Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zandberg83
#1239212
Jag har ett liknande resonansljud (dock är det väldigt lågt men det är klart störande), börjar höras i 50km/h och håller i upp i hastigheterna. Jag kommer inte göra ngt nu utan väntar o ser om det ändras när jag byter till sommardäcken.
V90 D3 AWD-18 som rullar på 17" Goodyear Ultra Grip ICE Arctic (Dubb)

/Martin
Användarvisningsbild
av bjornw
#1239376
Har helt klart haft tystare bilar än V90CC.
Med Hakka 8 dubb så sjung det en hel del när de var nya. Mycket bättre nu efter ca 1500 mil.
Men även med sommardäck låter det en del, speciellt på grov asfalt. I Danmark på deras släta asfalt var den ofantligt tyst.

Mycket viktigt att inte ha för högt däcktryck - ger mer vibrationer och därmed mer oljud.

Har sprutat Hagmans Body Elastic i hjulhusen, bakom innerskärmarna, samt lagt dit isolering. Det gör saken mindre dålig men inte helt bra. Ska fortsätta testa små förbättringar kring bakre hjulhus och bakdörrar. Men lite tråkigt att man ska behöva och inte helt enkelt som amatör att hitta rätt.
av Rackarn
#1239403
Jag har kört 200 mil nu och senaste mätningen på samma körsträcka i decibel var något HÖGRE. Så att köra in däcken anser jag vara bull. Att köra 1500 mil för att det ska bli lite tystare är att ta i. Det här är helt sjukt! Jag kommer på mig själv prata högt i bilen sägandes "det här är ju för fan helt jävla sjukt" för att det är så högt vägljud. Samtidigt så är det inte nödvändigtvis vägljudet utan att det är nån slags resonans som tidigare nämnts. Men att det blir bättre för att man lutar sig fram har jag inte märkt. "Resonansen" ger sig inte heller förrän man är under 50 km/h!
av Rackarn
#1239405
Iom att det är fler som läser än som kommenterar så vore det intressant att de som kör v90 och är nöjda även de skriver. Gärna när bilen är producerad, akustikrutor och typ av däck och storlek samt om man kör mycket motorväg 100 km/h + Känns ologiskt att vissa är nöjda och vissa är jättemissnöjda med ljudnivån.
av Johanssonhenrik78
#1239417
Har en V90CC D4 AWD utan laminerade rutor som hämtades ut 22/2 2018 och den har nu gått 171mil på dubbade pirellidäck på originalfälgar.
Jag upplever ett märkbart högre vägljud än XC70(2016) och XC60(2017, gamla karossen) som jag haft tidigare.

Körde idag på motorväg utan snö i 110km/h och mätte med bullerappen från arbetsmiljöverket upp ca 73dB(A).
Enl tempmätaren i bilen var det -8 grader kallt.

Gjorde olika test med fläkten avstängd men alla hamnade på samma nivå.
Testade att lägga telefonen på instrumentbrädan precis ovanför infotainmentskärmen och sedan vid mittkonsolen men det gjorde ingen märkbar skillnad.


Fordonet tillverkat
201802
Användarvisningsbild
av Tallberg
#1239424
Jag gjorde en bullermätning i min V60 rdesign My12, 55 DB i framsätet.
Körde i 90 - 100 km/h på E18. Grov asfalt. Jag kör på 16” Hakka 7.
Väntar själv på en v90 rdesign med som ska få Hakka 9 på 17” fälg.
av AndS
#1239426
Ljud måste också relateras till frekvensområde, att enbart mäta dB i nivå säger inte hela sanningen.
Kör en 90CC som nu rullat lite mera än ett år och på grov asfalt och även spårig väg så märks mera vägljud.
90-bilarna är ganska hårt satta i chassi vilket inte förbättrar ljudmässigt.
av Linqid
#1239448
I biltester får ju S/V90 överlag väldigt gott betyg vad gäller komfort och ljudnivå, och som någon ovan påpekade så är det vissa som är missnöjda men många som är jättenöjda. Det tycker jag tyder ganska rejält på att det är något fel på bilarna, och inte en "egenskap".
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 32
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]