Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1237990
Walkmann skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Walkmann skrev:Vad är anledningen att köra T5 med dessa siffror när man kan köra diesel..? :shock: för mig ofattbart.
Vad är anledningen att köra fuskwagen när dom fuskar med utsläppen..? :shock: för mig ofattbart. :wink:
Haha :wink:
Så det gör inte volvo menar du? Bild
Om man lägger fram det så, då kan man spekulera om allt här i världen utan att ha någon som helst bevisad fakta för det man påstår eller?

Fuskwagen har ju trots allt åkt dit för det, det har mig veterligen inte Volvo gjort och vad det beror på låter jag vara osagt men jag håller mig gärna till bevisad fakta istället för ogrundade påståenden :D
Användarvisningsbild
av Dex
#1238014
Fisch skrev:Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
Håller med.
Men det är bra att fler byter från D4/D5 till T5,T6 och(T8 vid bensin drift) så att staten får in lite mer skattepengar och lite mer koloxid på köpet.
Förbrukning typ 0,8l/mil vs 1,2l/mil.
Lite bonus malus på T5 i sommar ger ännu bättre utdelning.
Det är det som det hela går ut på.
Exempel körning idag utomlands tid 2:48h avstånd 317,6km Bränsleförbrukning 24,7(helt ok för en D5) :)
Dieseln är långt ifrån död i verkligheten på minst 10år. :)
Om ett år eller två byter de tillbaka till diesel för de tycker bensinare tar för mycket när de kört ett tag.(annars får bilen stå på uppfarten som status symbol) :)
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1238131
Dex skrev:
Fisch skrev:Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
Håller med.
Men det är bra att fler byter från D4/D5 till T5,T6 och(T8 vid bensin drift) så att staten får in lite mer skattepengar och lite mer koloxid på köpet.
Förbrukning typ 0,8l/mil vs 1,2l/mil.
Lite bonus malus på T5 i sommar ger ännu bättre utdelning.
Det är det som det hela går ut på.
Exempel körning idag utomlands tid 2:48h avstånd 317,6km Bränsleförbrukning 24,7(helt ok för en D5) :)
Dieseln är långt ifrån död i verkligheten på minst 10år. :)
Om ett år eller två byter de tillbaka till diesel för de tycker bensinare tar för mycket när de kört ett tag.(annars får bilen stå på uppfarten som status symbol) :)
Att du älskar din D5a Dex, det har vi nog alla redan listat ut vid det här laget men den sista texten i ditt inlägg vet jag inte om jag ska tolka med sarkasm eller bara ren arrogans. Man funderar om det är en vuxen som skrivit inlägget eller om det är en tonåring som trollar på sin förälders mobil...
Användarvisningsbild
av Fisch
#1238137
Volvordesign89 skrev:
Dex skrev:
Fisch skrev:Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
Håller med.
Men det är bra att fler byter från D4/D5 till T5,T6 och(T8 vid bensin drift) så att staten får in lite mer skattepengar och lite mer koloxid på köpet.
Förbrukning typ 0,8l/mil vs 1,2l/mil.
Lite bonus malus på T5 i sommar ger ännu bättre utdelning.
Det är det som det hela går ut på.
Exempel körning idag utomlands tid 2:48h avstånd 317,6km Bränsleförbrukning 24,7(helt ok för en D5) :)
Dieseln är långt ifrån död i verkligheten på minst 10år. :)
Om ett år eller två byter de tillbaka till diesel för de tycker bensinare tar för mycket när de kört ett tag.(annars får bilen stå på uppfarten som status symbol) :)
Att du älskar din D5a Dex, det har vi nog alla redan listat ut vid det här laget men den sista texten i ditt inlägg vet jag inte om jag ska tolka med sarkasm eller bara ren arrogans. Man funderar om det är en vuxen som skrivit inlägget eller om det är en tonåring som trollar på sin förälders mobil...
Baserat på hur trådars topic uppkommer på detta forum över tid så tycker åtminstone jag att det finns en viss poäng i hans post. Det är en väsentlig andel trådar där bilens bränsleförbrukning diskuteras, till och med så pass att bilar tycks byta ägare enbart baserat på bränsleekonomin i många fall utan att ha perspektiv på värdeminskningen. Ett sådant beteende borde däremot övervakas av en myndig person.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1238142
Absolut, jag tycker det är en vettig diskussion men att kasta alla som köpt en T5a i grop i den ton som gjordes förstår jag mig inte riktigt på.

