Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
#1238780
Har själv en XC90 T6AWD. Den väger 2145kg och har 310hk. Jag har stor familj så sjusitsig bil är ett krav.

Vi köpte en bensinare pga osäkerheten med Diesel just nu (gillade vår förra dieselbil) och diskussionen om förbud lite överallt vilket skulle kunna begränsa var man kunde åka samt skapa en marknad där dieselbilar är mycket svårsålda antingen pga lokala lagar/regler eller bilöverskottimport pga lagar/regler i andra länder. Jag vet inte hur farligt NOx är men om det verkligen dör folk i parti och minut pga att folk kör Dieselbilar är det ju katastrof. Jag var också lite osäker på om verkligen en D5 med 235hk skulle räcka till trygga omkörningar med en sån tung bil.

Man kan ju ana att en tysk idag som köper en motsvarande bil t.ex. Q7 också gärna tar en bensinare som har liknande förbrukning som en XC90.

Visst man är bortskämd med Dieselns låga förbrukning och tycker siffrorna är hisnande för en tung bensinare, jag antar att det är en vanesak.

Jag kör väldigt lugnt och ligger i princip alltid +10km/h, barnen blir åksjuka så det är inga race mellan rödljusen eller kraftiga kurvor som gäller. Men jag behöver en bil som går bra att köra om med. Och det gör verkligen T6:an!!! Vill man om så kör man om, nästan så det svartnar och man måste liksom släppa av innan man kommit förbi bilarna och är uppe i 160-170km/h.

Förbrukning. Ser siffror som folk fått ryktesvägen på 1,5l/mil i snitt. Det går säkert! Bilen väger 2,2ton, är sjusitsig och har 310hk.

Jag hade en tank i början som snittade 1,34l/mil (lek, sladd, sitta i bilen och pilla på tomgång/värmare för bilen var ny). Tanken efter å andra sidan var på 0,84l/mil (fjällresa med 5pers fullpackning och takbox). Och allt som allt har bilen nu på 524,6mil snittat 1,04l/mil och ska jag säga något så går snittet stadigt nedåt så att ligga strax under litern känns inte omöjligt.

Jag loggar allt i Fuelly.
av Vålvå
#1238790
Skillnaden mellan T5 och D4 är att dieseln är "lättare" att köra snålt med.
Bensinaren kräver sin chaufför, mycket viktigare att man inte ligger med lite extra gas vid jämn fart, då sticker förbrukningen iväg.
Man bör ev. lyfta av gasen och ta om efter att man acc. upp till den fart man önskar köra, för att hitta en bra "seglarkänsla" då går den snålt, alt. använd farthållaren ofta.
Användarvisningsbild
av Wibe
#1238792
Skärmdump från Volvo On Call. V90 T5. Är säkert högre på pump men säg 0.9 på snart 1200 mil. 80% stad och 20% landsväg.

Tycker det är helt om för en så pass stor bil med bra fartresurser

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av V70_2005
#1238796
Wibe skrev:Skärmdump från Volvo On Call. V90 T5. Är säkert högre på pump men säg 0.9 på snart 1200 mil. 80% stad och 20% landsväg.

Tycker det är helt om för en så pass stor bil med bra fartresurser

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är nog dom senaste 100km man ser där. På min bil när jag tittar på den bilden nu i On Call står det 9,5l/100km och medelhastighet 64km/h. Oklart över hur lång tid den mäter medelhastighet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1238798
Voc är ganska missvisande. Min säger 0.9 på 3500mil xc60 d4 awd auto. O verkligheten snittar den ca 1.2

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av V70_2005
#1238800
Derank skrev:Voc är ganska missvisande. Min säger 0.9 på 3500mil xc60 d4 awd auto. O verkligheten snittar den ca 1.2

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Det är inte lätt att mäta flöde och mängd vätska! Bilen vet ju liksom bara hur länge den säger åt injektorer att vara öppna och vilket tryck det är, inte vad det faktiskt blev. Så allt som sitter i bilen och mäter just det är ganska trubbigt.

Därför använder jag Fuelly och mäter på pump.

Men stämmer verkligen 1,2l/mil för en XC60 D4:a i snitt!? räknar du rätt? Eller är det ibland du lyckas få till det? 200km/h snitt på Autobahn i någon sorts pendling eller är du tidningsutdelare?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1238803
Derank har antingen ett måndagsexemplar eller så är han biltjuv men ger skenet av något annat. :lol:
av Nystrom7
#1238805
Min erfarenhet är iaf att v90 inte är nån stadsbil eller något man småkör med för då sticker förbrukningen tyvärr. Men långkörningar är den perfekt för.

Nu åker jag själv Diesel och föredrar det då jag gillar vridmomentet och förbrukningen. Nån dl hit och dit märks tycker jag iaf.
av SundanceKid
#1238865
Jag har aldrig haft en bensinare som varit så lätt att få ner förbrukningen på. Senaste tanken snittade jag 0.7 och då är det ingen speciellt lugn körning eller bara långa sträckor. Det är blandat med långa och korta med lite 1km hämta lämna barn.

Kan det vara så att det är nåt fel på vissa t5or?

Min går väldigt bra förövrigt så jag tror inte det är fel på min.

Har alltid start/stopp avstängd.
Har 20tum för tillfället. Kan inte bestämma mig om jag ska köra på mina 20tum eller 21tum.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]

Hej, Har en Volvo V70 från 2016 i vilken f[…]

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]

Startbatteri

Tack för info, sitter agm i, rejmes hade n&ar[…]