Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanssonhenrik78
#1239417
Har en V90CC D4 AWD utan laminerade rutor som hämtades ut 22/2 2018 och den har nu gått 171mil på dubbade pirellidäck på originalfälgar.
Jag upplever ett märkbart högre vägljud än XC70(2016) och XC60(2017, gamla karossen) som jag haft tidigare.

Körde idag på motorväg utan snö i 110km/h och mätte med bullerappen från arbetsmiljöverket upp ca 73dB(A).
Enl tempmätaren i bilen var det -8 grader kallt.

Gjorde olika test med fläkten avstängd men alla hamnade på samma nivå.
Testade att lägga telefonen på instrumentbrädan precis ovanför infotainmentskärmen och sedan vid mittkonsolen men det gjorde ingen märkbar skillnad.


Fordonet tillverkat
201802
Användarvisningsbild
av Tallberg
#1239424
Jag gjorde en bullermätning i min V60 rdesign My12, 55 DB i framsätet.
Körde i 90 - 100 km/h på E18. Grov asfalt. Jag kör på 16” Hakka 7.
Väntar själv på en v90 rdesign med som ska få Hakka 9 på 17” fälg.
av AndS
#1239426
Ljud måste också relateras till frekvensområde, att enbart mäta dB i nivå säger inte hela sanningen.
Kör en 90CC som nu rullat lite mera än ett år och på grov asfalt och även spårig väg så märks mera vägljud.
90-bilarna är ganska hårt satta i chassi vilket inte förbättrar ljudmässigt.
av Linqid
#1239448
I biltester får ju S/V90 överlag väldigt gott betyg vad gäller komfort och ljudnivå, och som någon ovan påpekade så är det vissa som är missnöjda men många som är jättenöjda. Det tycker jag tyder ganska rejält på att det är något fel på bilarna, och inte en "egenskap".
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1239449
Linqid skrev:I biltester får ju S/V90 överlag väldigt gott betyg vad gäller komfort och ljudnivå, och som någon ovan påpekade så är det vissa som är missnöjda men många som är jättenöjda. Det tycker jag tyder ganska rejält på att det är något fel på bilarna, och inte en "egenskap".
Håller med dig.
Dessutom har det alltid varit vissa däck som inte passat till en viss specifik bilmodell. Detta borde dock vara ordentligt testat av Volvo. Dom skryter med att dom vet vilket däck som passar till din bil.
av perhall
#1239579
Robbi skrev:Märkligt, jag har Michelin dubbfria, akustikrutor och det är tyst som i graven. Jag riktigt hoppar till när jag kör en annan bil.
Du har en XC/0 enligt profilen? Är det den du menar? För hette väl inte akustikrutor på den...
Användarvisningsbild
av popeye65
#1239583
När jag fick min V90 -18 tjänstebil så tyckte jag också att jag hade högt vägljud från däcken, Pirelli Ice Zero 17" hjul.
Det kändes som att jag körde på ojämn asfalt hela tiden.
Eftersom jag har leasingavtal så körde jag in på Volvo verkstaden i Helsingborg som kunde tryckbalansera däcken och det visade sig att vänster bakdäck var feltillverkat från fabriken, hur teknikern än vände och vred hjulet på fälgen så var det obalans i däcket :(
Fick ett nytt däck som var felfritt och nu efter nästan 1000 mil med mina Pirelli Ice Zero så går bilen som en dröm, hör knappt att jag har dubbade däck när jag kör på barmark :D
Fick också veta att V90 är känsliga för obalans i bakvagnen och att Pirelli har haft kvalitetsproblem med sina Ice Zero däck.
av Leif1965
#1239720
galaxie80 skrev:
Lutar man sig över ratten så försvinner mitt ljud. mekanikern säger att det troligtvis kommer nån resonans från B stolpen.
Testade att luta över ratten idag: resonansen försvinner. Inte roligt, helst sitter jag nog normalt i stolen.
Användarvisningsbild
av zandberg83
#1239818
Har lagt lite tid nu i helgen för att göra lite tester.
1. Bytte från 17" Goodyear Ultra Grip ICE Arctic (Dubb) till Mina nya 18" r-design fälgar med sommardäck (kommer inte ihåg däckfabrikatet) men resonansljudet jag hade problem med minskade till en låg nivå.
2. Drog ur alla dubb ur mina Vinterdäck och då låg resonansljudet i nivå med sommarhjulen
3. Provkörde en V90-R design D4 AWD Aut -2018 (Laminerade rutor) med odubbade vinterdäck 17". Ljudet gick att skönja men nivån är ännu lägre.

Slutsats, mitt resonansljud kommer troligtvis från däcken. Men jag har inte lyckats få det helt tyst.
Nivån jag nu har är OK, sätter jag på stereon så försvinner detta ljudet in i musiken

Själv kör jag V90 D3 AWD Aut -2018 (ej laminerade rutor) nu med 17" Goodyear odubbat

/Martin
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 32

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]