Fisch skrev:Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.
Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
Håller med.
Men det är bra att fler byter från D4/D5 till T5,T6 och(T8 vid bensin drift) så att staten får in lite mer skattepengar och lite mer koloxid på köpet.
Förbrukning typ 0,8l/mil vs 1,2l/mil.
Lite bonus malus på T5 i sommar ger ännu bättre utdelning.
Det är det som det hela går ut på.
Exempel körning idag utomlands tid 2:48h avstånd 317,6km Bränsleförbrukning 24,7(helt ok för en D5) :)
Dieseln är långt ifrån död i verkligheten på minst 10år. :)
Om ett år eller två byter de tillbaka till diesel för de tycker bensinare tar för mycket när de kört ett tag.(annars får bilen stå på uppfarten som status symbol) :)