Kan bara tala för mig men inte fasiken går jag och köper en bil för närmre 500k som jag redan innan köpet vet att jag inte vill ha efter 1 eller 2 år för att den drar för mycket, låter ganska orimligt eller hur? Har man inte gjort den kalkylen innan bilköpet och val av motor så är det något som inte stämmer, det håller jag med om och det är klart några enstaka kommer byta pga av bränsleförbrukningen men att merparten av alla T5 ägare skulle göra det tycker jag låter väldigt orimligt!
av filippb
#1238153
Bittra dieseltalibaner säger jag bara. Klart diesel har fördelar och lämpar sig bättre ute på landsbygden eller om man drar mycket vagn. Men att dumförklara alla som har köpt T5 är väl ändå lite omoget.

När jag skulle beställa min V90 för precis två år sedan fanns det knappt någon handlare med bensinbilar för provkörning. Hittade en till slut och efter en tur med T5 var alla tvivel som bortblåsta och beställningen lagd.

Tycker precis som andra i tråden att den är otroligt harmonisk och då har jag ändå funderat på D4 just pga all dieselhysteri som rådde då (positiv sådan)

Jag skulle antagligen välja annorlunda om jag hade andra körvanor men i mitt fall passar T5 perfekt och är en fröjd att köra dessutom.

OT:
Snittar 0,87 efter 3200 mil. 50% stadskörning, 50% motorväg.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1238161
filippb skrev:Bittra dieseltalibaner säger jag bara. Klart diesel har fördelar och lämpar sig bättre ute på landsbygden eller om man drar mycket vagn. Men att dumförklara alla som har köpt T5 är väl ändå lite omoget.

När jag skulle beställa min V90 för precis två år sedan fanns det knappt någon handlare med bensinbilar för provkörning. Hittade en till slut och efter en tur med T5 var alla tvivel som bortblåsta och beställningen lagd.

Tycker precis som andra i tråden att den är otroligt harmonisk och då har jag ändå funderat på D4 just pga all dieselhysteri som rådde då (positiv sådan)

Jag skulle antagligen välja annorlunda om jag hade andra körvanor men i mitt fall passar T5 perfekt och är en fröjd att köra dessutom.

OT:
Snittar 0,87 efter 3200 mil. 50% stadskörning, 50% motorväg.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Lite hit jag ville komma, högst omoget skulle jag ändå säga. Precis som du säger så har alla olika motoralternativ både för- och nackdelar och folk tänker helt olika runt sina behov. Lite OT från min sida också nu då men hade en XC60 Inscription T5 till låns av ÅF fredag/lördag i väntan på min leverans och jag är otroligt glad och nöjd över motorvalet, den går riktigt bra och snålt om man vill det men det är svårt att hålla borta högerfoten vill jag lova :D
Användarvisningsbild
av Dex
#1238264
Volvordesign89 skrev:Absolut, jag tycker det är en vettig diskussion men att kasta alla som köpt en T5a i grop i den ton som gjordes förstår jag mig inte riktigt på.

Kan bara tala för mig men inte fasiken går jag och köper en bil för närmre 500k som jag redan innan köpet vet att jag inte vill ha efter 1 eller 2 år för att den drar för mycket, låter ganska orimligt eller hur? Har man inte gjort den kalkylen innan bilköpet och val av motor så är det något som inte stämmer, det håller jag med om och det är klart några enstaka kommer byta pga av bränsleförbrukningen men att merparten av alla T5 ägare skulle göra det tycker jag låter väldigt orimligt!
"Volvordesign89" Inlägget var för skapa lite diskussion och funderingar. :)
Jag är inte alls mot T5 om du uppfattade det så.
Jag kunde lika väl beställt en T6/T8 men nu blev det en D5 denna gången.
Inlägget skapar diskussion i alla fall och det är det som är meningen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1238271
Jag tycker mest att det är fascinerande att så lite hänt med förbrukningen i bensinbilar sen 90-talet.. Visst bilarna har blivit väldigt mycket tyngre men de verkar ju dra typ samma eller lite mer än en 855 eller en P2 V70. Jag trodde downsizing av motorer för att för att få ner förbrukningen, men det kanske bara gäller certifierad förbrukning :roll:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1238273
Har och har haft både diesel- och bensinbilar. Väljer bensin alla dagar i veckan om hjärtat får bestämma! :wink:

Har haft en T5 Polestar (vea) och den var helt underbar! I eco-läget vid snålkörning var den inte speciellt törstig alls och vid acceleration var det bra tryck! :-)-) Diesel är snålare utan tvekan och går mjukt och fint. Men bensin är bensin! :mrgreen:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]