Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234844
Jaha så kom solen fram och därmed solglasögonen. Polaroidglasögon, såklart, för att slippa reflexer.

Tyvärr verkar HUD-displayen också vara polariserad, men åt fel håll jämfört med glasögonen.

Vet inte om det där är standardiserat på nåt vis men surfplattor och sånt funkar ju. Tycker det borde funka även med HUD? Nån mer som märkt det problemet eller är min felmonterad på nåt vis?

Det är lite jobbigt att köra med huvudet i 90 graders vinkel hela tiden ;)
#1234850
Det blir så då man nyttjar reflektionen i vindrutan.
Skulle du försöka vrida polarisationen 90 grader skulle det inte reflekteras så bra i rutan.

Det som jag upplever funkar är att då ställa upp ljusstyrkan på max på HUD:en.
Då ser jag svagt med huvudet helt rakt och riktigt bra med huvudet några grader åt sidan, med mina glasögon i alla fall.
#1235340
X3JA skrev:hitta solglasögon med polariseringen vriden 90°(om dessa finns), eller köp billigare variant utan polarisering.
Då kan du liksom skippa polariseringen helt eftersom de är polariserade i den riktning de är för att släcka ut reflektioner från vattenytor, vägytor, motorhuv och andra ytor. Testa att vrida dina polariserade glasögon så märker du att nu släcker du ut skärmar, du får blänk från våta vägbanor e.t.c.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]