Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238884
SundanceKid skrev:Finns ingen anledning till att inte köra på bilens modem. Modemet är riktigt snabbt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Om man har en bil på nya plattformen ja.. :)
Men även med 3G på de som inte är SPA räcker hastigheten för de mesta... Men det är bra att veta att man kan få snabbare via 4G i mobilen om det nu behövs.
#1244186
Hej,

Jag sitter och läser på inför ett eventuellt bilköp, men har ändå en fråga:
Om man pluggar i ett SIM-kort direkt i XC90, är det enbart kopplat till datatrafik eller används det även för att använda "bara bilen" som telefon? Skulle vilja använda en dublett på fruns SIM-kort (som har mest datatrafik) i bilen, men det förtar lite av nöjet om det ställer till det med mitt eget jobbtelefonerande :)

/Jonas
#1244188
Man ringer inte med det sim-kortet utan kopplar som vanligt sin mobil via Bluetooth till bilen. :)
#1244230
Jag är dåligt insatt i hur det där med att dela internet via blåtand fungerar.
Kan jag ha någon inställning i bilen som gör att bilen automatiskt börjar använda sig av min telefons internet via blåtand, när jag hoppar in i bilen.

Alltså utan att jag varje gång behöver gå in i menyer och leta upp nätverket och starta någon delning i telefonen, som man behöver när man ska dela via wi-fi-hotspot?

I så fall är det ju en smidig lösning...😀👍🏼

Jag har bara haft bilen i tre dagar, så man har ju inte svart bälte i menysystemen precis.

Jag såg idag att det stod att den uppdaterade Skandinavien. Hur stor är en sådan uppdatering och gör den dessa uppdateringar automatiskt och kan man välja att den inte ska göra det automatiskt?

Jag har ett extra simkort med 5gb surf i bilen, som jag fick med när jag köpte den. Automatiska uppdateringar riskerar ju att tömma dessa 5gb ganska snabbt. 😳
#1244664
De flesta mobilers blåtand borde klara 24Mbits/s men sedan kan den köras i lågenergivariant på några Mbits/s . Nu är jag ingen fena på blåtand men kan inte mobilen köra den högre hastigheten när man delar ut Internet?
#1244679
AndS skrev:De flesta mobilers blåtand borde klara 24Mbits/s men sedan kan den köras i lågenergivariant på några Mbits/s . Nu är jag ingen fena på blåtand men kan inte mobilen köra den högre hastigheten när man delar ut Internet?
24 Mbit/s gäller endast Bluetooth 3+ high speed, men det är lite skevt eftersom datan inte överförs över just Bluetooth utan Wi-Fi! Bild Alltså gör Bluetoothenheterna en handskakning och säger "Hej jag vill skicka data, har du stöd för high speed transfer?" "Ja, det har jag" "Okej, jag skickar detta över Wi-Fi".

Detta är inte jättevanligt utan oftast är det hastigheten på Bluetooth 2.1+EDR som gäller, dvs 3 Mbit/s. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

#1244733
Nja, antingen missförstår vi varandra för blåtand 4.x har ju funnits sedan någonstans sedan 2011 och dagens "levande" mobiler har väl den standarden så här gäller 24Mbits/s. Sedan har blåtand 5.x som 2017 började användas i de dyrare mobilerna och då är vi uppe runt 50 Mbits/s. Jag har tolkat som 4/5 kör på samma frekvensband som t.ex. wifi men sedan används det egna blåtandsprotokellet. Och att mobilen och bilens system med Internetdelning använder den högra hastigheten, ingen lowpower/energyläge, när de kopplas samman. Men i ochförsig kan det ju vara samma implementering som den sista 3.x som också hade 24Mbit/s.
Men jag erkänner att jag här kan vara för dåligt påläst.
#1244741
AndS skrev:Nja, antingen missförstår vi varandra för blåtand 4.x har ju funnits sedan någonstans sedan 2011 och dagens "levande" mobiler har väl den standarden så här gäller 24Mbits/s. Sedan har blåtand 5.x som 2017 började användas i de dyrare mobilerna och då är vi uppe runt 50 Mbits/s. Jag har tolkat som 4/5 kör på samma frekvensband som t.ex. wifi men sedan används det egna blåtandsprotokellet. Och att mobilen och bilens system med Internetdelning använder den högra hastigheten, ingen lowpower/energyläge, när de kopplas samman. Men i ochförsig kan det ju vara samma implementering som den sista 3.x som också hade 24Mbit/s.
Men jag erkänner att jag här kan vara för dåligt påläst.
https://www.google.se/amp/s/www.engadge ... transfers/

WiFi används för 24 Mbit/s, BT 4 och 5 fokuserar väl endast på Low energy? :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk


  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Om det går att byta bara regulatorn med gene[…]

Byta framsäten i XC90

Trodde först att det berodde på att bil[…]

Säker på att du fått rätt na[…]

Dålig temp B230k

Alltså, vi verkar sitta i samma båt...[…]