Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av APhilipsson
#1237970
Walkmann skrev:Vad är anledningen att köra T5 med dessa siffror när man kan köra diesel..? :shock: för mig ofattbart.
Varför köpa en Volvo när en dacia är mycket billigare?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1237972
APhilipsson skrev:
Walkmann skrev:Vad är anledningen att köra T5 med dessa siffror när man kan köra diesel..? :shock: för mig ofattbart.
Varför köpa en Volvo när en dacia är mycket billigare?
:D
Användarvisningsbild
av Tallberg
#1237980
Jag drog husvagn från Sarpsborg i Norge till Gotland i somras med min V60 T5 Automat. Vagnen var en Knaus 590 btw.
Två vuxna i bilen och ett barn fullt med packning.
Jag fick tanka 3ggr på denna streckan! Bilen drog 1.6-1.7L per mil! Vid lätt fot ska sägas.
Offantligt mycket tyckte jag då, men han orka å accelera när man lessnat på Dagny som körde i 70 på 110 väg... :lol:
Bensin drar mkt vid segdragning men kör du lugnt så får du räkna med 0.8-1L beroende på körsätt. Även på en V90 skulle jag tro..
Användarvisningsbild
av Walkmann
#1237983
EbbevonVolvo skrev:
Walkmann skrev:Vad är anledningen att köra T5 med dessa siffror när man kan köra diesel..? :shock: för mig ofattbart.
Vad är anledningen att köra fuskwagen när dom fuskar med utsläppen..? :shock: för mig ofattbart. :wink:
Haha :wink:
Så det gör inte volvo menar du? :lol:
Användarvisningsbild
av Walkmann
#1237984
APhilipsson skrev:
Walkmann skrev:Vad är anledningen att köra T5 med dessa siffror när man kan köra diesel..? :shock: för mig ofattbart.
Varför köpa en Volvo när en dacia är mycket billigare?
Precis samma sak, du har fattat grejen..snark
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1237990
Walkmann skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Walkmann skrev:Vad är anledningen att köra T5 med dessa siffror när man kan köra diesel..? :shock: för mig ofattbart.
Vad är anledningen att köra fuskwagen när dom fuskar med utsläppen..? :shock: för mig ofattbart. :wink:
Haha :wink:
Så det gör inte volvo menar du? Bild
Om man lägger fram det så, då kan man spekulera om allt här i världen utan att ha någon som helst bevisad fakta för det man påstår eller?

Fuskwagen har ju trots allt åkt dit för det, det har mig veterligen inte Volvo gjort och vad det beror på låter jag vara osagt men jag håller mig gärna till bevisad fakta istället för ogrundade påståenden :D
Användarvisningsbild
av Dex
#1238014
Fisch skrev:Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
Håller med.
Men det är bra att fler byter från D4/D5 till T5,T6 och(T8 vid bensin drift) så att staten får in lite mer skattepengar och lite mer koloxid på köpet.
Förbrukning typ 0,8l/mil vs 1,2l/mil.
Lite bonus malus på T5 i sommar ger ännu bättre utdelning.
Det är det som det hela går ut på.
Exempel körning idag utomlands tid 2:48h avstånd 317,6km Bränsleförbrukning 24,7(helt ok för en D5) :)
Dieseln är långt ifrån död i verkligheten på minst 10år. :)
Om ett år eller två byter de tillbaka till diesel för de tycker bensinare tar för mycket när de kört ett tag.(annars får bilen stå på uppfarten som status symbol) :)
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1238131
Dex skrev:
Fisch skrev:Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
Håller med.
Men det är bra att fler byter från D4/D5 till T5,T6 och(T8 vid bensin drift) så att staten får in lite mer skattepengar och lite mer koloxid på köpet.
Förbrukning typ 0,8l/mil vs 1,2l/mil.
Lite bonus malus på T5 i sommar ger ännu bättre utdelning.
Det är det som det hela går ut på.
Exempel körning idag utomlands tid 2:48h avstånd 317,6km Bränsleförbrukning 24,7(helt ok för en D5) :)
Dieseln är långt ifrån död i verkligheten på minst 10år. :)
Om ett år eller två byter de tillbaka till diesel för de tycker bensinare tar för mycket när de kört ett tag.(annars får bilen stå på uppfarten som status symbol) :)
Att du älskar din D5a Dex, det har vi nog alla redan listat ut vid det här laget men den sista texten i ditt inlägg vet jag inte om jag ska tolka med sarkasm eller bara ren arrogans. Man funderar om det är en vuxen som skrivit inlägget eller om det är en tonåring som trollar på sin förälders mobil...
Användarvisningsbild
av Fisch
#1238137
Volvordesign89 skrev:
Dex skrev:
Fisch skrev:Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
Håller med.
Men det är bra att fler byter från D4/D5 till T5,T6 och(T8 vid bensin drift) så att staten får in lite mer skattepengar och lite mer koloxid på köpet.
Förbrukning typ 0,8l/mil vs 1,2l/mil.
Lite bonus malus på T5 i sommar ger ännu bättre utdelning.
Det är det som det hela går ut på.
Exempel körning idag utomlands tid 2:48h avstånd 317,6km Bränsleförbrukning 24,7(helt ok för en D5) :)
Dieseln är långt ifrån död i verkligheten på minst 10år. :)
Om ett år eller två byter de tillbaka till diesel för de tycker bensinare tar för mycket när de kört ett tag.(annars får bilen stå på uppfarten som status symbol) :)
Att du älskar din D5a Dex, det har vi nog alla redan listat ut vid det här laget men den sista texten i ditt inlägg vet jag inte om jag ska tolka med sarkasm eller bara ren arrogans. Man funderar om det är en vuxen som skrivit inlägget eller om det är en tonåring som trollar på sin förälders mobil...
Baserat på hur trådars topic uppkommer på detta forum över tid så tycker åtminstone jag att det finns en viss poäng i hans post. Det är en väsentlig andel trådar där bilens bränsleförbrukning diskuteras, till och med så pass att bilar tycks byta ägare enbart baserat på bränsleekonomin i många fall utan att ha perspektiv på värdeminskningen. Ett sådant beteende borde däremot övervakas av en myndig person.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1238142
Absolut, jag tycker det är en vettig diskussion men att kasta alla som köpt en T5a i grop i den ton som gjordes förstår jag mig inte riktigt på.

Kan bara tala för mig men inte fasiken går jag och köper en bil för närmre 500k som jag redan innan köpet vet att jag inte vill ha efter 1 eller 2 år för att den drar för mycket, låter ganska orimligt eller hur? Har man inte gjort den kalkylen innan bilköpet och val av motor så är det något som inte stämmer, det håller jag med om och det är klart några enstaka kommer byta pga av bränsleförbrukningen men att merparten av alla T5 ägare skulle göra det tycker jag låter väldigt orimligt!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]

Om du kör live data så kan du fö[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]