Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1237798
Vad blir bäst om man väljer att dela internetuppkoppling från sin mobil till bilen? Köra via bluetooth-delning eller Wifi-hotspot?
Blir det alltid bäst/ stabilast/ högst hastighet etc. om bilen tar internet från sin egen simhållare?
Erfarenheter ..
#1237799
Jag kör bilens egna sim-kort (Telia extrakort till mitt abbonemang 50:-/mån) och har ett lokalt wifinätverk i bilen. Har funkat klockrent med nerladdningar, spotify, tunein, wikilocations etc. Barnen kopplar sina mobiler till wifinätverket och det funkar bra.

Hastighet vet jag inte men allt funkar och sen jag kopplade in allt har jag inte behövt pilla något på det :).

Har den senaste tiden även kopplat min egen mobil till det då jag upplevde att bilen hade bättre mottagning än min iphone (subjektivt...)
#1237810
Så gör jag också, extra simkort till mitt mobilabonnemang i bilen. Hela familjen använder bilens wifi när vi åker. Brukar räcka bra till två streamande netflixbarn plus föräldrarnas behov av musik osv i framsätena. Bilens uppdateringar osv ryms också inom bandbredden.
#1237811
Jag kör ett kort från Tre i bilens hållare och det fungerar utmärkt i Sverige. Använder det mest för Spotify. Nere i Europa har kortet inte fungerat så då har jag kopplat upp bilen till min mobil via wi-fi delning och det har också fungerat bra.
#1237823
Kör också extra-SIM med wifi via bilens hållare. Funkar hur bra som helst.

Tidigare delade jag wifi från egna telefonen men med två streamande barn i baksätet, musik för oss där framme och Google maps så orkade inte laddaren ladda telefonen i den takt den drog ström... Kokhet lur var bara förnamnet. :D
Senast redigerad av 1 razorfish, redigerad totalt 0 gånger.
#1237825
Jag vet inte, blåtandsdelning kanske? Wi-fi måste man väl aktivera varje gång? Fast blåtand behövs väl för att ringa, kan man dela internet med den och samtidigt ringa?

50:-/månad är det värt att slippa strul, men om någon har någon metod som funkar med några olika förare är jag intresserad av att inte betala 600:-/år.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
#1237832
V70_2005 skrev:Jag vet inte, blåtandsdelning kanske? Wi-fi måste man väl aktivera varje gång? Fast blåtand behövs väl för att ringa, kan man dela internet med den och samtidigt ringa?

50:-/månad är det värt att slippa strul, men om någon har någon metod som funkar med några olika förare är jag intresserad av att inte betala 600:-/år.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Frågan är hur mycket data du behöver.
Jag drar inte så mycket - enbart connected safety, kartuppdateringar (om någon är jävulusiskt stor så kör jag pinne), och lite andra småförbrukare. Inget spotify och ingen delning med telefonen (då jag har fritt internet i den).
Då kan rekommenderas Halebop.
Kontantkort med Go, tror jag det heter, och så:

Följande räcker i sex månader!
0,5 GB - 39 kronor
1 GB - 59 kronor
5 GB - 199 kronor
15 GB - 299 kronor

Jag har gjort av med dryga en GB på fem månader nu så det blir nog 1 eller 5 vi kommer köra på härnäst.
120 kronor per år för att ha basfunktionerna som connected safety och liknande tycker jag är helt okej faktiskt!
#1237865
Ugglas skrev:Men om man vill delta direkt från mobilen, vilket funkar bäst, blåtands-delning eller wifi-hotspot?
Kör blåtand då det är den som används för att koppla upp mobilen mot telefonfunktionen i bilen. Och så slipper du mixtra med mobilen om du sedan vill koppla upp dig hemma med wifi-koppling (här är det mobilberoende hur det fungerar).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]