. Funkar klockrent, behöver aldrig ta upp telefonen och det är ju bra med tanke på nya lagen, Bra Volvo!! Bild

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
av Jensi
#1239414
De första säljaren sa när han visade hur bilen funkade var att "du har Android, då funkar medelanden, men ej på Apple"

Sen vet ja ej om det stämmer. Men han hade rätt bra koll i övrigt. Har just nu Android o de funkar men har ej provat själv med Apple.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av filippb
#1239481
Kan bara instämma - fick inte till att skicka sms med iPhone men funkar bra med android. Även Android auto tycker jag är mer användbart än carplay.

Jag funderade på att skaffa en extra android telefon att alltid ha i bilen även när jag använde iPhone i övrigt. Waze är helt enkelt oslagbart för oss bilpendlare.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1239543
Xanthopteryx skrev:När skall folk överge det ruttnande äpplet?
De är ju så efter och inskränkta så man kan bli tokig för mindre.
Låsa ute alla andra mjukvaror, inte tillåts meddelanden likt ovan etc. Skaffa en Android nu istället. Det finns dessutom modeller som är bättre än äpplets telefoner.
Bild nej tack!
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1239549
Xanthopteryx skrev:När skall folk överge det ruttnande äpplet?
De är ju så efter och inskränkta så man kan bli tokig för mindre.
Låsa ute alla andra mjukvaror, inte tillåts meddelanden likt ovan etc. Skaffa en Android nu istället. Det finns dessutom modeller som är bättre än äpplets telefoner.
Dummaste jag hört :)
av Jensi
#1239555
filippb skrev:Kan bara instämma - fick inte till att skicka sms med iPhone men funkar bra med android. Även Android auto tycker jag är mer användbart än carplay.

Jag funderade på att skaffa en extra android telefon att alltid ha i bilen även när jag använde iPhone i övrigt. Waze är helt enkelt oslagbart för oss bilpendlare.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Men, har du inte GPS i bilen? Ja tycker att den funkar ypperligt och dessutom helt integrerad.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av filippb
#1239565
Jensi skrev:
filippb skrev:Kan bara instämma - fick inte till att skicka sms med iPhone men funkar bra med android. Även Android auto tycker jag är mer användbart än carplay.

Jag funderade på att skaffa en extra android telefon att alltid ha i bilen även när jag använde iPhone i övrigt. Waze är helt enkelt oslagbart för oss bilpendlare.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Men, har du inte GPS i bilen? Ja tycker att den funkar ypperligt och dessutom helt integrerad.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nej, testade och valde bort navigation när jag beställde bilen. Fann den fullständigt obrukbar - gav dels dåliga rekommendationer för att ta sig genom stockholmstrafiken och så var sökfunktionen under all kritik om man vill använda namn i stället för adresser. Provade navigera till The Border på Södermalm och fick då endast träff på ett ställe i Texas. Bild Samma problem både i bilen och om man söker i voc-appen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
#1239820
filippb skrev:
Jensi skrev:
filippb skrev:Kan bara instämma - fick inte till att skicka sms med iPhone men funkar bra med android. Även Android auto tycker jag är mer användbart än carplay.

Jag funderade på att skaffa en extra android telefon att alltid ha i bilen även när jag använde iPhone i övrigt. Waze är helt enkelt oslagbart för oss bilpendlare.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Men, har du inte GPS i bilen? Ja tycker att den funkar ypperligt och dessutom helt integrerad.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nej, testade och valde bort navigation när jag beställde bilen. Fann den fullständigt obrukbar - gav dels dåliga rekommendationer för att ta sig genom stockholmstrafiken och så var sökfunktionen under all kritik om man vill använda namn i stället för adresser. Provade navigera till The Border på Södermalm och fick då endast träff på ett ställe i Texas. Bild Samma problem både i bilen och om man söker i voc-appen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag har i tidigare bilar använt både Waze och Google Maps (vet att de senare äger de tidigare) men tycker att inbyggda navigationen i V90 ger bättre ruttförslag än Google Maps. Jag har jämfört vid ett part tillfällen. Detta kan vara en tillfällighet men det gäller Sthlms området där jag kör mest och här (och hittills) leder inbyggda navigationen stort. Dessutom är den ju helt integrerad i bilen. Sen ger ju Waze såklart väldigt mycket mer än "bara" navigation. Den delen kan jag sakna.
av calgot
#1239863
Kan man skicka SMS med röststyrningen? Det har jag inte fått att funka varken med Volvos eller Android Auto.. vad gör jag för fel?

Googles röststyrning är ju vida överlägsen Volvos. Jag misslyckas alltid med röstnavigering i Volvon eftersom man tydligen måste ange rätt ort, och dålig som jag är på geografi klarar jag inte att välja rätt bland Huddinge, Stockholm, Nacka eller vad det nu kan vara för nåt man måste säga för att den ska hitta rätt.
#1240256
Har använt "Skicka meddelande" via röststyrning med både Iphone8 och IphoneX i ett år nu utan problem, vågar dock inte säga om det går via BT, kör alltid via sladd eftersom jag vanligtvis passar på att ladda telefonen när jag sitter i bilen, tor inte ens jag har packat upp laddaren =)

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]