Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1238798
Voc är ganska missvisande. Min säger 0.9 på 3500mil xc60 d4 awd auto. O verkligheten snittar den ca 1.2

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av V70_2005
#1238800
Derank skrev:Voc är ganska missvisande. Min säger 0.9 på 3500mil xc60 d4 awd auto. O verkligheten snittar den ca 1.2

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Det är inte lätt att mäta flöde och mängd vätska! Bilen vet ju liksom bara hur länge den säger åt injektorer att vara öppna och vilket tryck det är, inte vad det faktiskt blev. Så allt som sitter i bilen och mäter just det är ganska trubbigt.

Därför använder jag Fuelly och mäter på pump.

Men stämmer verkligen 1,2l/mil för en XC60 D4:a i snitt!? räknar du rätt? Eller är det ibland du lyckas få till det? 200km/h snitt på Autobahn i någon sorts pendling eller är du tidningsutdelare?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1238803
Derank har antingen ett måndagsexemplar eller så är han biltjuv men ger skenet av något annat. :lol:
av Nystrom7
#1238805
Min erfarenhet är iaf att v90 inte är nån stadsbil eller något man småkör med för då sticker förbrukningen tyvärr. Men långkörningar är den perfekt för.

Nu åker jag själv Diesel och föredrar det då jag gillar vridmomentet och förbrukningen. Nån dl hit och dit märks tycker jag iaf.
av SundanceKid
#1238865
Jag har aldrig haft en bensinare som varit så lätt att få ner förbrukningen på. Senaste tanken snittade jag 0.7 och då är det ingen speciellt lugn körning eller bara långa sträckor. Det är blandat med långa och korta med lite 1km hämta lämna barn.

Kan det vara så att det är nåt fel på vissa t5or?

Min går väldigt bra förövrigt så jag tror inte det är fel på min.

Har alltid start/stopp avstängd.
Har 20tum för tillfället. Kan inte bestämma mig om jag ska köra på mina 20tum eller 21tum.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av grillchips
#1238868
SundanceKid skrev: Har 20tum för tillfället. Kan inte bestämma mig om jag ska köra på mina 20tum eller 21tum.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag kan ta dina 20" eller/och 21" så får du mina kommande 19". ;)
av perhall
#1239580
SundanceKid skrev:Jag har aldrig haft en bensinare som varit så lätt att få ner förbrukningen på. Senaste tanken snittade jag 0.7 och då är det ingen speciellt lugn körning eller bara långa sträckor. Det är blandat med långa och korta med lite 1km hämta lämna barn.

Kan det vara så att det är nåt fel på vissa t5or?

Min går väldigt bra förövrigt så jag tror inte det är fel på min.

Har alltid start/stopp avstängd.
Har 20tum för tillfället. Kan inte bestämma mig om jag ska köra på mina 20tum eller 21tum.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Du skriver ingenstans vad du har för bil. Det vore intressant att veta...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1239587
SundanceKid skrev:Jag känner inte igen de här höga siffrorna. Jag har en t5 ned 20". Håller mig under 0.7 oftast. Fjällresan hamnade ner mot 0.6.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av SundanceKid
#1239605
TommyP86 skrev:
SundanceKid skrev:Jag känner inte igen de här höga siffrorna. Jag har en t5 ned 20". Håller mig under 0.7 oftast. Fjällresan hamnade ner mot 0.6.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Japp en t5 har jag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av Vålvå
#1239621
Mina första 38,1 mil i min nya XC60 t5 drog den exakt 40,05 liter.
100% stadskörning mellan 1-6 km per tur.
Tycker det är väldigt bra!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]