Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238820
Den här hamnar här då det ju faktiskt är en V90 vi körde, och jag hoppas det kan bli intressanta diskussioner och funderingar kring AEB-funktionen samt även andras erfarenheter av hur det har fungerat eller inte fungerat. Gärna med filmbevis om det finns (även så om det inte är ni själva utan någt ni hittat på nätet, men det skall vara just Volvos City Safety III, och gärna 90-relaterat).

I går testade vi nästan AEB ofrivilligt.
Filmklippet nedan visar situationen.
Nu är det extrem vidvinkel så allt ser längre ut än vad det upplevdes i verkligheten (kan både jag och mina två vuxna medpassagerare intyga! Den tredje satt bakåtvänd så hon var lyckligt ovetandes om det hela).
Nedförsbacke för mig, regn som övergått i snö och med sjunkande temperatur.

Det jag finner intressant här är att bilen varnade inte alls.
Huruvida den hjälpte mig att trycka på bromsen när den förstod att jag reagerade kraftigt kan bara bilens dator veta.
Helt enligt boken, enligt min mening, så klankar definitivt inte ner på funktionen!

En enda gång har jag fått ett skarpt larm och det var en idot som bytte in i min fil två meter framför mig i typ 70-90 nånting. Då kom en flash och drididing och sedan drog han ju ifrån då det var allt som hände.
Testat har jag gjort, dels mot annan bil i låg hastighet och även mot fadern min. Stor kudos till honom som vågade sätta sin hälsa på spel =)

Kan tillägga att personen i bilen jag möter här faktiskt tittade.
Åt andra hållet.

[youtube]gskMHre0klg[/youtube]

Edit: Och eftersom saker tydligen inte verkar fungera som jag tänkt att det skall fungera så finns här direktlänken:
https://youtu.be/gskMHre0klg
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade videon, du ska bara ta ID't från url:en mellan youtube-taggarna.
#1238838
Xanthopteryx skrev:Den här hamnar här då det ju faktiskt är en V90 vi körde, och jag hoppas det kan bli intressanta diskussioner och funderingar kring AEB-funktionen samt även andras erfarenheter av hur det har fungerat eller inte fungerat. Gärna med filmbevis om det finns (även så om det inte är ni själva utan någt ni hittat på nätet, men det skall vara just Volvos City Safety III, och gärna 90-relaterat).

I går testade vi nästan AEB ofrivilligt.
Filmklippet nedan visar situationen.
Nu är det extrem vidvinkel så allt ser längre ut än vad det upplevdes i verkligheten (kan både jag och mina två vuxna medpassagerare intyga! Den tredje satt bakåtvänd så hon var lyckligt ovetandes om det hela).
Nedförsbacke för mig, regn som övergått i snö och med sjunkande temperatur.

Det jag finner intressant här är att bilen varnade inte alls.
Huruvida den hjälpte mig att trycka på bromsen när den förstod att jag reagerade kraftigt kan bara bilens dator veta.
Helt enligt boken, enligt min mening, så klankar definitivt inte ner på funktionen!

En enda gång har jag fått ett skarpt larm och det var en idot som bytte in i min fil två meter framför mig i typ 70-90 nånting. Då kom en flash och drididing och sedan drog han ju ifrån då det var allt som hände.
Testat har jag gjort, dels mot annan bil i låg hastighet och även mot fadern min. Stor kudos till honom som vågade sätta sin hälsa på spel =)

Kan tillägga att personen i bilen jag möter här faktiskt tittade.
Åt andra hållet.

[youtube]gskMHre0klg[/youtube]

Edit: Och eftersom saker tydligen inte verkar fungera som jag tänkt att det skall fungera så finns här direktlänken:
https://youtu.be/gskMHre0klg
Jag gjorde en tråd för ett tag sedan med titel "hur många har räddats av city safety" eller något liknande, läs den för lite svar. :) I vår V60 (med driver support) har jag varningsavstånd på långt och jag har "experimenterat" lite så jag vet ganska bra vad den varnar för och när den inte varnar. Kommer du ikapp en bil men det bara skiljer några km/h på dig och bilen framför så varnar den tex inte, men har du lite fart så varnar den för att sedan stå på bromsen.

Bromshjälp ger den så fort den märker att du panikbromsar (tex lyfter foten från gasen snabbt för att sedan snabbt bromsa hårt), bakljusen börjar blinka när man håller typ 65-70 och över, står i manualen att det ska vara 50 om jag inte missminner mig, men har aldrig fått dom till att blinka då. Detta gäller som sagt V60, men borde vara liknande i 90-serien. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]