Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiTu
#1238591
Jag ligger strax under litern med min v90 T5. Snålkör inte, tycker det är riktigt bra. Det ska till mycket för att jag skulle gå tillbaka till diesel. Tror dieslen har gjort sitt i det utförande den är nu. Nu gäller det att vidareutveckla bensinaren!
Fördelar med bensin:
-Tystare, härligt speciellt en kall morgon!
-Prestanda
-Handen luktar inte som ett mindre raffinaderi när man tankat!
Användarvisningsbild
av Derank
#1238622
Sedan är det ju en piss i nilen om bilen drar 0.8 el 1.3 på era 1500milen per år. Har man inte råd att tanka kan man gå.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1238649
Derank skrev:Sedan är det ju en piss i nilen om bilen drar 0.8 el 1.3 på era 1500milen per år. Har man inte råd att tanka kan man gå.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
+1 på den!

Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1238660
Derank skrev:Sedan är det ju en piss i nilen om bilen drar 0.8 el 1.3 på era 1500milen per år. Har man inte råd att tanka kan man gå.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Det blir ändå en tusenlapp i månaden. Går hellre ut och äter en god middag med tanten för dom pengarna.


Derank, jag tycker du borde försäkra din bil i försäkringsbolaget Paydrive. https://www.paydrive.se/

Observera denna punkt i avtalet:

Under de första tre månaderna betalar du bara den fasta kostnaden. Du får återkoppling på hur din körstil kan komma att påverka priset.

Skulle vara intressant att se vad din premie skulle bli! Men det tycker kanske inte du? :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Derank
#1238680
Har faktisk sett det där och hade man kunnat prova utan att säga upp sin befintliga hade jag lätt gjort det bara för att.
Ska kolla med dom omman kan få testa,inte för att jag vill byta från Volvia men skulle vara kul att se hur mycket blyfoten kommer att kosta el vad de nu går efter.

Fast bara den fasta kostnaden är ju dyrare än vad jag betalar idag hos Volvia
av perhall
#1238740
Idag har jag pratat med två kompisar, den ena har en XC60T5 AWD, den andra en V90CC, båda med 18" så inga jättehjul som ökar förbrukningen.
XC60-kompisen har aldrig kört bilen under 1 l/mil på färddatorn ens på motorväg under en 65-milatur. Han kör normalt (ca 125 km/h).
V90CC-kompisen tycker att bilen är jättetörstig. Han har inte haft den så länge men säger att det inte är några problem att nå kring 1,5 när man kör i stan.

Med tanke på att den tyska ams-testen visar att Volvon drar 22,5% mer än en jämförbar BMW så tror jag att jag avstår T5, inte för att förbrukningen är avgörande för mig, utan för att det är illa att Volvo inte kan bygga en hyfsat bränslesnål bil. Jag har tidigare haft en V70II 2,5T MY08 och den var verkligen jättetörstig... T4:an är snål...
av Hagge310
#1238759
Verkar vara väldig stor skillnad vad T5 drar. Jag har en V90 T5 R-design Polestar och på ett år och 1500 mil har den förbrukat 0.83l/mil i snitt vid pump efter ca 1500mil. Inkluderar då värmare och alla kortkörningar ca.1.5mil till jobbet, samt långkörning till Tyskland med Autobahnkörning. Snålast enkel resa mätt till 0,62l/mil. Min gamla V70 D3 163hk 2011 tog 0.78l/mil i snitt vid pump under ett år. De nya VEA dieslarna är säkert snålare än de gamla 5-cylindriga men den skillnaden på ca.0,2-0,3l/milen mot bensin som min körning ger, gör att jag tar bensin lätt med tanke på tystare, mjukare och roligare karaktär hos en bensinare. Jag kör inte supersnålt men är inte i närheten av att komma upp i de siffror som vissa anger så det känns lite märkligt att det kan vara sådan skillnad ändå. Valet av motor är upp till var och en utifrån förutsättningar, men just nu är mitt val enkelt tills utvecklingen av motorer och bränsle tar nästa kliv.


Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1238760
Det måste vara vikten plus awd då?

Jag körde en V40 T5 (VEA) Polestar med 19" under ungefär ett års tid. För att nå 1 liter per mil behövde jag köra som en tok. Vid motorvägskörning brukade den ligga på ca 0,65.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]